Zonder onderbroekje aan wel zindelijk

Er zijn verschillende onderwerpen over zindelijkheid, maar kan daarin toch niet echt terugvinden waar ik tegenaan loop.

Noa, ruim 3,5, is alleen zindelijk als ze in haar blote billen rondloopt. Dan gaat het echt perfect en doet ze alles op het potje. Ook als we niet thuis zijn door bijv. een dagje uit of ergens op visite, gaat het super. Ook nemen we haar zonder luier mee boodschappen doen en dan blijft ze ook droog. Maar zodra we “gewoon” thuis zijn en ze heeft een onderbroek/ broek aan, dan laat ze alles gewoon lopen.

Ik heb al vanalles geprobeerd: Beloningssysteem lijkt ze absoluut geen interesse in te hebben. Heb hier een stickerkaart hangen met 3 stickers en toen was het niet meer interessant. Ook negeren als het misgaat en uitbundig prijzen als het goedgaat heb ik geprobeerd, en dat prijzen vindt ze prima maar ze lijkt het negeergedrag niet erg te vinden. Althans het stopt haar niet om toch in haar broek te plassen/ poepen. Ik ben nu begonnen om haar niet direct haar natte kleding uit te trekken, maar even “te laten voelen” dat een natte broek niet fijn aanvoelt. Ook dat lijkt niet echt te deren, ja de eerste paar minuten en dan lijkt ze er aan gewend.

Omdat ze het dus blijkbaar wel kan ( als we niet thuis zijn of als ze in haar blote billen rondloopt) denk ik dat ze op zich wel dat ze er aan toe is, maar ik zit op dit moment echt even helemaal vast. Ik word er moedeloos van, we zijn er letterlijk al maanden mee bezig. En dan lees ik allemaal verhalen dat andere kindjes ( ook veel jonger dan Noa) met 3 dagen zindelijk zijn.
Ik ken ook geen verhalen van kinderen bij wie dit hetzelfde werkt/ heeft gewerkt als bij Noa ( dus wel zindelijk zonder onderkleding, maar niet wanneer ze onderkleding aanheeft).

Misschien dat ik hier nog bruikbare tips krijg en wie weet toch ook iemand die het herkent ( eigen ervaring of uit zijn/ haar omgeving)

Groetjes Claartje

Dus als ik het goed begrijp, kan ze het buitenshuis dus wel met kleding aan maar thuis ‘maakt ze er een potje van’ zodra ze kleding aan heeft. Poeh, dat is lastig!

Heb je al geprobeerd haar zelf haar vieze kleding uit en schone kleding aan te laten doen? Dus haar uit haar spel halen en zeggen dat ze pas weer kan spelen als ze zelf schone kleding heeft aangedaan? En dan ook haar zichzelf even laten wassen? Misschien dat dat effect heeft, want dan duurt het best weer een tijdje voor ze weer lekker kan gaan spelen…

Gaat ze naar een speelzaal of kdv? En hoe gaat het daar?

Hoi freubeltje,

Bedankt voor je reactie: je samenvatting klopt. Buitenshuis gaat het prima ( ze lijkt vreemde wc’s reuze interessant te vinden, maar ook plekken waar geen wc is zoals supermarkten, bibliotheek etc. gaan prima) Ze gaat dan dus ook zonder luier om mee. In het begin nam ik schone kleding mee voor het geval dat, maar dat doe ik nu zelfs niet meer. En dat is allemaal geen probleem.
Maar inderdaad thuis wel als ze kleding aanheeft. Ik dacht eerst dat het gevoel van “iets om haar billen hebben” dat ze dat associeerde met het kunnen laten gaan. Maar ja buitenshuis doet ze het dus ook niet, dus daar zit het hem niet in.

Ik ben gister begonnen met haar haar eigen natte kleding naar de trap te laten brengen ( voorheen zette ik haar op het potje en haalde dan schone kleding boven en als ik dan beneden kwam trok ik haar vuile kleding uit terwijl ik het ongelukje verder negeerde) Vertelde haar wel dat ze de volgende keer dat ze moet plassen het tegen me moest zeggen, en trok haar schone kleding aan. Maar goed, dat dus ook zonder het gewenste effect. Want de keer daarna was het weer hetzelfde verhaal.
Ik weet dus nog niet precies of dat zelf weg laten brengen van het natte goed effect heeft. Gister in ieder geval nog niet ( zeker 4 sets kleding in 3 uur tijd). Misschien eens een tijdje volhouden.

