Het kost me vaak moeite om mijn dochtertje uit haar schulp te krijgen en eigenlijk is er maar een manier en dat is haar zichzelf laten zijn en haar laten. Ik vind het vaak zo sneu omdat ze zichzelf zo tekort doet, vaak alleen is.
In de omgang met andere kinderen heeft ze eerst veiligheid nodig eer ze zichzelf laat zien. Ook op school, op visite, waar dan ook. Ze vind alles gauw eng, klampt zich aan me vast … een een stukje worst pakken bij de slager doet ze nog steeds niet, evenals fietsen met zijwieltjes … durf niet zegt ze. Zodra mensen tegen haar gaan praten verwachten ze reactie terug, nou dat doet ze mooi niet want ze houdt niet van die aandacht. Ze wil ook niet dat kinderen aan haar zitten. Dan wordt ze boos en zegt dat ze niet wil.
Ze is een kind wat graag knutselt, op zichzelf is met haar ouders in de buurt. Geen lawaai en rommel kan verdragen … niet snel met anderen speelt maar wel vrolijk is en blij! Zo lang ze maar binnen haar eigen comfort zone is.
Ze ontwikkelt zich goed, praat veel, vraagt veel, wil veel weten. Ze houdt van dansen … en is zeer creatief. Maar die verlegenheid!
Hoe stimuleer ik een meisje zoals zij? Geef ik haar zelfvertrouwen …? trek ik haar een beetje uit die schulp of niet doen?
Gewijzigd door - esther2107 op 19 Mar 2012 11:55:32