Zo rommelig dagritme

Hoi allemaal,

Ik ben moeder van een zoon van bijn 3 maanden. Hij groeit goed en huilt weinig. Eigenlijk doet ie het heel goed. Alleen zijn zijn dagen zo wisselend in hoe vaak , hoe veel en wanneer hij slaapt. Ik hanteer de principes van wakker, verschonen, fles, samen spelen in box en weer in bed e.d. Ook let ik heel goed op zijn signalen van moeiheid. Als ik hem naar bed breng kan ik alleen nooit 100% zeker zeggen ‘nu gaat hij slapen’. De ene keer wel zonder sputteren de andere keer absoluut niet. Dan weer wel maar voor slechts een uurtje dan andere keer hoor ik hem 3,5 uur niet. Hij heeft last van krampjes en windjes maar ook daar heeft hij de ene dag s’ochtends, de andere dag s’middgas en dan weer s’avonds last van.
Tussen 19:30 en zijn laatste fles rond 22.30/23:00 slaapt ie vrijwel altijd. We moeten hem echt wakker maken voor de fles. De nachten gaan best goed maar ook nog wel wisselend. Hij kan op de meeste’gekke’tijden wakker worden. Met zijn fopspeen is hij vaak snel getroost en slaapt hij zomaar weer tot de volgende ochtend door. Het komt ook voor dat hij wakker blijft worden. Dan geven we hem de fles die er dan prima in gaat. Ik voel me dan schuldig omdat ik hem soms ook gewoon ‘paai’ met de fopspeen terwijl ie mss ook wel honger heeft!
Waarschijnlijk maak ik me druk om niets maar ik had al een soort voorspelbaar dagritme verwacht zo rond de drie maand. Oh ja hij krijgt nu 5x180cc en weegt 6200 gram.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes,
Lynn mama van Morris

je hoeft het niet als paaien te zien, als je kindje echt honger heeft nemen ze geen genoegen met een foppie, misschien even maar dan zal hij zich wel snel daarna melden voor een voeding, ik vind 5 flessen ook niet overdreven veel.
mijn zoontje is nu 8 maanden, en krijgt nog 3 a4 flessen.
Is maar net heoveel hij vraagt, tussen zijn maaltijden door,
Kijk naar je kind

hallo

delano is negen maanden en heeft nog maar 1 fles alleen savonds om zeven uur
heel soms geef ik hem smiddags nog een fles
krijgt hij wel smorgen pap van opvolgmelk
ook kijk naar hoe hij wil slapen,de ene dag is dat anders en meer dan de andere dag .ik leg hem ook na iedere voedings terug in bed als hij ff gespeeld heeft
maar vaak hoor ik hem liggen spelen in bed en dit houd hij rustig een uurtje vol en valt dan in slaap
ach ja als hij zich ammuseert in bed vind ik het prima
kijk gewoon naar wat hij wil ,

Hoi Lynn,

Onze dochter is 11 week oud en wij hadden eerst ook geen goed ritme.
Nu wel.
We hebben ontdekt dat we haar te vroeg op bed deden.
We deden haar vaak al met een uur/75 min op bed volgens de richtlijnen.
Ze bleek nog niet moe genoeg en bleef vaak lang wakkker.
Nu houden we haar anderhalf uur op en dan is ze ook echt moe.
Wat een kwartier later op bed al niet uitmaakt!
Hoe laat gaat jou zoontje op bed?
Onze dochter is vaak tegen half 6 wakker en wil na de fles niet meer
slapen.
Ze blijft dan tot 7 uur beneden.
Geven haar eerst de fles/knuffelen en dan spelen in de box.
Het laatste kwartier van die anderhalf uur leggen we haar op de bank
om de luier te verschonen.
We kletsen dan tegen haar en zien vanzelf wanneer ze jengelt/oogjes
wrijft of gaapt.
Dan meteen op bed en dan slaapt ze ook meteen. (zonder speen)
Met 3 kwartier is ze vaak weer wakker en dan stoppen wel een speen
in en slaapt ze vaak nog anderhalf/2 uur.
Met drinken krijgt ze ook 180 cc per keer (5 flesjes)
We kijken alleen niet zo precies naar de tijd.
Als ze bijv om 7 uur smorgens weer gaat slapen en ze wordt om 9 uur
wakker dan geven we hem om kwart voor 10 anders is ze te moe om te
drinken.
En als ze dan om half 11 gaat slapen en om bijv. 2 uur wakker wordt dan
geven we de fles gelijk want dan heeft anne al weer trek.
De onregelmatige slaapjes daar is niks aan te doen.
We hebben ook wel eens dat ze al met een uur wakker is en echt geen
speen meer wil en ook helder uit haar oogjes kijkt.
Dan verschonen we haar luier en nemen we haar mee naar beneden.
Alleen spelen in de box en dan vaak met een half uur/3 kwartier alweer
jengelig. Op bed en slaapt dan vaak weer anderhalf uur.
Wat we ook nog wel eens proberen is als ze naar een uur wakker is
de luier verschonen (soms plas/poepluier) dan slaapt ze vaak ook weer
verder met speen in.
Laat je nog even wat van je horen.