Ze gaat naar de psz en daar heeft ze altijd een luierbroekje aan omdat ze daar in principe niet aan zindelijkheidstraining doen ( dus niet zindelijk is niet zonder luier naar psz) maar als ze een luierbroekje aan heeft, nemen ze haar wel mee in de toiletronde. Volgende week begint hier de psz weer en ik twijfel of ik haar zonder luierbroekje er naar toe zal sturen. Ergens ben ik bang dat een luierbroekje weer helemaal het gevoel zal geven dat ze alles maar kan laten lopen ( door het absorptievermogen) maar goed ik weet natuurlijk diep in mijn hart ook wel dat ik haar nog niet naar eer en geweten zindelijk kan noemen.

Kan het zijn dat ze thuis om extra aandacht vraagt? Veranderde situatie of iets dergelijks?

Ik zou haar volgende week zonder luierbroekje naar de speelzaal doen en eerlijk zeggen dat ze buitenshuis alles droog houdt maar het thuis nog wel eens laat lopen. Speelzaal mag daar best wel aan meewerken vind ik (ben zelf leidster op een speelzaal en wij zetten kindjes die bezig zijn met zindelijk worden wat vaker op het toilet).

Verder heb ik even geen tips voor je. Misschien weer op vaste momenten op de wc zetten?

Dat zou kunnen. 10 maanden geleden ben ik bevallen van haar broertje en we ( mijn man en ik) hebben extra gewacht met de zindelijkheidstraining tot na die tijd. Zij taalde eerder ook nog helemaal niet naar haar potje. Toen we eenmaal er mee begonnen ( ze was net 3 dus zal maart of zo zijn geweest), had ze het zo door met in haar blote billen lopen (na een dag of 2) en ging ze zelfstandig op haar potje zitten om haar behoeften te doen (ook poepen). Maar daarna stagneerde het dus een aantal maanden. Toen zijn we eind mei begonnen met onderbroekjes aan doen. Eerst wilde ze dat geeneens, maar het wende. Maar toen ging het weer steeds mis. Sinds begin juli hebben we toen besloten om haar helemaal geen luier meer aan te doen ( behalve 's nachts als ze slaapt) en dat ging buitenshuis eigenlijk gelijk goed ( eerst kleine stukjes met de auto weg en niet te lang van het potje weg). Nu gaan we gewoon overal naar toe ( gewapend met wcbril verkleiner) en dan vragen we of ze moet en dan geeft ze goed aan wel of niet. Maar als we het thuis vragen, dan zegt ze standaard van niet en “dwingen” leidt tot driftbuien. Had gehoopt dat in de 6 weken zomervakantie ze wel helemaal zindelijk zou zijn. Ook omdat als ik het cb bel, ze daar zeggen: “Zo te horen, bent u al een heel eind. Houdt vol.” Maar dat moment van echt helemaal zindelijk laat erg lang op zich wachten, voor mijn gevoel.
En ik vind het voor mezelf zo moeilijk om te bepalen: ze is onze eerste en als ze nu overal ongelukjes zou hebben of ook als ze in haar blote billen zou lopen, dan zou ik denken: "Ze is er duidelijk nog niet aan toe, ook al is ze 3,5. Maar nu denk ik toch dat ze er wel aan toe is, omdat ze klaarblijkelijk wel het gevoel van “moeten plassen/poepen” herkent. Bovendien dringt de tijd toch ook wel ( ze gaat eind januari naar de basisschool) en daar krijg ik toch ook te horen dat ze daar in principe zindelijk moeten zijn.

Ik denk dat ik haar inderdaad volgende week zonder luierbroekje aan naar de psz laat gaan en dan met voldoende broeken/ onderbroeken in haar tas. Zal dan wel zeggen dat het over het algemeen goed gaat, maar dat ze soms wat ongelukjes heeft en dat er dus sterk op signalen gelet moet worden.

