Zitten met 2 maanden?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag wij hebben een dochter van 8 weken (zondag 2 maanden) en laten haar regelmatig op schoot zitten en houden haar natuurlijk wel op door een hand onder haar oksels en een hand achter haar hoofd voor het geval ze naar achter klapt. Zij vindt het zelf een fijne houding vooral om te boeren maar nu heeft iemand gezegd dat we daarmee haar rug teveel belasten. Hoe zit dit? Ze trekt zichzelf ook op van lig tot zithouding aan mijn handen. Zijn we hier te vroeg mee? Als ze huilt en we zetten haar op schoot zodat ze alles kan zien dan is ze tevreden en wil dan ook liever niet liggen. Maar maken ons nu zergen of we wel goed bezig zijn.

Groetjes een bezorgde vader.

dubbel is dit, kan je ook niet echt advies geven, optrekken moet je niet meer doen, da’s pas rond 6 maand ofzo

wat betreft op schoot houden in zithouding, dit voel je snel genoeg aan maar zorg ten alle tijden voor ondersteuning, heb nu een 5 maanden oude baby en die moet je echt nog ondersteunen in de rug… nek gaat wel maar toch zit die hand daar ook altijd

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Hallo bezorgde vader,

Kan me voorstellen dat ze het leuk vindt op schoot want zo ziet ze alles maar het onderruggetje is nog lang niet sterk genoeg om te zitten. Een vriendinnetje van me is kinderfysio en ik vraag haar vaak dat soort dingen en toevallig laatst ook over zitten. Ze zei toen dat het geen kwaad kan om de kleine elke dag een paar minuutjes te laten zitten maar ALTIJD ondersteund. Pas met 7 maanden wordt het ruggetje sterk genoeg om los te zitten. Optrekken aan de handjes is een goede oefening voor de buik en rug spieren maar liever pas vanaf een maand of 4

Succes ermee!

Groetjes Monique en Iris

Ik zou maar heel voorzichtig zijn met dat zitten. Gewoon elke dag maar eventjes. De rug van zo’n klein moet echt nog eerst heel sterk worden voordat ze lang achter elkaar kunnen zitten. Onze meid is nu bijna 9 maand en zelfs met haar zijn we nog voorzichtig. Zij kon ook al heel vroeg goed zitten, maar toch leg ik haar nog vaak op de grond/in de box om even de rug te ontlasten.
Grt, Sabine

quote:
Hallo bezorgde vader,

Kan me voorstellen dat ze het leuk vindt op schoot want zo ziet ze alles maar het onderruggetje is nog lang niet sterk genoeg om te zitten. Een vriendinnetje van me is kinderfysio en ik vraag haar vaak dat soort dingen en toevallig laatst ook over zitten. Ze zei toen dat het geen kwaad kan om de kleine elke dag een paar minuutjes te laten zitten maar ALTIJD ondersteund. Pas met 7 maanden wordt het ruggetje sterk genoeg om los te zitten. Optrekken aan de handjes is een goede oefening voor de buik en rug spieren maar liever pas vanaf een maand of 4

Succes ermee!

Groetjes Monique en Iris

Hoi Monique en Iris,

Bedankt voor je reactie.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk over hoe we haar vasthouden aan de reacties te zien, hieronder een verduidelijking. De hieronder beschreven optrek spelletje komt uit het boek “oei, ik groei” en zou ze volgens het boek moeten kunnen en daar zetten ze dat je het aan de handjes moet doen wat ik zoals je hieronder kunt lezen nog niet doe.

Ze zit ook nog zeker niet zelfstandig. Als ze gedronken heeft zet ik haar wel vaak in zithouding op de schoot met mijn ene hand onder haar haar oksels zodat ik het meeste gewicht draag en mijn andere hand op haar rug ter ondersteuning met mijn vingers achter haar hoofdje. zo boert ze het best bij ons en kan ze ook van alles zienen dat zijn steeds een paar minuten. Als ik haar optrek aan haar handjes is dit vanuit halfzit naar zit als ze met haar beentjes afzet om te gaan staan heb ik mijn handen onder haar oksels en draag weer het meeste gewicht. Nooit krijgt ze haar volle gewicht te verduren. Is dat ook nog te vroeg of kan dat wel??? Ze zit ook vaak op schoot liggend tegen mijn armen of zitten op mijn hand met haar rug en hoofd tegen mijn borst

Kan iemand mij een boek aanraden waar wel duidelijk wordt aangegeven waar een kind wel en niet aan toe is?

Een bezorgde vader

Hoi hoi,
Ik moet zeggen dat wij dat bij Tom ook doen. Na de fles laten we hem ook zo boeren omdat hij dit het prettigst vindt. Tom wil ook graag staan op schoot en het liefst tegen je aan hangen. Bij het cb zeiden ze dat dit goed was zolang het allemaal maar niet te lang is. Zo traint hij deze spieren ook en dat ik goed voor straks. Op een gegeven moment merken wij dat hij steeds meer dingen wil gaan doen en probeer dat maar eens tegen te houden. Jouw kindje is nog jonger anders moet je ze een keer bellen! Ik ken geen boek waar het allemaal in staat. Dus ik vertrouw op het cb en mezelf.
Succes ermee!
Groetjes Bibi

Hallo bezorgde vader,

Als je je baby’tje gewoon op schoot houd ondersteund is er niks aan de hand. Je moet gewoon zien dat niet het volle gewicht op de heupgewrichten terecht komt. In de maxi cosi in de auto en in het wipstoeltje zitten ze ook zoals ze op schoot zouden zitten. Dat kan geen kwaad. Als het teveel wordt voor je kindje begint hij vanzelf te hangen. Je mag alleen niet pushen om echt alleen te zitten. Goed ondersteunen en je kindje voelt zich veilig en geborgen en kan alles zien. Heerlijk toch? Ik zuig dit niet uit mijn duim, de meter van onze dochter is kinderarts en fysiotherapeute bij baby’tjes. Maak je dus vooral geen zorgen dat je je dochtertje op schoot neemt!

Groetjes,

Tamara

Hallo bezorgde papa,

Ik laat onze kleine ook zittend boeren,anders boert hij gewoon niet.
Maar dat is maar een halve minuut ofzo…
Onze kleine is nu een maand.
Als je het niet lang doet kan het volgens mij geen kwaad hoor…
groetjes Lies.

hoi bezorgde papa,

onze dochter zit ook graag op schoot het liefst met de rug tegen mijn borst en dan het liefste naar de tv kijken naar de verspringende beelden.
Wij doen dat dagelijks heel eventjes. maak er niet zo’n punt van zo lang het niet te lang is. gewoon van genieten.

groetjes gytha