Groetjes Heleen. mamma van Elke bijna 2 1/2 j. en Anne 11 week

Hoi Heleen,

Bednakt voor je uitgebreide reactie.
Het ritme en de gewoonten die jij beschrijft komen erg overeen met wat wij doen. Wij proberen onze zoon nu ook wat langer op te houden maar dat lukt niet altijd. Soms ligt hij snel weer in bed en slaapt dan ook nog een uurtje ofzo.
Vaak wordt hij na 45 min. weer wakker. Ik geef hem z’n speen of troost hem even en leg z’n dekentjes dan goed. Hij slaapt dan weer voor langere tijd in. Ik las laatst dat bijna alle kindjes na 45 min/ uurtje even wakker worden. Dat komt omdat ze overgaan naar een diepere slaap. Na een knuffel of speentje oid slapen ze vaak weer door. Herkenbaar he?!
Vanochtend had Morris de fles (na een rustige nacht) om 7:00. Om 8:00 zat ie zo te gapen dat ik hem terug in bed heb gelegd. Hij slaapt nu nog. Als ie straks wakker wordt speel, knuffel, even in de box, ik met hem tot zijn volgende fles van 11:00. Dan zal ie vast snel weer naar bed willen.
Toch ziet geen dag er echt hetzelfde uit met slapen. Alleen 's avonds is het voorspelbaard. Gek he?

Wij schuiven wel eens wat met de voedingen maar we zitten toch wel op de regelmaat van elke 4 uur. Soms wat eerder omdat ie de vorige fles bijv. niet helemaal op had.
Heb jij ervaringen met het weglaten van de late voeding? Of zou Morris daar nog te klein voor zijn. Hij heeft vaak tussen 18:30 en 19:30 een fles en daarna dan tussen 22:30 en 23:00. We moeten hem dan uit een heel diepe slaap halen. We kunnen een kanon afschieten! Hij drinkt z’n fles wel maar het gaat heel traag. Hij slaapt daarna wel direct in maar niet altijd even rustig (volle buik, last van darmpjes?). Gisteravond hebben we hem een fles van 135 cc gegeven (dat gaat wat sneller!) en hij heeft er eigenlijk prima op geslapen.
We willen het ritme er in houden dat 'ie tussen 19:00 en 19:30 ongeveer in bedje ligt (hij slaapt dan altijd erg goed) maar wij denken dat dat nu nog een te lange nacht is. Als we de fles naar 20:00 verschuiven zal het waarsch. beter gaan maar dan ligt ie pas om 20:30 in bed. Dat vinden we te laat. Voor hem maar ook voor ons (wij willen nog een beetje een avond hebben).

Nou ik hoor het wel weer. Bedankt voor je herkenbare verhaal.
Verder iedereen bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Groetjes, Lynn en Morris

Hoi Lynn,

Hoe doet Morris het nu?
Slaapt hij al beter en langer?
Hoe lang is hij tussen de voedingen op?
Anne is soms al 2 uur op voor dat ze weer op bed gaat.
Soms met 1 1/2 uur al weer moe.
Slapen doet ze nu langer en dat komt door haar slaapzakje.
Moeten haar overdag soms gewoon wakker maken voor de
fles.
Kijk maar eens op www.slaapje.nl
Heeft ook geen deken/laken erover heen. Dit slaapt rustiger.
De laatste fles krijgt ze ook nog steeds.
Meestal rond 21.30 en dan wordt ze smorgens vaak tegen half 6
wakker en dan slaapt ze vaak nog 3 uur.
Na dat slaapje heeft ze al weer trek en geven we gelijk de fles.
En dan gaat ze 2 uur later dus weer op bed.
Geen dag gelijk trouwens!
Laat je nog eens horen hoe het bij jullie gaat!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 15 week.

