Zindelijkheidstraining

Mijn zoon is 3 jaar en 2 maanden en nog niet zindelijk. Hij vindt het soms interresant als ik naar de wc ga om dan mee te gaan. Verder geen interesse en geeft niks aan. Aangezien hij over een jaar naar school gaat en dan zindelijk moet zijn wil ik toch vast een poging doen. Uiteraard geen dwang. Meer proberen leuk te maken, luier niet meer leuk, potje wel link.

Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zindelijkheidstraining? Hoe heb je het aangepakt? Heb je ook beloningskaarten gebruikt of alleen complimentjes? Hoe lang duurde het voor jouw kindje zindelijk was?

Hier eentje die zelden op het potje heeft geplast maar het rechtstreeks op de wc deed.
Ik ben begonnen toen hij 2 jaar en 9 maanden was ongeveer en was binnen 2 weken plaszindelijk en binnen 4 weken poepzindelijk. Net voor zijn derde verjaardag was hij ook 's nachts zindelijk.

Wij zijn begonnen met een vel in de wc hangen en als hij geplast had mocht hij een sticker uitzoeken. Na 5 stickers een klein cadeautje en toen dat behaald was na 10 en zo opgebouwd. Moet zeggen hij taalde niet naar de cadeautjes de stickers vond hij leuker.

Liefs Michelle

Wij hebben ook het potje over geslagen!
Mooie wcbril verkleiner en een opstapje, en gewoon naar de wc,
Wij zijn begonnen met 2 jaar en 8 maanden. Met beloning van stickers!
Niet met zoveel stickers een kadootje, maar gewoon bij elke boodschap een sticker plakken!
Ze had het met een week onder de knie, ongelukjes vrij, en alle plassen op de wc!
De plaat waar ze de stickers op mocht plakken hangt nu op de kast op haar kamer, en plakken doet ze nu niet meer.

Manderijn

Bij de kruidvat hebben ze deze week belonings magneetborden. Daar net eentje gehaald.

Ik ben alleen nog wel aan het twijfelen voor wel of geen kadootje als het zoveel keer gelukt is. Zouden ze dan niet elke keer een kadootje verwachten?

Ik heb het daarom niet gedaan, en het is hier ook niet nodig geweest! De stickers waren leuk genoeg

Manderijn

Hier zijn we gestart met 2,5 jaar. Eigenlijk binnen een paar weken ging het helemaal goed. Poepzindelijk was hij gelijk en plaszindelijk duurde dan wat langer.
Wij waren al weken bezig met op vaste tijden op de wc zetten (n.a.v. dat hij er zelf interesse in had).
Nu gewoon de luier uit en ook op vaste tijden op de wc. Na een tijdje dan zelf aan laten geven.
In het begin hier veel ongelukjes, maar het ging al snel beter. We zijn ondertussen ook op vakantie geweest (1 week na de start) en toen had hij gemiddeld 1x per dag een ongelukje.

Verder lieten wij hem voor elke poep en plas een sticker plakken. Na 10 stickers een kado en daarna ne 15 sticker, 20, 25 en daarna niet meer, want toen ging het goed.
En dan gewoon prulkado’s van de Action van 50 cent.

Hier gaat het nu al een hele tijd goed!
Succes ermee, want ik vond het wel een hele heisa.

Liefs, Anne

Weet niet meer wanneer we begonnen zijn, maar Erik was zindelijk met 3 jaar en 2 maanden. Geen potje; wc-brilverkleiner en opstapje gekocht en eerst op vaste tijden op de wc gezet, zodat hij zou weten wat er van hem verwacht werd. Daarna op zijn aangeven naar het toilet laten gaan en voor elke plas en poep een sticker laten plakken (vel met 10 vakjes op de binnenkant van de toiletdeur geplakt) en bij een vol vel een klein cadeautje van de Action gegeven. Toen hij het steeds vaker ging aangeven (en hij dus de aandrang kon voelen) luier op een gegeven moment uitgelaten overdag en toen ongelukjes gehad, maar ook successen op het toilet. Van de ongelukjes raakte hij alleen zo in paniek dat hij op een gegeven moment weer een luier om wilde. Prima, niet pushen tenslotte. En toen, na een paar weken, zei hij ineens: Ik hoef geen luier meer om.

En vanaf dat moment overdag plas- en poepzindelijk. Ik ben ervan overtuigd dat ze zindelijk worden op hun eigen tijd, maar dat je het wel kan stimuleren door er gericht aandacht aan te besteden. Succes!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Mijn zoon is ook 3 jaar en nog niet zindelijk. Hij is er veel te lui voor. Hij heeft 1x bij een vriendinnetje op de wc gepoept dus dacht ik: dit is het begin! Maar nee hoor, het was eens maar nooit meer! Een boekje gekocht met posters en speciale stickers, maar Demi is niet gevoelig voor belonen, helaas. Ik heb hem een kaart gestuurd van zwarte Piet die daarop schreef dat Demi wel op de wc moet plassen en poepen. Als ik zie dat hij bezig is vraag ik of hij naar de wc moet, maar nee: “Demi hoeft niet naar de wc”…
Nog even geduld dus, drang werk volgens mij helemaal niet.

misschien geheel tegen de pedagogische voorschriften in, maar ik ben gaan belonen met snoepjes. Mijn zoon kreeg nooit snoepjes en ik vind dat als hij 6 snoepjes, van een snoepketting, op een dag krijgt omdat hij en plas of een poep gedaan heeft op de pot/wc wel moet kunnen. Daar heeft hij het al gauw mee te pakken gekregen. Stickers plakken had hij geen interesse in en cadeautjes ben ik niet aan begonnen. Wel ben ik al vroeg begonnen met het introduceren van het potje, hij moest nog 2 worden, maar het heeft wel een hele tijd geduurd hoor, toch uiteindelijk was het zo voor elkaar. Zeker toen ik hem geen luiers meer om deed en hij zelf moest helpen als hij in zijn broek gepoept had. Hij vond het dan niet leuk om op te moeten ruimen en toen was het gauw afgelopen en deed hij alles op de wc. Hij is nu net 3 (en 3 wkn) (plast staand in de wc) en zelfs snachts gaat het goed, hij gaat nu zonder luier naar bed want dat was pure gemakzucht.

Lfs