Zoon eet liever potjes dan vers

Jaja onze zoon eet sinds kort, na een hele periode van slecht eten, ineens liever uit een potje (ieeekkk) dan dat ik vers voor hem kook.
Tot nu toe dus altijd vers gekookt en hij smulde ervan maar hij wil er niks meer van weten nu. Potje eet hij wel altijd helemaal op.
Voel me er ontzettend schuldig over dat ik hem nu bijna elke dag een potje geef terwijl ik weet dat er veel kinderen mee zijn groot geworden en het echt wel gezond is want anders zouden ze het neem ik aan niet verkopen?
Rare muts ben ik he…

If it’s happening now, we’re going to deal with it now!

Geen potjes geven! Hij is gewoon aan het uitproberen! Niet intrappen want voor je het weet eet-ie op de basisschool nog steeds potjes.

Vers voorschotelen wat-ie gewend was en wat-ie altijd gelust heeft en klaar ermee. Eet-ie niet, dan eet-ie maar niet. Op een gegeven momemt realiseert hij zich dat er niet met mama te sollen valt en geeft-ie de strijd op!

Echt steng en consequent zijn anders is het eind zoek en gaat-ie ook met andere dingen proberen of hij zijn zin kan krijgen (slapen bijv.).

Groetekes, Sje

Ik heb ook liever alle dagen lekker eten dan gezond eten! Maar er zijn nu eenmaal dingen die moeten
Ik weet ook wel dat de potjes tegenwoordig natuurlijk van goede kwaliteit zijn, maar het is gek dat je kind bepaalt wat hij eet! Snap je?
Als je maar doet waar jullie je goed bij voelen!

Manderijn

O het is ook niet zo dat hij het bepaalt hoor, stel je voor! Maar ik vond het zo vreemd dat hij die potjes lekkerder lijkt te vinden dan gewoon eten. Terwijl ik ervan griezel, die lucht alleen al.
Ben sinds kort begonnen met werken en op werkdagen moet ik zeggen dat ik het wel makkelijk vind dat er iets klaarstaat voor hem. Verder krijgt hij gewoon wat de pot schaft

En als je op je werkdagen zorgt dat je ook iets klaar hebt staan maar dan vers? Zolang die potjes erbij blijven, zal hij dat beter blijven eten denk ik!

Manderijn

Desnoods vries je verse prakjes in, dan kun je op werkdagen ook altijd wat vers klaar hebben staan.

Groetekes, Sje

Jee nu voel ik me nog schuldiger over dat potjes voeren hoor
Is het echt zo erg om hem zo nu en dan een potje te geven dan als hij de rest van de week gewoon vers krijgt?
En hoe vriezen jullie het verse dan in? Gepureerd of gewoon heel bijv sperziebonen en aardappels ongesneden/gepureerd/geprakt?)

Nee, tuurlijk is het niet erg om hem af en toe een potje te geven, maar om te voorkomen dat-ie met vers eten moeilijk blijft doen, is het misschien een idee om voorlopig even helemaal geen potjes meer te geven. Anders denkt-ie dat hij toch makkelijk aan potjes kan komen omdat-ie weet dat je ze in huis hebt.

Anderzijds, ook met af en toe een potje moet-ie natuurlijk leren dat hij gewoon ook vers moet blijven eten en dat er dus afwisseling is omdat jij het op werkdagen wel fijn vindt om hem een potje te kunnen geven.

Dus je kunt ook blijven afwisselen en op dagen dat je vers gekookt hebt en dat je zeker weet dat-ie dat eten lust, gewoon echt geen potje als alternatief aanbieden als hij moeilijk doet. Als je dat doet, is het ook goed.

Gewoon niet zwichten, daar gaat het eigenlijk om.

Groetekes, Sje

Haha okee!
Nee hij krijgt absoluut niets anders als hij iets niet lust, die fout heb ik een paar maanden geleden eens gemaakt maar dát doe ik dus mooi niet meer (macoroni aten we toen wat hij vervolgens niet lustte en stomstomstom heb ik hem toen een boterham gegeven de volgende dag wilde hij dat weer hahaha mooi niet dus!)
Mijn motto is (ook omdat ie goed op gewicht is en blijft) hij krijgt iets te eten, lust hij dat niet of wil hij dat niet, jammer dan, morgen weer een dag. En dat werkt prima hoor en scheelt een boel gezeur!
Het rare is dat hij de afgelopen paar maanden slecht heeft gegeten, dus zo nu en dan een maaltijd overslaan of de hele dag maar weinig eten, maar dat hij niets is afgevallen en gewoon groeit. Ze hebben toch minder nodig dan je denkt vermoed ik.

Ik maakte zo nu en dan wat meer eten, en vroor dat in! Hoe krijgt hij het anders? Geprakt? Want dan kun je het zo invriezen, 's ochtends eruit halen, 's avonds even in de magnetron, en hup, klaar is klara

Onze kinderen wilden beide geen potjes, terwijl ik dat nou zo handig had gevonden op vakantie, maar helaas!

Manderijn

Ik zeg; voel je vooral niet schuldig!
Stefan heeft ook aardig wat potjes gehad en als je het goed afwisseld is er volgens mij niks mis mee. En inderdaad, prakjes invriezen werkt ook goed Hoe oud is je zoontje?
Grtz, Esther

Bij ons hebben ze ook veel potjes gehad, niks mis mee hoor!
Anders verkopen ze het toch niet?

Vooral op vakantie namen wij ze altijd mee, ze hebben ze hier ook lang gehad
tot zeker 3 jaar.

Maar toen ik zelf eten fijn prakte vonden ze dat veel lekkerder (is natuurlijk ook zo) en toen heb ik die hele potjes er af gehaald!
Scheelt een hoop geld hoor!
ik denk dat je moet doen waar je je goed bij voelt.

succes!
groeten.