Zindelijkheidstraining

Hallo allemaal,

Ik ben de mama van Koen. Koen is 2 1/2. Tijdje terug heb ik een potje gekocht en dat vindt hij wel interessant maar erop zitten vind hij nog vreemd, laat staan er een plasje of poepje op doen. Wel geeft hij aan als hij moet poepen. Dit doet hij dan vervolgens in zijn luier. Plassen geeft hij soms aan, vaak ook niet.

Nu heb ik een aantal vragen en hoop dat jullie me kunnen helpen

Hoe zijn jullie ermee begonnen? Gewoon van de een op de andere dag of heb je gewacht tot hij/zij eraan toe was en het zelf vroeg?

Met welke leeftijd was je zoon/dochter zindelijk?

Hoe lang duurde het ongeveer voordat de meeste ongelukjes overdag voorbij waren?

Ik heb nu het boekje besteld van “bobbi op het potje”. Denk dat Koen dat wel erg leuk vindt. Door middel van het boekje “bobbi naar de speelzaal” wist hij ook al best hoe het er aan toe ging op de psz.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes van Kosa

Gewijzigd door - Kosa op 06 Jul 2009 14:55:51

Ons meiske ging uit zichzelf, van de een op andere dag rond 3 jaar geloof ik. Alleen de grotere boodschap vond ze eng, dus dat werd een beloningssysteem met stickers. Dit en samen hoera roepen en uitzwaaien werkte goed. Ons mannetje was ook rond zijn 3e levensjaar zindelijk, ahummmm dat wil zeggen, plassen wel, de grote boodschap weigerde hij gewoon. Hij vroeg een luier, deed het daarin en dan weer verschonen en een onderbroekje aan. Hemel en aarde kon ik bewegen, maar hij vertikte het. Met 3,5 was het dan zover eindelijk, want helaas…voorleesboekjes en het weg halen van alle luiers hielpen hier niks, hij hield het op totdat hij hier op zijn teentjes rondjes liep om de tafel en het uiteindelijk niet meer kon ophouden. Dit vond ik ook geen goeie zaak dus kreeg hij alsnog de luier als hij dit wilde. Ook het stickersysteem maakte geen indruk, totdat wij een speelgoedfolder hadden. Deze werd uitgebreid beken als hij op de wc zat ( uitvinding van zijn zus overigens ) met de mededeling dat hij iets kon uitzoeken als hij de sticker kalender vol had en ook nog een ijsje kreeg als hij het nu op de wc deed. En jawel hoor, toen ging het wel. ( whahaha wel als hij er zin in had ) Ik heb de kalender voor hem in eerste instantie kleiner gemaakt, na 4 verdiende stickers sjeesden we al naar de speelgoedwinkel en nu had hij het door en kon ik meer vakjes op de kalender gaan zetten. Eventjes heeft hij een kleine terugval gehad, maar daar hebben we gewoon aan toegegeven en er geen drama van gemaakt. Het was voorbij toen we naar de speelgoedwinkel gingen om een kado voor iemand anders te halen. Hij wilde vanalles en ik zei, is prima maar eerst je stickers vol maken. En voila, sindsdien gaat het prima en wilde hij ook snachts geen luier meer. De stickers zijn nu niet meer nodig, maar zijn wel weer in gebruik voor het zelf kontje schoon poetsen. Want hij is nu 4 en gaat binnenkort naar de basisschool, dan moet hij dit ook zelf doen.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

O en wanneer hij eraan toe was ???
Tja als hij zelf kon aangeven dat hij een luier wilde, kon hij wat mij betreft ook zeggen als hij naar de wc moest. Dit kon hij dus wel, maar vertikte domweg.
Daarbij hebben ze hier beiden het potje niet zo prettig gevonden, ze wilden liever meteen op de grote wc, ik heb daar zo`n speciale wc bril voor met een trapje eraan zodat ze zelf op en af kunnen.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Gewijzigd door - Asje op 06 Jul 2009 14:55:36

hoi

van mijn oudste kan ik me helemaal niet meer herinneren hoe we dat hadden aangepakt.
Ik had wel een potje waar ze wel eens op had geplast en gepoept maar verder weet ik het niet meer. (erg he) Volgens het babyboek was ze overdag zindelijk met 2 jaar en 8 maanden en 2 weken later ook 's nachts. Ik denk dat ze het ineens door had en toen gewoon heeft volgehouden (soms wel eens een ongelukje hoor)

Met de jongste ben ik nu ook bezig.
Gisteren voor het eerst heel de dag zonder luier laten lopen en ze heeft maar 1x in haar broek geplast (tijdens een driftaanval hihi) verder 3x op de wc geplast en niet gepoept.

Vandaag weer paar keer luier aangedaan (boodschappen doen en haar zus uit school halen enz.) en dan plast ze gewoon in haar luier en poepte ze ook in haar luier. Ik denk als ik een paar dagen volledig met haar aan het “trainen” ben dat ze het dan wel snel door heeft maar misschien was het toeval gisteren.

Ik zou het gewoon proberen hem te laten zitten op zijn potje of een wc verkleiner kopen als hij dat leuker vind. Nanik vind het wel interesant op de wc. Dan moet ik weg van haar en dan zegt ze: mama weg want nanik stinkt whahahah.

Succes ermee

Bianca