Zoentje op de mond, afleren?

Wat vinden jullie? Moet je je kind nu wel of niet aanleren om op de mond te zoenen en als je het wel doet, bij wie mag het wel en tot welke leeftijd (ik zie mezelf nog niet een 18-jarige J op de mond zoenen,).

M wilde namelijk mijn zwager een zoentje geven en die keerde zijn wang toe, maar Mmoest en zou het zoentje op de mond geven.

Nu wil ik Jleren, dat een zoentje ook op de wang mag. Wat is jullie mening over het zoentje op de mond?

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 22 Jul 2007 22:23:17

hier zoenen we elkaar ook op de mond,en ik groet me mams en pap ook zo…
en d en k ook bij opa en oma…

en het rare is bij andere doen ze wel op de wang.

Wij zoenen ook elkaar op de mond, maar ik merk dat anderen haar vanzelf wel of niet de wang toekeren. Evianne geeft dan gewoon alsnog een kusje dus daarmee leert ze dat denk ik vanzelf wel.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Lisa en Cas zoen ik op de mond.
Vaak bij andere kinderen keer in wel mijn wang toe of geef op hun wang een kus.
Maar het dochtertje van een vriendin van me zei eens toen ik dat deed; nee op mijn mond!!
Tja dan kan je niet anders!!
Ik leer Lisa (en Cas straks ook) om anderen op de wang te zoenen, alleen opa en oma mag ze op de mond zoenen. Maar zelfs die doen dat niet allemaal, alleen mijn moeder nu ik erover nadenk, de rest op de wang.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-2004).

Gioia zoent iedereen, op de mond ook mensen die dat niet willen (kinderen achtervolgt ze) nu is ze nog te klein om haar iets anders te leren.

maar ik denk dat ze (en de andere “partij”) dat zelf uit moeten gaan maken.

je moet denk ook kijken wat jij prettig vind: vind je het vervelend als ze anderen op de mond zoent, of heb je liever dat ze op de wang zoent. dan kun je daar wel in sturen denk ik.

ieder geval ook de mogelijkheid geven: op de wang zoenen kan ook. niet iedereen wil op de mond gezoend worden.

gioia zoent er nu nog op los, maar dat zal wellicht ook nog veranderen, ik wil haar straks ook niet verplichten dat ze iemand zoent als afscheid. als ze liever op de wang zoent, of liever een hand geeft, of liever zwaait, dat moet ook kunnen denk ik.

belangrijk is vooral denk ik waar je je zelf prettig bij voelt. rest van de wereld moet zich daar wat dat betrefd vind ik dan maar bij neerleggen.

mo

Ik zal Evianne ook niet verplichten om iedereen te zoenen. We vragen het altijd aan dr en als ze nee zegt is bij haar nee ook echt nee. Ik vind het heel belangrijk dat ze leert zelf te kiezen en dat ook haar nee gerespecteerd word. Het is wel makkelijker omdat als Evianne nee zegt ze ook duidelijk nee bedoeld hahaha dus denk maar niet dat ze dan van gedachten veranderd.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

quote:
Ik vind het heel belangrijk dat ze leert zelf te kiezen en dat ook haar nee gerespecteerd word.

kijk, dat is veel korter, en ook wat ik bedoelde

mo

Hoidames,

Tjaa wat zal ik ervan zeggen. Idd Daan zoende ook iedereen op de mond. Ik doe dat nog steeds bij mijn ouders en mijn zusje. Ja en natuurlijk bij my husband.
Hij maakt hier duidelijk zijn keus in. Wil ie niet dan krijg je uhm niet.

Groetjes,

Diana moeder van Daan

Hoi,

Ik ben 30 en zoen mijn ouders nog steeds bij begroeting op de mond. Verder bij niemand, alleen mijn vriend dan. Mijn eigen zoontje zoen ik ook vaak op zijn mondje.

Is dit gek?

Is niet gek hoor Ik ben 22 en zoen mijn ouders ook nog steeds op de mond…
Heb ik van kleins af aan gedaan en ga ik ook echt niet veranderen…
Noa zoent ook iedereen op de mond, wat maakt het uit? Ze is nog zo klein!!
En als mensen daar niet van gedient zijn, moeten ze het maar zeggen… Maar van kleine kinderen kunnen ze veel hebben hoor

Nicole & Noa

Hi,

Bedankt voor je reactie. ik vond het zelf ook vrij normaal, maar ik ken mensen in mijn omgeving die dat nooit doen. Maar zelf vind ik het afstandelijk als ik mijn ouders ineens 3 zoenen op de wang ga geven.

Ik ga het ook niet veranderen hoor…

Gr. Geertje