Zoon van 5 bekrast auto's

Hallo,

Mijn oudste (zoon van 5 jaar) haalt de laatste tijd hele rare dingen uit. Zo heeft hij gisteren 4 auto’s in de straat bekrast met een steen. En het helpt niet om hem uit te leggen dat het niet mag, dat het niet netjes is om andermans spullen kapot te maken. Ook straffen helpt niet. Het interesseert hem blijkbaar niet. Samenspelen gaat hem wel goed af, maar zodra hij zich alleen moet vermaken gaat het mis. Ik heb al een opvoedcursus gedaan om nieuwe manieren van belonen en straffen te leren. Maar niets werkt. Vanochtend al een afspraak gemaakt met het “maatschappelijk werk” op school (weet niet precies hoe het heet), maar kan daar pas volgende week terecht. Ondertussen is zijn straf dat hij niet mag meelopen met de avondvierdaagse en niet spelen met vriendjes. Jammer genoeg gaat zijn gedrag vaak ten koste van zijn zusje van 2. Haar wil ik ook niet steeds “aan de kant zetten”. Dit alles is sinds 3 maanden aan de gang, daarvoor geen grote problemen. Ik ben inmiddels ten einde raad, wil niet steeds boos op hem worden. Het wordt dan zo’n negatieve spiraal.

Misschien hebben jullie tips, advies, andere dingen die ik kan proberen. Alles is welkom. Ik wil zo graag weer een goede band met hem krijgen.

Hoi, bedankt voor je reactie.

Wij wonen al in een straat waar eigenlijk alleen mensen en auto’s komen die er moeten zijn. Het is geen doorlopende route. Ook qua speelruimte heeft hij genoeg ruimte. Maar net wat je zegt, de winter is hier moeilijker dan wanneer het lekker weer is. Het is echt een buitenkind. Dat is dus het enige waar ik hem echt mee kan straffen.

Dat voorstructureren ga ik zeker proberen. Misschien dat dat werkt. Bedankt voor je tip.