Hoi Joyce,
Hoe gaat het inmiddels met je zoontje?
Ik lees veel herkenbare dingen in je verhaal… lastig soms he!
Allereerst de 14 maanden sprong…zoals Sje ook al schreef. Dat zal ongetijfeld veroorzaken dat je kleine de nachten ineens niet meer doorslaapt. Is een fase, vervelend maar gaat echt weer voorbij! Als je echt geen andere mogelijkheid ziet dan hem s’nachts wat opvolgmelk te geven om hem weer in slaap te krijgen, dan zou ik een fopfles proberen, dus warm water met maar 1 of 2 scheppen poeder er door. Dan krijgt ie in elk geval s’nachts niet ook nog een volledige opvolgmelk.
Je kan zo steeds minder poeder erin doen waardoor hij ook gewent raakt aan water drinken.
Verder krijg ik de indruk dat je met meerdere dingen tegelijk aan de slag wilt,
koemelk introduceren, leren brood/beleg eten, opvolgmelk afbouwen…
Mijn zoontje heeft koemelkallergie en ik zou je adviseren om maar met 1 ding tegelijk aan de slag te gaan, als je al 14 mnd koemelkvrij doet, kan dat nog wel een tijdje zo doorgaan.
Als ik jou was zou ik me eerst focussen op het brood eten. Want als hij namelijk tussendemiddag goed een broodje eet kan je vervolgens ook die opvolgmelk eraf doen en vervangen door thee of vruchtensap. Ga idd eens navragen bij het KDV hoe ze het daar aanbieden en probeer duidelijk te krijgen waarom hij daar wel brood eet maar thuis niet.
Als hij z’n brood niet wil zou ik het denk ik niet door de pap/opvolgmelk doen. Op die manier leert ie dat als hij z’n broodje maar niet eet, hij het wel lekker door de pap krijgt en hoeft ie er verder ook geen moeite voor te doen.
Wat je op brood kan proberen; appelstroop, jam, kipfilet, bob de bouwer worst of smeerleverworst. Of geef hem gewoon eens een korst in z’n handen, of een paar stukjes op het blad van de kinderstoel en dan vooral niet naar hem gaan kijken maar lekker door rommelen in de keuken, je merkt vanzelf wel of hij er iets mee gaat doen. Erbij aan tafel zitten, zelf je broodje smeren en eten wekt misschien ook z’n nieuwsgierigheid een eetlust waardoor hij je hopelijk na gaat doen.
Jasper heeft nog maar pas een maand de avondfles eraf… (en hij is nu anderhalf) tuurlijk niet zoals het volgens de boekjes hoort…maar ik ben niet zo van de regeltjes en heb al zoveel met Jasper meegemaakt dat ik inmiddels geleerd heb om naar jasper te kijken en niet naar de regeltjes, ik ga voor 80 procent op m’n eigen gevoel af (en voor 20% vraag ik advies hier op ikke ben…hihi)
Jasper dronk de avondfles rond 7 uur altijd nog helemaal leeg, als ik hem zonder in bed legde was het gillen, gieren, brullen. Maar na z’n fles sliep ie heerlijk. En hij krijgt vanwege de koemelkallergie ook geen toetje, dus ik zag de fles maar gewoon als toetje… hij is qua gewicht niet veel te zwaar ofzo dus waarom zou ik die eraf halen? Hij heeft het uiteindelijk zelf aangegeven door steeds meer van deze fles te laten staan, en nu geef ik hem alleen een paar slokken water voor het naar bed gaan en dat gaat nu prima.
Nou dit is een heel verhaal geworden…hoop dat je er iets aan hebt!
Ik zal nu even naar m’n eigen mannetje, want die begint ongeduldig zijn aandacht op te eisen ![]()
Succes!
Groetjes Carolien.