Zoon te licht

Hi allemaal,

Ik ben vandaag voor het eerst op de website en ik wil graag een vraag met jullie delen. Mijn zoon Tijs is nu 18 maanden oud. We zijn vanmorgen met hem naar het consultatiebureau geweest. In principe was alles goed maar hij is afgevallen in gewicht. Hij is wel in lengte gegroeid. Hij was al wat aan de lichte kant maar hij zit nu onder de curve. Nog niet heel ver maar wel genoeg dat we ons zorgen maken. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Hebben jullie goede tips om hem wat meer aan te laten komen?
Hij is wl sinds kort heel erg actief aan het wandelen dus dat zou een deel kunnen verklaren. Maar toch ben ik wel heel erg geschrokken. Het is ook niet zo dat hij heel weinig eet. Hij is gek op aardappels en brood. Hij drinkt veel melk en af en toe een kopje thee. Het is geen echte fruiteter maar als ik het prak dan gaat het er nog wel in. Verder eet hij ook zijn groentes goed. Het is een echte alleseter.

Ik hoor heel erg graag jullie gedachter hierover.

Groetjes,

Joyce

Hoi, welkom hier op Ikkeben!

Hebben ze op het CB geen tips gegeven om hem wat aan te laten komen dan?
Ik heb een zoon van bijna 6, die ook wat te licht is. We zijn met hem naar een diëtist geweest, en kregen daar de volgende (simpele hahaha) tips:

• Extra dikke laag boter op zn brood (genoeg voor 3 boterhammen )
  • Volle melk ipv halfvolle, of liever nog chocomel
  • Elke dag bij het eten (ongeacht of ie nu zn bord leegeet of niet) een toetje, liefst pudding, maar volle yoghurt of vanille/chocovla mag ook
  • Volkoren pannekoeken (zit niet heel veel meer in dan in een boterham, maar eten ze vaak wel meer van) of tosti’s tussen de middag
  • Als tussendoortje een stuk kaas

Ik zou het als ik jullie was eerst eens met deze tips proberen. Mocht hij nog niet voldoende aankomen sowieso even contact opnemen met de HA en/of een diëtist.

Omdat onze zoon ontzettend slecht eet, en daardoor dus gewoon te weinig caloriën binnenkrijgt om te groeien, vullen we het bij hem ook nog aan met fantomalt (Nutricia). Dat is een poeder die je door het eten/drinken kunt mengen waar extra caloriën inzitten.
Dit kun je gewoon zonder recept kopen bij bijv. Kruidvat.

Groetjes, Suzsje

Wij hebben dit met morgan ook een keer gehad en ze was toen ook net gaan lopen en was activer en gegroeid. Ik ben persoonlijk geen fan van het cb en met de opmerking ja die boterham kan niet overal heen (lengte en breedte) dus volgende keer beter heb ik ze de mond gesnoeid. De keer erop zat ze kwa gewicht iets boven de curve (altijd gebleven daarna) maar mijn mededeling dat ik haar op dieet zou zetten werd niet met gejuig ontvangen. Ik bedoel het is bij hun nooit goed. Als jij zelf echt het idee krijgt van oh hij valt nu wel heel erg af dan zou ik me echt zorgen gaan maken. Maar zolang hij goed eet en goed funtioneerd zou ik zeggen laat het even zo. Je kan Suzsje haar tips opvolgen maar persoonlijk zou ik dat pas doen als het echt noodzakelijk wordt.

Groetjes,

Michèle

Heel erg bedankt voor de goede tips! Ik ga het gewoon proberen. Sowieso wel verstandig om te horen wat de huisarts ervan te zeggen heeft. Die staat er sowieso al anders in dan het consultatiebureau.

Thanx!

Als hij net flink actief geworden is,
en maar een klein beetje onder de lijn zit,
dan zou ik me geen zorgen maken.

Alleen inderdaad een beetje bijvoeren

M.

