Zo angstig met autorijden

Mijn dochter heeft van baby af aan al een hekel aan autorijden, maar de laatste tijd is ze echt ontzettend angstig. Snelwegrijden gaat wel, maar met remmen of scherpe bochten, rotondes begint ze al enorm te piepen.
En met achteruit rijden begint ze echt te gillen, ze is dan zoo bang!
De autostoel heeft ook nooit in ligstand mogen staan, (buggy trouwens ook niet, alleen de quinny zapp is goed, andere buggys vind ze verschrikkelijk).
Nu heb ik een aantal keer bij mijn ouders op de oprit (vrij steile helling) geparkeerd, waar de auto dus achterover gekiept staat. Sindsdien is de angst nog veel erger geworden…
We hebben hier op het dorp heel veel dijkjes waar je op en af moet rijden, dus omhoog altijd die auto iets gekiept. Verschrikkelijk vind ze dat… en wij wonen in een doodlopende straat onderaan een dijkje… dus als we weggaan moeten we ALTIJD eerst een stuk achteruit… en vervolgens nog eens omhoog! We rijden dus nooit lekker weg…

Ze MOET trouwens ook altijd wat te drinken hebben in de auto, anders wordt ze helemaal gek…

Wat zou dat nou kunnen zijn??? Ze is niet misselijk ofzo volgens mij. Heeft iig nooit hoeven spugen in de auto. Dus ik denk niet meteen aan wagenziekte.
En iemand tips om hiermee om te gaan?

Ik parkeer iig niet meer op de oprit bij mijn ouders en met mooi weer fietsen we naar school.
Maar we wonen hier redelijk afgelegen… dus heb de auto gewoon vaak nodig… en zij moet mee.

Ja, nu je het zegt, oortjes zou idd wel kunnen, vandaar ook dat drinken natuurlijk!

Rustig tegen haar voorbereiden heb ik geprobeerd… maar zodra ik achteruit of omhoog/omlaag zeg (en het dus nog niet eens aan het doen ben) piept ze al NEE NEEE! En als we achteruit rijden roept ze altijd au mama, au!

Ik vind het zo zielig…

Ze kan wel goed naar buiten kijken, we hebben maar een klein auto’tje (opel corsa ) dus dat heeft ze eigenlijk altijd kunnen doen.
Als ik met de auto van mijn ouders rijd (die hebben wel een grote) is het overigens wel minder erg. Maar achteruit en hellinkjes ook daar een probleem.

En ik ben nou ook niet echt een onbehouden chauffeuze ofzo hoor. Volgens mij doe ik altijd vrij rustig wat dat betreft

ik dacht ook meteen aan oorklachten ik heb er namelijk ook last van. misschien helpt het om het raam op een kiertje te zetten dat de druk weg is?
ik zou het proberen en kijken of het dan werkt.
daar kan het drinken ook vandaan komen, dat werkt kalmerend bij pijn en de druk wordt er ook minder door.

@bakmama, thanx, we gaan het eens proberen!

Het is me nooit echt opgevallen of het met periodes erger is. Alleen dat het nu dus idd wel héél heftig is.
Nu je het zo zegt met de wind… als we fietsen klaagt ze wel over pijn in dr oortjes, en wil ze altijd een muts (capuchon want een wintermuts doen we nu natuurlijk niet meer he!) op, of de kraag van dr jasje helemaal omhoog over dr oren heen.
Toch maar eens laten checken idd.

Maar, dat verklaart volgens mij nog steeds niet de angst van dat achteruit rijden en hellinkjes… Dat geeft toch geen extra druk op je oren?!

@Bakmama: nee niet helemaal open maar gewoon op een klein kiertje dan heb ik minder last van mn oren dan als hij helemaal dicht is hoor! ik ga niet in de auto als het raam niet op een klein kiertje staat. en gebeurd het toch voel ik me echt niet prettig

@suszsje: nee maar wel een raar gevoel in je buik? gaat het schommelen wel goed?

Ik heb vaak wel mn raam een stukje open, omdat ik dat zelf ook prettiger vind. Mijn man vind dat juist weer verschrikkelijk en heeft juist dan last van zn oren.
Maar ik heb bij haar niet het idee dat het verschil maakt.

Schommelen vind ze geweldig, en daar heeft ze er dus geen last van met achteruit gaan.
Voor de rest heeft ze ook totaal geen angsten, die meid duikt overal met dr neus in, gaat overal opaf, klimt, rent etc. alleen in de auto is ze dus écht bang.

Liften heeft ze in ieder geval geen last van, vind ze geweldig juist!
Achteruit lopen nog niet geprobeerd

Jammer dat je dr zo moeilijk te pakken krijgt. Maare niet gaan stressen he een paar dagen maken echt niet zoveel meer uit. Hoewel ik natuurlijk wel heel benieuwd ben

nouja goed de 1 heeft dan meer last van de oren dan de ander met raam open, ik herken het dus totaal niet, maar kan er wel inkomen dat het voor sommige mensen anders is.
als jij niet denkt dat t niet met het open of dichte raam te maken heeft dan moet je idd wat anders proberen.
hopelijk is het een "fase’ die snel voorbij gaat

en misschien haar stoeltje op de ‘passagiersstoel’ dan zit ze wat dichter bij jou in de buurt, en kan ze beter naar buiten kijken, misshcien helpt dat ook een beetje tegen haar angst!

Pippy is geboren 17.07.2009

Heb ik ook al eens aan gedacht… maar is geen optie.
We hebben airbags van voren in de auto… en ik heb geen idee of, en zo ja hoe? ik die uit kan schakelen.
En dan krijg ik scheve gezichten van de oudste want die wil óók zo graag voorin. Maar dat mag ie niet van mij, omdat ik het achterin gewoon veiliger vind.

Maar: ik moet zeggen dat t vandaag beter ging. Naar boven/beneden deed ze nu niet meer moeilijk over, en deed vrolijk “HOEPLAAA” (hahaha) met mij mee, en op de rotondes eigenlijk ook niet gehoord. Nu had ik dr trouwens wel een keer dr tut gegeven in de auto. Misschien dat dat t verschil maakt? Dat ze continu wat te zuigen heeft. Tja eigenlijk nemen we dat ding nooit mee, mag alleen in dr bedje maar nu was ze erg moe. Wel jammer als we daarvoor nu weer terugmoeten naar de tut onderweg .
Alleen achteruitrijden vond ze nog eng, en het moment dat ik bij mn moeder de straat in rijd… dan is het “Oma NEE, NEEEE!!” Terwijl ze heel graag naar oma wilde hoor maar ze is gewoon zo bang dat ik daar weer op de oprit parkeer denk ik.

Maar in de buggy lijkt het nu juist weer erger te worden. Ik moest m iets kiepen om een hoge stoep op te gaan, en weer zo paniekerig en “AU AU” roepen.