Ja…ik snap er echt werkelijk waar nog steeds niks van met kolven.
Zoals nu heb ik mijn vers afgekolfde melk (jaja eindelijk heb ik voor het eerst ruim 80cc afgekolfd) meteen in de vriezer gedaan in zo’n moedermelk zakje, probeer een voorraadje op te bouwen. Nu las ik weer ergens op internet. Dat je het wel in de vriezer mag doen NADAT je het eerst hebt laten afkoelen in de koelkast :S Nou dat heb ik dus niet gedaan…zucht weg melk…of toch niet?
Wie weet hier een antwoord op?
Thnx!
Zucht...kolven
Welnee, ik vroor het ook altijd meteen in, niets mis mee. Zonde om weg te gooien! Met een dubbele kolf kan je trouwens makkelijker meer en sneller kolven, dat even als tip ( ik heb hem namelijk veel gebruikt en was er erg blij mee).
groetjes
ow ok gelukkig!!
een dubbele kolf is ook gelijk 3 keer zo duur:s
En als je dat ding huurt voor bijv 2 maanden kan je bijna net zo goed je eigen kolf kopen
Hoi hoi,
Het is wel beter om het in de koelkast af te laten koelen maar dat je het nu hebt in gevriezd geeft niets hoor. Ik verzamelende zelfs steeds van 2 dagen voordat ik het invroor. (ook omdat ik, zeker in het begin, geen enorme opbrengst had). Heb hier contact over gehad met een lactatiekundige, kon ook prima.
Volhouden hoor het kolven je opbrengst wordt echt steeds beter en als het komt omdat je geen TSR hebt (toeschietreflex) of het duurt te lang voordat die komt dan heb je daar een neusspray voor die je via de huisarts kunt bestellen.
Dus niet te snel opgeven hoor, er is voor alles meestal een oplossing!
groetjes,
Wendy
Je hoeft melk niet snel in te vriezen. Volgens mij mag je er 48 uur over doen. Dus je kunt ook wat voedingen bij elkaar sparen dat je geen gekke hoeveelheden in hoeft te vriezen.
Zo kun je bijv. steeds zakjes van 100ml invriezen ofzo. Anders moet je zo puzzelen hoeveel zakjes je moet ontdooien om een volledige voeding te hebben.
En noteer op het zakje de datum waarop je de melk afgekolfd hebt (als je melk van meerdere voedingen in 1 zakje doet, dan datum eerst-afgekolfde voeding erop zetten), want moedermelk moet binnen 3 maanden gebruikt zijn.
Groetekes, Sje
Dat is een goed idee Sje!
Had ik nog heel niet aangedacht. Dus gewoon een zakje afgekolfde melk in de koelkast doen, later die dag bijv, nog een keer kolven en dan in de vriezer doen.
Top!
Ga ik gelijk morgen doen.
Fijn zeg als mensen met je meedenken. top forum
ik ben er nu alleen achtergekomen dat er op het flesje wat anders staat dan op het zakje…als ik kolf zit er bijv 70cc in het flesje…giett ik het in het moedermelk zakje is dit rond de 110cc :s eerst overgieten in een orginele maatbeker is niet echt hygienisch lijkt mij.
Ja dat vond ik dus ook al…daarom weet ik neit of ik me aan het flesje moet houden of aan het moedermelkzakje
Test het uit met water. 100ml. water in een maatbeker. Overgieten in het flesje en kijken hoeveel het flesje aangeeft.
Zelfde doen met een melkzakje. En dan kijken welke maataanduiding de juiste is: flesje of zakje.
Groetekes, Sje
Hier dan nog een blonde tip : ik gebruikte altijd die maatbekertjes met opschroefdop van avent, daarop staan dus ook de ml. Is echt niet onhygienisch als je ze maar goed uitkookt van tevoren en elke keer na gebruik. Deed ik ook en het is makkelijk afmeten.
Maar zo’n maatbekertje is toch eigenlijk overbodig als je rechtstreeks in het flesje kunt kolven? Daar staat toch ook de cc-aanduiding op?
Groetekes, Sje
Ja op het flesje waar ik rechtstreeks in kolf staat ook het aantal ml op, maar als ik het in het moedermelk zakje deed om in de koelkast/vriezer te leggen stond er weer een andere hoeveelheid op. Maar ik heb zoals Sje al zei het uitgetest met water en de moedermelkzakjes kloppen niet qua ml!
Vreemd dat de maatvoering op die zakjes niet klopt. Ik zou de leverancier een mailtje sturen of bellen. Kan best dat ze het zelf niet eens weten.
Toch best belangrijk dat de goede maten er wel op staan.
Groetekes, Sje