Minke en Neeltje maken de laatste tijd veel ruzie. Gijs en ik worden er echt gek van… de hele dag afpakken, duwen, gillen, elkaar weinig ‘gunnen’,… andere momenten zijn ze weer erg lief samen. Ik vraag me af hoe jullie hier in handelen? Wij negeren het deels maar als het euit de hand loopt ( lees gillen en duwen) dan grijpen we in. Maar dat is dus heeel vaak. ZUCHT
groetjes!
Zoooo veel ruzie
Oh wat lastig! Ik denk dat negeren tot op een bepaalde hoogte wel goed is. Ze moeten het tenslotte samen wat oplossen denk ik dan! En het hoort erbij dat ze steeds willen wat de ander heeft! Gaat het te gek, dan is het natuurlijk ingrijpen!
Ik kan het hier gelukkig afkloppen, want de interesses liggen momenteel op verschillende vlakken, maar dat is denk ik het voordeel van een meisje en een jongen?
Manderijn
ik denk dat het goed is dat je wel ingrijpt, het is normaal dat broertjes/zusjes ruzie maken met elkaar maar het moet niet de spuitgaten uitlopen. Misschien kun je iets verzinnen wat jullie als gezin of jij alleen of Gijs alleen met hun 2 kan doen zodat ze elkaar leren waarderen? b.v. verstoppertje spelen (En zij zijn 1 team) dat kan nog wel is werken, dat je hun als team neer zet dat ze moeten leren samen te werken. ze zijn nog jong… dat wel maar zoiets daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. succes!
Indd niet altijd ingrijpen, ruzie maken moeten ze ook leren en voor zichzelf opkomen. Mama en papa zijn er tenslotte niet altijd bij, en bij wie kun je het beter leren als je eigen zusje
En laat ze het is een keer uitvechten met gillen en duwen, doe of je het niet ziet en hoort (wel in de gaten houden natuurlijk dat ze elkaar niet echt pijn doen) en kijk wat er gebeurt.
Liefs Michelle
Oh ik herken het… en het is ook zo logisch…
Vb Jurian kan al best veel echt doen. Bedoel echt spelen met duplo/puzzels/boekjes etc. En Levi nog helemaal niet. Maar hij kan het wel heel erg goed kapot maken bijv de rails die Jurian net heeft opgebouwd. Soms laat ik het gebeuren en kijk hoe Jurian reageerd maar vind het voor Jurian wel echt sneu. Dus vaak grijp ik ook wel in of geef ik alternatief… Dat hij bijv op de tafel mag met de puzzel. Wil zelf niet dat auto’s etc op tafel komen… die horen op de grond en evt op de bank. Maar soms zet ik Levi ook even in de box zodat én Levi time out voor zichzelf heeft en Jurian ook …
Maar herken je hoor… soms wordt je er echt beetje machteloos van en denk je 'jongens wanneer is het nu eens echt gezellig… '…
Hier kunnen ze ook enorm vechten met zijn tweetjes. Zolang het niet te erg wordt, probeer ik het te laten om er op te reageren. Op deze manier proberen ze de “rangorde” van oudste, middelste of jongste te bewerkstelligen en is het alleen maar gezond.
Maar ik kan er niet altijd tegen hoor, dat zeg ik eerlijk. En ze hoeven elkaar niet de koppen in te slaan natuurlijk.