De reden dat we geen “zoete” tandpasta adviseren is omdat het risico bestaat dat de baby/peuter hele klodders naar binnen werkt. Echter, hier ben je zelf ook bij, zolang je maar een doperwt tandpasta op de borstel doet (dat mag hij gerust inslikken, aangepast fluoride gehalte) en de tube goed opbergt. Sensodyne vind ik minder zoet als zendium, tuurlijk , het is wel iets zoet, maar er zit tevens duidelijk een mintsmaakje aan. Een gewone mint smaak is voor een baby/ peuter vaak nog te scherp. (ik heb mn zoon per ongeluk 1x gepoetst met gewone sensodyne, geloof me, dat werd niet gewaardeerd…oeps)
Ik ben bij mn eigen baby (nu 1 jr) begonnen met zendium (bevat ook geen detargent dus schuimt amper) en nu over op sensodyne. Hij was hier snel aan gewend.
Ik vind de sensodyne prima en lekker fris. Zeker als je hem vergelijkt bv met teramed, die hebben een aardbeitandpasta, naaah daar willen ze het liefst direct hun mond aan de tube zetten hahahaha. de milde smaak zorgt ervoor dat het poetsen beter geaccepteerd wordt, en dat is toch wel erg belangrijk.
Vanaf 5 jr moet hij met een volw. pasta poetsen, ivm Fluoridegehalte. Maar dit is inderdaad ineens erg scherp. Merken zoals elmex en zendium zijn minder scherp (maar wel duur). Daarom is er een tussenfase bedacht: de juniortandpasta. Milde smaak, genoeg fluoride. bv rocketpower van prodent etc. maar dit moet dus niet perse. je mag m gewoon met volw.pasta poetsen.
Wat ik nog even wil zeggen: huismerken zijn ook prima! Het gaat om de Fluoride, die is broodnodig. Het is als de zeep waar je je handen mee wast. Mensen worden doodgegooid met beloftes “tegen geirriteerd tandvlees” “voorkomt tanderosie” blabla. Maar echt, de everclean van de hema is net zo goed! De poetstechniek en tijd die men erin steekt is belangrijker. Plaque moet je losmaken, tandpasta vergemakkelijkt alleen het proces. Je kan nog zo’n dure pasta gebruiken, als je je tandenstokers links laat liggen en een klap met de borstel geeft is het dweilen met de kraan open…
succes!
x Floss (mondhygiëniste)
Gewijzigd door - Floss op 14 Feb 2008 22:04:27
Gewijzigd door - Floss op 14 Feb 2008 22:06:14