Bedankt voor het meedenken.

Even een update:
Vanochtend is Noa zonder luierbroekje naar de psz gegaan. En ze kwam in dezelfde broek terug als dat ze gegaan was. Geen ongelukjes gehad dus. Ben best een trotse moeder
Ik heb haar bij aankomst laten plassen en ze is mee gegaan met de toiletronde ( toen gaf ze aan dat ze niet hoefde, maar ze moest wel. Dat doet ze thuis ook regelmatig) en voor we weer naar huis gingen ook nog even laten plassen. En daarmee heeft ze het dus gered!

Ik ben gister begonnen met haar elk uur op het potje zetten en ze heeft al 2 dagen geen ongelukjes meer gehad. Ik ga het binnenkort verder uitbreiden. Ik twijfel of ze hier zindelijk van wordt omdat ik nu natuurlijk bepaal dat ze moet. Los van of ze zelf de signalen herkent, maar goed zo gaat het op dit moment goed. Daarom houden we dit nog maar even vol.

Jippie!! Goedzo Noa!

Enne, jij natuurlijk ook Claartje! Super dat je toch de stap genomen hebt om haar zonder broekje te laten gaan!
Laat je de luier thuis ook uit? Laat ze nog steeds alles lopen met onderbroekje aan?

Tja… ik denk toch een kwestie van volhouden ze zal het toch een keer moeten leren.
Maar kan me voorstellen dat het niet meevalt… Succes!

Thuis laten we (los van de nacht) haar luier ook uit. Doen we al een paar maanden zo. Ze heeft nu al 2 dag en geen ongelukjes meer gehad, maar dat komt volgens mij voornamelijk omdat ik sinds gister elk uur tegen haar zeg dat ze even moet plassen/ proberen te plassen.
Vanmiddag zijn we even samen de stad in geweest ( anderhalf uur weg ongeveer) en toen ging het ook goed. Ze heeft in die tijd geen ongelukjes gehad en ik heb ook niet gevraagd of ze moest plassen ( bij de Hema of zo).

Ik heb eerlijk gezegd dus geen idee hoe het gaat als we het niet meer aan haar vragen als we thuis zijn.

Ik denk dat we voorlopig (komende week of zo) haar gewoon elke zoveel tijd op het potje zetten en dan daarna eens kijken wat er gebeurd als ik het van haar laat afhangen.

Denk dat dat idd goed is. Dat jij het voorlopig in de hand houdt wanneer ze moet gaan plassen/poepen.
Wat je dan wel kunt doen is, bijv. eerst elk uur, en dan steeds meer tijd ertussen laten zitten.
Totdat je op den duur alleen nog maar bijv. voor het eten, en voordat je weggaat even stuurt, dat zal je misschien nog best een tijdje moeten doen.

Maar ehm, op het potje?
Ze is ruim 3,5 … kun je niet beter meteen op de wc aanleren? Als ze ergens anders is, of straks op school, kan ze tenslotte ook niet meer op de pot…
Ik lees in een ander bericht dat je de wcbril verkleiner overal mee naartoe neemt? Als het even kan zou ik daar ook mee stoppen. (tenzij dat nu echt grote problemen oplevert natuurlijk… dan kun je je beter eerst richten op het echt volledig zindelijk worden).
Scheelt jou een hoop gesjouw, en uiteindelijk voor haar ook makkelijker als ze gewoon op elke wc kan plassen zonder dat ze afhankelijk van jou is of je de verkleiner wel bij hebt!

Wij hebben hem hier niet lang gebruikt. Hahaha mijn dochtertje vond het juist met die verkleiner eng! Die lag niet heel stevig op de wcbril en verschoof dus als ze erop klom (want ze wil tenslotte alles zelluf doen…). Dus die klimt nu zelf (via een stoeltje, want we hebben een hoge wc) op de gewone wc, en dan is ze nog niet eens 2,5 jaar!
Bij opa&oma klimt ze er gewoon zelf op, zonder opstapje ofzo. Wat ze ook vaak doet, is achterstevoren op de wc zitten. Dan zit ze net wat steviger, en is makkelijker voor haar om erop te klimmen.