Zwak gebit: Altijd maar gaatjes


#1

Ik word er echt helemaal gek van. Hoe goed ik mijn gebit ook verzorg, het lijkt wel of er niks aan te doen is. Ik heb altijd gaatjes…
Ik poets elke dag en flos elke dag met een dik flos stokje (op advies van de tandarts). Ik drink alleen maar water en ik snoep erg weinig.
Ik heb sensodyne ook al geprobeerd maar dat hielp helemaal niet.
Ik heb helaas van mijn moeder een zwak gebit geerfd
Mijn vriend poetst niet elke dag en hij heeft soms gaatjes… Het is niet eerlijk!
Herkent iemand van jullie dit probleem en wat heeft bij jou geholpen? Wie heeft de gouden tip?
Ik poets nu sinds kort met aloe vera tandpasta zonder fluoride omdat ik gelezen heb dat fluoride juist je tanden zwak kan maken. Fluoride schijnt je gebit tijdelijk sterker te maken maar op lange termijn juist niet. Geen idee of het waar is maar heb al zo lang gaatjes en poets mn hele leven al met tandpasta met fluoride…

Groetjes

Gewijzigd door - goudvisje20 op 19 Aug 2012 13:39:08


#2

Vervelend als je steeds maar gaatjes hebt. De een heeft inderdaad een sterker gebit dan de ander.

Is met jou weleens overlegd om je kiezen te sealen? Dan wordt er een laagje in je kiezen gelegd zodat je niet meer van die diepe groefjes hebt waar gaatjes in kunnen ontstaan.

Onze oudst heeft haar eerste blijvende kiezen en bij haar hebben die vrij diepe groefjes op het kauwvlak. Zij heeft mogelijk ook een kwetsbaar gebit (van haar vader meegekregen!) dus de tandarts wil gaatjes zien te voorkomen. Daarom zijn haar blijvende kiezen geseald. Ligt mooi sterk laagje in het kauwvlak waardoor er niks in die groefjes achter kan blijven.

Dan nog kunnen gaatjes ook op andere plekken ontstaan natuurlijk, maar op deze manier is een gedeelte van de gaatjes in elk geval te voorkomen.

Overigens stelt dat sealen niks voor, komt geen schraper, prikker of boor aan te pas.

Groetekes, Sje


#3

Wat die fluoride betreft, volgens mij geldt alleen maar bij een teveel aan fluoride dat het juist niet goed voor je gebit is.

Groetekes, Sje


#4

Dat is echt heel vervelend… Ik vroeg me af heb je wel eens last van maagzuur? Dit tast je glazuur aan… ook niet al te best voor je tanden…


#5

En vooral nooit tandenpoetsen binnen een half uur na het eten!

Groetekes, Sje


#6

@Cora: Nee gelukkig alleen tijdens mn 2 zwangerschappen gehad. Verder nog nooit
@Sje: Ik poets alleen 's avonds als ik naar bed ga en 's ochtends als ik wakker word… En nee geen minuutje Ik poets eerder 5 minuten. En daarna flos ik dus…
Al mn tandartsen die ik tot nu toe heb gehad zeggen ook dat ze kunnen zien dat ik goed poets. Ik flostte niet goed genoeg, maar nu wel. Toch heb ik bijna altijd gaatjes op makkelijk bereikbare oppervlakken en in mn kiezen.
Wel is mn gebit tijdens het dragen van mn beugel aardig verknoeit. Ik had 2 jaar lang een blokjesbeugel en ik poetste wel goed, maar niet goed achter de blokjes gepoetst helaas…
Heb nu ook weer een gaatje en moet snel naar de tandarts maar mn vergoeding voor dit jaar is gewoon al op…

Groetjes


#7

Niemand meer tips/advies?

Groetjes


#8

uuh neej wat nog in me opkomt… een second opnion?
Is dat een idee?