Zo stout!

De titel zegt het al…Dani is af en toe zo stout en vandaag is echt het toppunt. Pffff ben er even moe van
Hoort er allemaal bij…weet ik hoor, maar je hebt gewoon een beetje stout en echt alles uitproberen om mama op de kast te jagen.

Alles waar hij niet aan mag zitten is vandaag zijn favoriete speelgoed en de kinderstoel is een soort speeltoestel geworden, want zitten in een kinderstoel ??? Nee Dani weet even niet hoe dat moet…dus lekker proberen achterstevoren te zitten, maar het liefst gaan staan…als ik het nu opschrijf moet ik er wel op lachen, maar op dat moment…mijn geduld was echt op.
Alles is overigens op dit moment een drama…luier verschonen was al niet echt een favoriet, maar het lijkt nu wel een afslachting…als ik hem dan zie poepen denk ik al…o nee die moet zo verschoond worden.
Slapen opzich gaat wel prima, maar naar zijn kamer gaan en hem in zijn slaapzak doen…gillen en schoppen met zijn voeten.

Maar ja wat moet ik hiermee. Ik merk dat ik echt mijn stem ga verheffen tegen hem en dat helpt voor geen meter (word er zelf alleen maar ongeduldiger door).
Hoe moet ik hem dingen gaan verbieden? Hoe met dat gegil en gekrijg omgaan…weet het even niet Naar hem toelopen en nee zeggen heeft totaal geen effect…gaat gewoon lekker door. Hem op een andere plek neerzetten ook gedaan, maar is daar dan even bezig en dan alweer op de plek waar hij niet mag komen.

en hij is nog maar 10 maanden…help…ik zie me al helemaal in zo’n opvoedprogramma…“moeder heeft geen controle meer over haar eigen kind”

herkenbaar! zoiezo zit dani nu toch in een sprong? Rico’s luier verschoningen zijn altijd drama moet je nagaan als het in een sprong is, en idd VOORAL met een poepluier is dat echt zwaar irritant. en als ze dan ook nog is van die derrie tandjes poep hebben en ze willen gaan rollen of de pamper omhoog trekken (wat gisteren hier is gebeurd–> zat onder de drek bah!)
je stem verheffen is echt geen issue meid, doe ik ook bij rico en je moet ze toch laten weten dat iets echt niet mag.
Kinderen vergeten nu eenmaal waarschuwingen erg snel, daarom geldt: herhalen herhalen en nog is herhalen" maar ook DAT heeft weinig zin op deze leeftijd.
Het is wel erg belangrijk dat je grenzen blijft stellen. als jij de bijl erbij neergooit denkt hij dat hij gewonnen heeft.
maar expres doet hij het ook niet want wat ik al zei: ze vergeten waarschuwingen snel. niet omdat ze niet willen leren, maar omdat ze daar gewoonweg nog te jong voor zijn.

Ik heb de laatste weken ook nogal wat voor mijn kiezen gehad met rico’s gedrag.
Hij is echt een engel hoor maar met fases dan gedraagt hij zich echt als een draak! op den duur ben ik het boos worden zat en kietel ik hem en zeg dat hij mijn boefje is. Dit puur omdat het anders ook niet uit te houden is, en hij dan weer gaat lachen, wat de sfeer dus weer wat gezelliger maakt.
Een echte tip heb ik ook niet, maar blijf geduld hebben, lukt dat niet, tel tot 10. Ik pak ook wel is rico’s armpjes vast (niet te hard) en ga voor zn gezicht hangen en zeg wat bozig: NEE RICO DAT MAG NIET!
als hij echt niet ophoudt zet ik hem gewoon als zn pamper aan is in de box (hjoeveel moeite dat ook kost uiteindelijk!)
Enfin…Succes meid, en laat zien dat jij niet opgeeft naar hem toe. oh enne spuien mag! zoveel als je maar wil!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Thanks Inge!
Dat straffen vind ik inderdaad lastig, want naar mijn idee snapt hij er niets van of is hij het ieder geval snel weer vergeten, maar dat klopt dus.
En zou de sprong al begonnen zijn…hmmm dan moet ik me er maar bij neerleggen en gewoon zo rustig mogelijk blijven.
Met lopen langs te tafels en aan de tafel staan staat hij nu af en toe heel even los. Ook aan 1 handje lopen gaat steeds beter, misschien is hij dit nu aan het ontwikkelen.

nou,savanna weet precies wat niet mag,want als zij iets uit mijn kast pikt(wat mogelijk is omdat ze de kindersloten er voor de derde keer vanaf heeft gebroken)en ik kom eraan om het af te pakken,kruipt ze pijlsnel hard lachend weg.wat ik voor kind heb!!!ze heeft laatst zelfs een orgeltoets bij een kennis door midden gebroken.het lijkt tarzan wel.juist wat ze niet mag vind ze geweldig,en ze zit dan echt te kijken of ik het wel zie,want dan krijgt ze een reactie,en dat is natuurlijk superleuk.deze leeftijd is zoooo vermoeiend,maar ze zijn ook weer zo grappig,dat ik soms moeite heb om mijn gezicht in een plooi te houden

Even wat wijsheid van het buro toen deze mama door de bomen het bos ook niet meer zag… Ben het zelf niet met alles eens want ze geven ook aan dat je de spullen waar ze niet aan mogen zitten tijdelijk weg moet zetten. Maar dat gebeurd hier dus niet. Ga niet mijn huis verbouwen … dan maar sommige dingen door de vingers zien en andere dingen moet hij maar leren… toch?

