Zoete tandpasta

Het word aangeraden om geen zoete tandpasta te gebruiken bij een peuter omdat het overstappen naar een volwassen tandpasta op 5jarige leeftijd dan moeilijker kan zijn.
Het blijkt dat kinderen dan vaak langer doorgaan met de zoete peuterpasta waardoor ze Fluoride te kort krijgen.
Wij hebben al twee merken geprobeerd en een daarvan (Sensodine peuter) werd door de drogist aangeraden omdat deze een mint smaak heeft. Toch blijkt ook deze ZOET te zijn met een milde mintsmaak.
Op de tube blijkt inderdaad weer dat er sorbitol is toegevoegd, oke maar hoeveel is er dan weer ingestopt.

Het lijkt wel of de fabrikanten niet willen vermelden dat het zoete tandpasta is, zoet verkoopt immers beter bij kinderen en welke ouder proeft de tandpasta nou eerst.

Weet iemand een tandpasta merk die niet zoet is!

Hoi

Ik was laatst ook aan het zoeken maar op veel tubes staat het niet.

Ik had een tube van …bert en ernie maar is dat sensodine?

Ik heb ook elmex dat is ook mint smaak

ik hoor het ook eventueel

Trotse mama van Milan Lucas Simon 10 maart 2005

Hoi,

Wij hebben voor Elke prodent tandpasta.
Deze smaakt naar kaugom.
Dit is geen zoete tandpasta vindt ik.
Als je kindje 5 jr is toch gewoon overstappen naar de volwassen tand-
pasta.
Hier zijn kinderen vaak zo aan gewend.
Gewoon de tandjes mee gaan poetsen en mocht je kindje ernaar vragen
dan zeg je gewoon dat je kindje nu groter wordt en andere tandpasta
moet.

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 28 week oud

na 5 jaar stap je toch over naar tandpasta voor 5-12 jarigen… en die smaakt behoorlijk mint…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Die sesamstraat-tandpasta is inderdaad Sensodyne.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het erg ver gezocht vind hoor dat die overstap dan moeilijker is. Voor kinderen smaakt al dat spul als snoep, of het nou naar mint smaakt of niet, dus ik ga me er niet in verdiepen wat nou een handige tandpasta is om de overstap straks makkelijker te maken.

Ik vind het gewoon belangrijk dat de tanden goed gepoetst worden en dan vertrouw ik heel graag op “zoete” sensodyne.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Feb 2008 23:33:09

Het is niet voor mij de overstap maar ik vind die zoete tandpasta ook minder, met de mint smaak heb ik meer het iedee van je hebt je tanden gepoetst en hij heeft een frisse adem

Trotse mama van Milan Lucas Simon 10 maart 2005

wij hadden altijd die teletubbie tandpasta, prodent is dat geloof ik. Maar dennis heeft nu elmex meegenomen… vind deze ook zoet, maar luca vindt het heel vies… maar goed tandenpoetsen moet nu eenmaal, desnoods in de houtgreep!

Hoi,

Nieuwe ervaring voor mij. Wist geeneens dat de tandpasta nog erg zoet waren. Ging ervan uit dat er tegenwoordig gewoon wat minder mint in werd gedaan om het minder scherp te maken. Vind namelijk de peutertandpasta van de c1000 nou niet bepaald zoet. Maar toen ik jullie berichtjes las heb ik toch maar even op etiket gekeken en inderdaad er is sorbitol toegevoegd.
eigenlijk stom dat je daar niet bij stil staat. heb alleen opgelet dat het geen verleidelijk rood kleurtje had zoals ik vroeger. Ik wilde schijnbaar nog heel lang alleen maar rode tandpasta.

bedankt voor dit voor mij nieuwe weetje

groetjes

lon106

De reden dat we geen “zoete” tandpasta adviseren is omdat het risico bestaat dat de baby/peuter hele klodders naar binnen werkt. Echter, hier ben je zelf ook bij, zolang je maar een doperwt tandpasta op de borstel doet (dat mag hij gerust inslikken, aangepast fluoride gehalte) en de tube goed opbergt. Sensodyne vind ik minder zoet als zendium, tuurlijk , het is wel iets zoet, maar er zit tevens duidelijk een mintsmaakje aan. Een gewone mint smaak is voor een baby/ peuter vaak nog te scherp. (ik heb mn zoon per ongeluk 1x gepoetst met gewone sensodyne, geloof me, dat werd niet gewaardeerd…oeps)
Ik ben bij mn eigen baby (nu 1 jr) begonnen met zendium (bevat ook geen detargent dus schuimt amper) en nu over op sensodyne. Hij was hier snel aan gewend.
Ik vind de sensodyne prima en lekker fris. Zeker als je hem vergelijkt bv met teramed, die hebben een aardbeitandpasta, naaah daar willen ze het liefst direct hun mond aan de tube zetten hahahaha. de milde smaak zorgt ervoor dat het poetsen beter geaccepteerd wordt, en dat is toch wel erg belangrijk.

Vanaf 5 jr moet hij met een volw. pasta poetsen, ivm Fluoridegehalte. Maar dit is inderdaad ineens erg scherp. Merken zoals elmex en zendium zijn minder scherp (maar wel duur). Daarom is er een tussenfase bedacht: de juniortandpasta. Milde smaak, genoeg fluoride. bv rocketpower van prodent etc. maar dit moet dus niet perse. je mag m gewoon met volw.pasta poetsen.

Wat ik nog even wil zeggen: huismerken zijn ook prima! Het gaat om de Fluoride, die is broodnodig. Het is als de zeep waar je je handen mee wast. Mensen worden doodgegooid met beloftes “tegen geirriteerd tandvlees” “voorkomt tanderosie” blabla. Maar echt, de everclean van de hema is net zo goed! De poetstechniek en tijd die men erin steekt is belangrijker. Plaque moet je losmaken, tandpasta vergemakkelijkt alleen het proces. Je kan nog zo’n dure pasta gebruiken, als je je tandenstokers links laat liggen en een klap met de borstel geeft is het dweilen met de kraan open…

succes!

x Floss (mondhygiëniste)

Gewijzigd door - Floss op 14 Feb 2008 22:04:27

Gewijzigd door - Floss op 14 Feb 2008 22:06:14

ik vind het ook wat ver gezocht hoor. Het is niet voor niets dat peutertandpasta wat zoeter is. Geeft trouwens ook een prima adem aan mijn kleine meid. Mint is behoorlijk scherp nog voor zo’n kleinte, en om op deze leeftijd al een gevecht aan te gaan om tanden te poetsen alleen omdat je geen ‘zoete’ peuter tandpasta wil gebruiken… Emilie (2 jr, poetst als sinds ze haar eerste tandjes kreeg) heeft ook zo’n peuter tandpasta en toen ik eens een ander merk had gekocht (kennelijk niet met dezelfde smaak) wilde ze geen tanden meer poetsen, terwijl we dat heel graag doet. Ik denk dat het eerst belangrijk is om je kind aan te leren dat tandenpoetsen noodzakelijk is en ook leuk! Als je op deze leeftijd al gaat dwingen denk ik dat dat meer averechts gaat werken als op 5 jarige leeftijd overstappen op een mint smaak. En wie weet hebben ze tegen die tijd wel weer nieuwe produkten! relax…