Weet niet meer wanneer we begonnen zijn, maar Erik was zindelijk met 3 jaar en 2 maanden. Geen potje; wc-brilverkleiner en opstapje gekocht en eerst op vaste tijden op de wc gezet, zodat hij zou weten wat er van hem verwacht werd. Daarna op zijn aangeven naar het toilet laten gaan en voor elke plas en poep een sticker laten plakken (vel met 10 vakjes op de binnenkant van de toiletdeur geplakt) en bij een vol vel een klein cadeautje van de Action gegeven. Toen hij het steeds vaker ging aangeven (en hij dus de aandrang kon voelen) luier op een gegeven moment uitgelaten overdag en toen ongelukjes gehad, maar ook successen op het toilet. Van de ongelukjes raakte hij alleen zo in paniek dat hij op een gegeven moment weer een luier om wilde. Prima, niet pushen tenslotte. En toen, na een paar weken, zei hij ineens: Ik hoef geen luier meer om.
En vanaf dat moment overdag plas- en poepzindelijk. Ik ben ervan overtuigd dat ze zindelijk worden op hun eigen tijd, maar dat je het wel kan stimuleren door er gericht aandacht aan te besteden. Succes!
Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”