Hieronder de wijsheid van het cb:
Kinderen denken anders, je kunt ze niet stout of ongehoorzaam noemen. Ze leren met hele kleine stapjes wat wel en niet mag. Het is nu nog veel te moeilijk voor je kind dat alles wat hij niet mag dat ook te onthouden. Het is dan ook heel begrijpelijk dat een kind telkens opnieuw weer terug te vinden is bij dat waar hij niet aan mag komen. Dat is spannend. Hij krijgt door zijn gedrag alle aandacht. Deze aandacht daagt hem nog meer uit om andere dingen uit te gaan proberen.

Straffen heeft nu helemaal geen zin. Het beste kun je je kind, als het dat doet wat het niet mag, duidelijk maken dat hij dat niet mag. Hem oppakken en in de speelhoek zetten. Uitleggen waarom hij dat niet mag. Wat de gevolgen zijn etc. Geleidelijk aan leert je kind deze regel te onthouden. Na een tijdje zul je merken dat je kind datgene met rust laat. Heel ondeugend kan je kindje je dan aankijken, terwijl hij néé roept en wijst naar de plek waar hij niet aan mag komen. Bijv plantenbak. De boef , hij wéét het dus wel denk je dan.

Ja dat klopt hij weet dat hij er niet aan mag komen als jij in de beurt ben. Je kind heeft de eerste belangrijke stap geleerd. Zodra jij je kamer uit ben en hij je niet meer kan zien is het dus goed mogelijk dat je kind weer daar aan zit waar het niet aan mag zitten. Jij neemt als het ware de regel ‘niet aan komen’ mee de kamer uit. Opzettelijk ongehoorzaam is je kind echt nog niet. Het duurt lang voordat je kind uit zichzelf allerlei regels goed kan onthouden. Tussen de 3 en 4 jaar!!!

Tips:
Elk gezin heeft zijn eigen regels. Wat voor de ene verboden is kan bij een ander wel toegestaan worden. Probeer vast te stellen wat echt NIET mag en wat niet zo heel erg is. Door het aantal regels te beperken, kan je voorkomen dat je heel de dag loopt te verbieden. Als je kind iets uitprobeert wat niet zo erg is, kan je ervoor kiezen om dit te negeren. Door net te doen of je het niet ziet beloon je hem ook niet met extra ondeugende aandacht. Wees consequent in wat niet mag en geef je kind tegelijkertijd iets anders om mee te spelen. Bijv: dat boek van papa mag je niet dat gaat kapot, maar kijk eens hier… een mooi tijdschrift (wat kapot mag).

de computer uitzetten vind ze ook altijd geweldig,en het liefst als je net een heel verhaal hebt getypt.dan zie ik ineens"windows word afgesloten".dan kijk ik naast me en zie een big smile.

als ik het lees … krijg ik al big smile!!

Duidelijk verhaal mini-boy. Hier heb ik echt iets aan!! Het is dus duidelijk dat straffen (wat toch al niet echt lukte) geen zin heeft. Maar hem dus wel (in dit geval de stereo en de geluidsboxen) weghalen en in de speelhoek zetten met ander speelgoed en uitleg geven.

Nou ja het is in ieder geval een opluchting dat hij het dus blijkbaar niet opzettelijk doet…

En wat betreft het huilen/gillen/krijsen…ik ga er nog maar even vanuit dat dit het begin van een sprong is…hij is over 3 weken 11 maanden, dus het zou kunnen.
Verder is hij ook erg lief hoor, maar ook af en toe een driftkikker!

ik denk dat ik ook wel wat aan die tips heb.
ruben kan dan nog niet kruipen, lopen etc. maar ontdeugend is ie wel( heeft ie van z’n pa want ik heb het nog!)
en vooral met verschonen zit meneer overal bij…dus deze tips ga ik ff onthouden!

groetjes!

karin

Hoi Saro,

Ik heb even meegelezen met je verhaal en met de tips.
Zoals je misschien nog weet heb ik vorige week nog een topic geopend over mijn zoontje die op het moment zo vreselijk driftig is. Ook ik weet niet hoe ik dat aan moet pakken. Drinken uit een bekertje weigert hij als hij het zelf niet mag doen. Dan wordt hij driftig, gaat mopperen etc. Als ik de kamer uitga zet hij het meteen op een huilen en hij hangt de hele dag aan mijn been.
Gelukkig hebben we vandaag echt een geweldige dag achter de rug. Niks meer aan de hand! Geslapen als een roosje, gegeten als een hongerig paard en gespeeld alsof ik er niet was. Geweldig toch! Dus… als je het even niet meer ziet zitten bedenk dan dat er (ooit) weer een dag komt dat het wel even lekker gaat en dat geeft je weer een hoop energie voor de komende dagen.
Probeer wel te laten merken dat jij de baas bent en dat jij bepaalt wat er gebeurd! Helaas weet ik ook uit ervaring dat dat niet altijd meevalt, zeker niet wanneer je al zo lang aan het tobben bent. In ieder geval veel succes en weet dat je niet de enige bent!

groetjes Debbie

debbieb