Mijn zoontje was ook altijd te licht ondanks dat hij ontzettend goed at. Nu hij niet meer zo heel hard de lengte in gaat is dat weer helemaal bijgetrokken.
Ik vind wel dat je moet kijken naar de ouders. Die curves van het cb zijn ook maar gemiddelden.
Rens is lang en dun en dat ben ik zelf ook, terwijl ik kan eten als een bouwvakker. Rens heeft dat dus van geen vreemde.
Maar zoals ik al zei bij hem is het aardig bijgetrokken, hij is nog steeds licht maar niet te licht.
Overigens is het vrij normaal dat ze wat babyvet kwijt raken als ze gaan lopen
ed.
Ik zou wel kiezen voor volle producten voor melk en toetjes en zijn brood royaal met boter besmeren. Maar ik zou hem geen extra tussendoortjes geven. Dat hij nu wat te licht is, hoeft nl niet te betekenen dat dat zo blijft.
hier is er trouwens eens in de maand een inloopspreekuur op het cb waar je je kind ook extra kunt laten wegen. Zo kun je het in de gaten houden. Want hij moet natuurlijk niet blijven afvallen.

groetjes Ramona

Welkom op ikkeben.

Als je zoon goed eet zou ik me niet druk maken. Onze meid wordt zo 2 jaar.
Met anderhalf was ze 92 cm en 12 kilo. Met haar lengte in de +2 en het gewicht onder het gemiddelde.
Onze meid eet en drinkt goed, krijg er ook niet meer in. Ze is erg actief.
Ik heb me er geen dag druk omgemaakt dat ze te licht is.

Hoe zwaar is je zoon?

ik vind dat het cb wel erg vaak zegt dat een kind te dun of te dik is en ik luister er ook totaal niet meer naar, zolang de kids goed eten en lekker actief zijn en duidelijk goed in hun velletje zitten zou ik me er niet druk om maken.
en anders indd even naar de ha die staan er vaak heel anders tegenover, maar belangrijkste is , luister naar je moedergevoel.

before you judge me, try hard to love me

Hi allemaal,

Super bedankt voor de reacties. Ben echt al een heel stuk meer gerustgesteld, Ben inmiddels voor de zekerheid bij de huisarts geweest en ook die heeft gezegd dat ik me geen zorgen hoef te maken. Hij weegt nu bijna 9 kilo. Dat is inderdaad wat licht maar hij eet heel erg goed. Ik ga hem over een maandje een keer tussendoor laten wegen. Verder ga ik lekker van hem genieten.

Wel een warm welkom hoor! Al die reacties!

Groetjes,

Joyce

Fijn dat je wat geruster bent. Mijn huisarts noemt het cb het consternatiebureau. En dat is mijn ervaring ook dat ze je gauw bang maken voor niets. Idd gewoon lekker van je mannetje genieten. en tussendoor een keer extra wegen is altijd goed. Veel meer kun je niet doen nu.

groetjes Ramona

Ramona van Zanten:
helemaal met je eens!
CB maakt je soms onnodig bang, en ook alle "eisen"
die ze aan je kindje stellen.
Wordt er soms ook niet goed van, ach mijn zoontje hoeft
nog maar 1 keertje, dan is hij er helemaal af!
En gaat dan naar de basisschool en komt dan bij schoolarts.

Ik heb ook 2 hele lichte kindjes, in de curve zaten ze altijd ergens
onderin…
De oudste is nu 5 jaar en 3 /mnd een weegt nu rond de 17 of 18 kilo.
Jongste is nu 3.5 jaar en weegt rond de 14 kilo ofzo.
Dus ook 2 lichtgewichtjes.
Ze eten ook niet erg goed., vindt wel dat ze weinig eten.
's ochtends 1 bh tussen middag 1 bham tussendoor fruit.en drinken .
's avonds warm eten doen ze dan redelijk.
Maar meer als 1 bham krijg ik er echt niet in.

Groetjes mama van 2 kids