Zout

Hoi mama’s

Dat hele ‘geen-zout-verhaal’, tot welke leeftijd geldt dat? Julian is nu ruim 15 mnd., mag hij dan nog steeds geen zout?

Groetjes!

Lilypie Second Birthday tickers

Tot het eerste jaar geen zout, heb ik geleerd. Dus als hij nu met mate zout krijgt via zijn eten, dan is dat geen punt hoor.

Groetekes, Sje

Wij geven moppie nu ook met mate zout. Ik vind het wel lastig hoor als je leest hoeveel zout er overal in zit. Zo’n pakje macaronimix bijvoorbeeld, daar zit geloof ik 40% van de DHA voor een volwassenen in, net als in een rookworst. Als je dat dan aan zo’n kleintje geeft is het echt een enorme hoeveelheid. Ik maak nu bv macaroni helemaal in één pan tot de mix erbij gaat, dan heb ik een apart pannetje waar ik maar een heel klein beetje van de mix bij doe en dat krijgt moppie. Het is een beetje behelpen in deze tijd. Idem voor suiker trouwens.
groetjes,
Wendy

@Moppiesmama: Wij geven Sylvie wel gewoon macaroni met saus en ook rookworst krijgt ze gewoon. Er zit misschien aardig wat zout in, maar kijk hoeveel wij er van eten en hoeveel zij er van krijgen. Sylvie eet misschien 3 volle eetlepels ofzo. En van de rookworst geef ik haar altijd maar een klein stukje. Ik denk dat het zo wel zou moeten kunnen toch?

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Wij koken al zoutloos dus het enige zout dat ze hier binnen krijgt is dat wat in de voeding zit.

Soms is dat heel weinig, soms is dat wat meer.
En inderdaad, ik neem aan dat je je kind geen halve rookworst laat eten

@goudvisje ja dat klopt je geeft veel minder dan wat wij eten maar…ze zijn ook veeeeel kleiner dan wij en hebben dus veel minder nodig. Naar verhouding krijgen ze dus net zoveel zout binnen als wij. Een beetje opletten kan dus nooit kwaad.
groetjes,
Wendy

Colin eet ook gewoon macaroni met mix en eigenlijk alles behalve als we noodles met kip eten doen we de zwarte bonensaus apart. Wij eten eigenlijk ook wel 1x per week macaroni omdat Colin dat zo lekker vindt. Vaak eet hij het zelfs 2 dagen achter elkaar. Ik varieer wel met groenten die erin gaan.
Colin eet trouwens echt wel meer dan 3 eetlepels. Ik denk dat hij ongeveer evenveel als ik eet… Eetlepel of 12 zeker.

22-12-2009 colin geboren

Je kunt er natuurlijk wel opletten dat ze niet teveel binnenkrijgen,
maar ze krijgen toch ook wel eens chips>
Daar zit toch ook behoorlijk veel zout in?

Gr, Mama van 2 kids

Tuurlijk dat doet moppie ook maar zoals je al zegt een beetje opletten is niet onverstandig. Je ziet het ook op tv, (keuringsdienst van waarde b.v.) Dat er gewoon te veel zout en suiker zit in de producten die wij eten omdat producenten denken dat wij daardoor er meer van gaan eten (wat waar is want als je vaak zout eet vind je iets met minder zout al snel flauw) dus ze gooien allemaal zout overal in. Zelfs in brood zit al erg veel zout, veel meer dan vroeger. Alles bij elkaar zorgt ervoor dat wij allemaal gewoon te veel zout binnen krijgen. Vandaar dat ik bij moppie probeer een beetje op te letten en rookworst en mixen wat minder geef. Omdat zij nog in de groei is, ikke niet, nou ja niet meer in de lengte
Maar daar is iedereen vrij in natuurlijk. Trouwens, over chips gesproken, ik kocht die nibbits omdat ik dacht dat die voor kindjes was maar daar zit nog meer natrium in dan in paprika chips.
groetjes,
Wendy

Over “chips” gesproken…
Ik doe mijn boodschappen vaak bij de Plus en daar hebben ze sinds kort allerlei baby/kinderproducten van het merk Goodies. Ik heb gisteren een zakje “wortelchips” (jaja…) gekocht. De staafvormige chippies zien er ongeveer hetzelfde uit als die enorme stink-kaas-chippies, maar hebben natuurlijk een heel andere smaak. Geen zout toegevoegd (natrium 0,1 mg in het hele zakje), geen kleur- en smaakstoffen, geen gehard vet.
Lekker dat ie het vindt joh! Ook in frambozensmaak, geloof ik.

Misschien een idee voor de snoepers onder onze kindjes?

Lilypie Second Birthday tickers

@Moppiesmama : Nou ja je hebt wel gelijk hoor, maar ik ben zelf absoluut geen pasta eter en Sylvie ook niet Stefan wel, maar die heeft gewoon pech We eten misschien 1 keer in de 2 week macaroni of spaghetti
En stamppot andijvie eten we 1 keer per week ongeveer maar ze krijgt echt een ieniemini klein stukje rookworst hoor Misschien een stukje van 3 cm
Maar verder krijgt ze ook bijna geen zout binnen he. Ja in brood dus wat jij zegt. Maar sochtends eet ze pap en krijgt ze fruit, dan wel brood natuurlijk smiddags een maria biscuitje en savonds eten. Meer niet We geven haar nog geen chips enzo, dus dan moet het toch meevallen met het zout?

@Mamavancolin: Ik denk ook wel wat meer als 3 eetlepels maar ik heb geen idee, ik let er nooit zo op Ik gooi wat in dr bordje en ze eet wat ze op kan Maar ze eet zeker weten geen 12 eetlepels Dat is veel zeg
Maar ze is ook net 1 dus ze heeft nog lang niet zo veel nodig als ons

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

@mama van Julian: Ja die zag ik bij de Jumbo ook, ik al heel leuk allerlei koekjes van dat merk meegenomen, maar hij lust het niet! Ik dacht ook een gezonder alternatief gevonden te hebben, maar helaas… Hij proeft toch dat het gezond is volgens mij. Ik geef meestal een paar minitucjes als ik al iets geef.

22-12-2009 colin geboren