Dag Heleen,

Was toevallig weer even op het forum en zag jouw berichtje van deze week.
Het gaat goed met Morris. Het dagrtime heeft zich eigenlijk vanzelf verder gevormd. Ook is hij nu langer wakker steeds zo’n 1,5-2 uur. Het slapen gaat best goed maar hij wordt nog steeds vaak wakker na een uurtje. Dan slaapt hij vaak nog wel door maar soms ook absoluut niet. Ik leg Morrsi al vanaf heel kleintjes (6 weken) in een slaapzak. Tegenwoordig trappelt hij steeds de dekens weg dus ben ik blij dat ie zich warm kan houden. Overdag wordt ie toch wel vaak gestoord in z’n slaap door mensen in straat, auto’s, spelende en schreeuwende kinderen. Ik weet je doet er niets aan maar ik baal er altijd vreselijk van.
De nachten zijn nog rommelig. Van week tot week heel verschillend. Hij krijgt al heel lang geen nachtvoeding meer maar wordt wel nog heel vaak wakker (soms staan we ieder uur even bij z’n bedje) en is dan huilerig/ pieperig. Hij heeft niet echt door dat we er dan zijn want we halen hem niet uit bed; zijn fospeentje geeft troost, maar het is wel vermoeiend. Soms slaapt ie ook zomaar een week door zonder een kik te geven (sprongetjes, te warm, te koud, toch nog honger?). Hij heeft een week of twee terug enorme schreeuw en huilbuien gehad ook kwam zijn eten terug in zijn keel. Op advies van het CB zijn we JHB-meel gaan gebruiken en het lijkt wat minder te worden. Vanmiddag gaan we toch even langs een osteopaat. Even als check-up. Je hoort er zulke goede dingen over en het kan maar net dat zetje zijn waardoor ie zich echt helemaal happy voelt. Verder doet ie het prima hoor goed op gewicht en lengte en z’n ontwikkeling gaat hard. Zijn eetschema is als volgt:
7:30 fles 200
11:30 fles 200
15:30 fles 200
19:00 fles 200
22:00/22:30 fles 200
De late fles zou er met 5 maand vanaf mogen. We hebben hem al een paar keer laten vallen omdat Morris dan rond 20:00 een fles had gekregen. Ik heb wel eens de indruk dat dat wakker maken voor een late fles hem juist onrustige nachten bezorgd. Je leest en hoort heel tegenstrijdige dingen over het weglaten van een late fles. Ik ga het binnen kort gewoon een keer proberen. Tezamen met een eerste fruithapje. Ach het blijft ook steeds weer zoeken en telkens denk je: ‘als deze periode voorbij is’, maar ja dan is er weer een volgende periode met ook weer bepaalde probleempjes en moeilijkheden. Het hoort er gewoon bij.

Tot horens Groetjes, Lynn en Morris

Hoi Lynn,

Als wij Anne wakker maken om 21.30 voor de laatste fles dan drinkt
ze de 180cc zo leeg.
Dan leg ik haar weer te slapen en ze is gelijk weer in diepe rust.
Anne wordt af en toe rond 4/5 uur wakker en dan stoppen we de
speen weer in en slaapt ze nog tot half 6/6 uur.
Ik vroeg laatst ook of we de laatste fles weg mochten laten.
Vond de cb arts niet goed.
Dan zijn ze te lang zonder voeding.
Ze raade mij aan om dit nog zeker tot 6 maanden te doen.
Als Morris met een uur wakker is dan kun je nog niet even
de speen in doen zodat hij nog verder slaapt?
Wij deden dit wel bij Anne en dat hielp goed.
Tegenwoordig hoeft dit niet meer om dat ze lekker in haar
slaapje slaapt en ze wel 2 1/2 uur slaapt.
Anne slaapt ook vaak wel door dingen heen (lawaai e.d.)
Elke 2 1/2 jaar gilt nog wel eens beneden in de gang, slaapt ze ook
gewoon door.
Is Morris pas om half 8 wakker?
Lekker zeg!
Anne horen we ook wel eens in haar slaap, maar we hoeven nooit
naar haar toe.
Als Anne moe word leggen we haar op bed en soms brabbelt ze nog
een kwartier. Dan stoppen we de speen in en gaat ze gelijk slapen.

Groetjes Heleen