Er zijn verschillende onderwerpen over zindelijkheid, maar kan daarin toch niet echt terugvinden waar ik tegenaan loop.
Noa, ruim 3,5, is alleen zindelijk als ze in haar blote billen rondloopt. Dan gaat het echt perfect en doet ze alles op het potje. Ook als we niet thuis zijn door bijv. een dagje uit of ergens op visite, gaat het super. Ook nemen we haar zonder luier mee boodschappen doen en dan blijft ze ook droog. Maar zodra we “gewoon” thuis zijn en ze heeft een onderbroek/ broek aan, dan laat ze alles gewoon lopen.
Ik heb al vanalles geprobeerd: Beloningssysteem lijkt ze absoluut geen interesse in te hebben. Heb hier een stickerkaart hangen met 3 stickers en toen was het niet meer interessant. Ook negeren als het misgaat en uitbundig prijzen als het goedgaat heb ik geprobeerd, en dat prijzen vindt ze prima maar ze lijkt het negeergedrag niet erg te vinden. Althans het stopt haar niet om toch in haar broek te plassen/ poepen. Ik ben nu begonnen om haar niet direct haar natte kleding uit te trekken, maar even “te laten voelen” dat een natte broek niet fijn aanvoelt. Ook dat lijkt niet echt te deren, ja de eerste paar minuten en dan lijkt ze er aan gewend.
Omdat ze het dus blijkbaar wel kan ( als we niet thuis zijn of als ze in haar blote billen rondloopt) denk ik dat ze op zich wel dat ze er aan toe is, maar ik zit op dit moment echt even helemaal vast. Ik word er moedeloos van, we zijn er letterlijk al maanden mee bezig. En dan lees ik allemaal verhalen dat andere kindjes ( ook veel jonger dan Noa) met 3 dagen zindelijk zijn.
Ik ken ook geen verhalen van kinderen bij wie dit hetzelfde werkt/ heeft gewerkt als bij Noa ( dus wel zindelijk zonder onderkleding, maar niet wanneer ze onderkleding aanheeft).
Misschien dat ik hier nog bruikbare tips krijg en wie weet toch ook iemand die het herkent ( eigen ervaring of uit zijn/ haar omgeving)
Groetjes Claartje