Zoontje 1,5 wil niet slapen

Hallo allemaal,

Mijn zoontje van 1,5 heeft sinds 2 weken het probleem niet te willen slapen.
We hebben de 5-minuten regel al toegepast en -ik kom zo nog even kijken- en gewoon laten huilen tot hij in slaap valt, maar niks lijkt te helpen.

In het begin dacht ik dat er echt wat aan de hand was, een tandje, buikpijn of geschrokken, maar al gauw bleek dat meneer gewoon ons aan het testen was/is.

Afgelopen zaterdag heeft hij het zelfs voor mekaar gekregen om met slaapzak en al tot 2 keer toe uit zijn ledikant te klimmen. Alleen daarom al durf ik eigenlijk niet eerder naar beneden te gaan, dan wanneer hij slaapt of stil is. Voor een ander bed vind ik m nog wat te klein, maar als er geen andere optie is, moeten we dat misschien toch maar proberen.

Nu brengen we hem op bed met zijn bedritueel wachten op de overloop en zo gauw hij begint te krijsen en in zijn bed staat te springen, spreken we hem streng toe geven een kusje en gaan de kamer weer uit.

Heeft iemand nog tips hoe we dit kunnen aanpakken, want dit wordt erg vermoeiend.

Sil

Hoi,

Ik snap dat dit erg moeilijk is maar denk dat wat je doet al wel goed is, en dan is het natuurlijk erg belangrijk om dit vol te houden. Misschien zijn gedrag negeren nog een optie?

Je weet geen reden waarom hij dit doet. Lampje aan laten misschien. Dat werkte bij mijn kids toen wel erg goed, of de deur iets op een kier en zo dra hij dan uit bed komt of gaat huilen gaat de deur dicht. Deze tactiek werkte bij mijn kids wel.

Nou Succes. Het komt wel goed!

Groetjes Spruit

De eerste keer dat hij eruit komt, zeg je dat het bedtijd is en stop je hem weer in. Kusje en weggaan. De tweede, derde, etc. keer dat hij eruit komt, zeg je niets meer en stop je hem gewoon weer terug. Want streng toespreken is óók aandacht, hè, dus loont het voor hem toch de moeite en weet hij dat hij jullie tuk heeft. Volhouden, dan krijgt 'ie op een gegeven moment door dat hij er niets mee wint en zal hij het opgeven.

En overstappen op een ander bedje, dit is te gevaarlijk. Peuterbedje desnoods, dan is de overgang ook niet zo groot.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

ja, vragen om aandacht en papa en mama lekker dwars zitten. Ik zou 1x terug gaan en hem streng toespreken, geen kusje of wat, gewoon weer weg gaan. De volgende keer dat hij uit bed komt, terug leggen zonder woorden en daarna niet meer terug gaan, dan valt ie maar op de grond in slaap
Wij hebben dit ook gehad toen onze oudste naar een groot bed ging (toen 2 jr), midden in de winter op een vrij koude kamer. De eerste avonden waren wij alleen maar bezig met hem terug in bed te stoppen, ik ben daarmee gestopt! Ik ben toen max. 2x terug gegaan en daarna niet meer, hij is toen een paar keer op de grond in slaap gevallen, maar op een gegeven moment was het over en is daarna eigenlijk nooit zijn bed meer uit gekomen tot de volgende ochtend.
Als je geen traphekje hebt zou ik een haakje op zijn deur doen zodat hij zijn kamer niet af kan en dus ook niet bij de trap kan. Onze oudste slaapt beneden, hij heeft ook een haakje op de deur om te voorkomen dat hij 's ochtends door het huis gaat zwerven en weet ik het wat uitspookt.
Vol blijven houden met gedrag te negeren, dan stopt het echt een keer! Succes en sterkte.

Lfs

Ben het helemaal met Mriek en Wieb16 eens, kan er niks meer aan toevoegen. Echt kwestie van volhouden en het loont! Idd traphekje is wel fijn ook, zeker mochten jullie een (peuter)bed aanschaffen sterkte alvast met ‘de stijd’. Grtjs x Ghislaine

Lilypie Second Birthday tickers