Mijn zoontje van 22 mnd slaapt al geruime tijd niet door 's nachts…wat betekend dat mijn man en ik en de andere kinderen ook een gebroken nachtrust hebben.
Mijn zoontje wordt dan schreeuwend wakker en krijg m slecht gekalmeerd. Als hij dan uiteindelijk rustig is bij me op schoot en ik wil m terug in bed leggen begint het van voor af aan.
Arts heeft al gezegd, gewoon laten liggen, hebben we geprobeerd, maar dan is ie na een half uur nog erger in paniek. Lichtje laten branden op zijn kamer, muziekje zachtjes aan… het helpt niet.
Wie o wie heeft er andere tips voor me want het breekt me op!
Ik begin over een week weer met werken en heb mijn nachtrust weer nodig.
Hoop dat er iemand is die me kan helpen.
Mvg, Blacktiger
Zoontje van 22 maanden slaapt niet door
En toch denk ik dat je arts gelijk heeft. Ook al lijkt hij na dat half uurtje nog meer in paniek. Hij weet dat het hem uiteindelijk lukt dat jullie naar hem toe komen en die kleine moppen zijn goede acteurtjes en actrices. Ze hebben er alles voor over om lekker bij papa en mama in bed te mogen slapen.
Dus ik vrees dat er niks anders op zit dan doorzetten. Dwars door die “mogelijk zogenaamde” paniek heen. Kost je nog een paar nachten maar dan is het wel over met de poppenkast.
Groetekes, Sje
Heb dit ook gehad en ik vind het een lastig verhaal want laten liggen werd bij ons zo’n drama tot overgeven toe. Tja hoe ver ga je met laten liggen?
Ik ben van mening dat er kindjes zijn die wel troost nodig hebben, een slokje drinken en een aai over de bol, daarna rustig weer inslapen. We hebben ook gehad dat we consequent waren en ons dochtertje vertelde, we gaan nu slapen, kus en weg. Kort en consequent dus … volhouden en het werkte.
Ik probeer dus echt te polsen of het echt verdriet is of de boel manipuleren. Daarbij ga ik toch af op mijn gevoel en wat het kind laat zien. Overgeven en heel erg overstuur is in mijn ogen niet manipuleren … dit gedrag is zo heftig, zeker als je je bedenkt dat ze daarna weer lekker in slaapt.
Groetjes Esther
Beste Blacktiger,
Wij hebben ook nog heel af en toe gebroken nachten met Joaquin maar voor ons helpt het volgende weer een aantal maanden bij doorslapen:
-
ga eerst na 10 minuten huilen troosten en laat hem in zijn eigen bed liggen, stel hem gerust met een liedje, stop hem opnieuw in en vertel hem dat het midden in de nacht is en het nog geen tijd is om op te staan, aai over de bol en dan weer weg gaan.
-
na 20 minuten (als hij dan nog doorzet met huilen en dat zal wel) ga je nog een keer naar zijn kamer en weer troosten en geruststellen, eventueel in de armen nemen, maar blijf in zijn eigen kamertje!
-
na 40 minuten weer troosten misschien een slokje water geven en blijf de geruststellende woorden herhalen en blijf consequent vertellen dat het nog geen tijd is om op te staan… en zo laat je de tijd ertussen steeds langer…
Als je dit een aantal dagen achter elkaar blijft volhouden krijgt hij het echt wel door lijkt me. Het belangrijkste is dat je hem altijd troost in zijn eigen kamer en nooit meeneemt naar beneden of naar jullie kamer want dat is veel te spannend en leuk.
Als dit na een week nog niet werkt zou je is informatie kunnen zoeken op google over een tijd-klok-lampje, het lampje gaat dan branden op het moment dat het wèl tijd is om op te staan…
Heel veel succes en het is niet zielig hij is waarschijnlijk zoals Sje zegt aan het uitproberen en de aanhouder wint plus je gaat er nog steeds naartoe om hem gerust te stellen en te troosten maar als hij erdoor niet meer uit zijn bed/kamer komt zal het spannende er wel afgaan. (Hij is tot nu toe de langste aanhouder geweest, dus hij heeft gewonnnen)
Groetjes Ghis.
Beste Sje, Esther en Ghis,
Bedankt voor jullie reacties.
Het is een echte aanhouder ja en “wint” dus elke keer.
Ik zal es proberen zoals Ghis voorstelt en houd jullie op de hoogte.
Nogmaals bedankt voor de reacties.
quote:Dit probleem hadden wij ook..desteny sliep net naar haar 2e verjaardag eindelijk door..Af en toe word ze nog wel eens wakker maar dan ook door een droom of dat er iets niet goed ligt, Geduld hebben..
Heb dit ook gehad en ik vind het een lastig verhaal want laten liggen werd bij ons zo'n drama tot overgeven toe. Tja hoe ver ga je met laten liggen?