Zijn jullie al begonnen met zindelijkheidstraining.
Hoe hebben jullie het aangepakt?
Wij zijn pas begonnen en het gaat met ups en downs. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Marisca, Mama van Julian 30-09’04
Zijn jullie al begonnen met zindelijkheidstraining.
Hoe hebben jullie het aangepakt?
Wij zijn pas begonnen en het gaat met ups en downs. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Marisca, Mama van Julian 30-09’04
Hoi Marisca,
Het allerbelangrijkste; nooit forceren!
Als je kindje zelf aangeeft dat hij het niet wil, gewoon weer weg met die pot en over een paar weken nog eens proberen.
Wij gingen onze grote kleine dame op een gegeven moment elke keer als ze naar bed ging en uit bed kwam standaard op de pot zetten (tenzij ze dus heel duidelijk aangaf dat ze niet wilde). Ook al voelden we aan de luier dat ze net een plas gedaan had, toch even op dit pot om een soort ritme te ontwikkelen.
Verder hebben we gewoon afgewacht. Een aantal weken geleden zei ze ineens op een ochtend: Mama, ik wil geen luiertje aan ik wil een onderbroekje aan.
Prima, dus onderbroek aan. Pot mee naar beneden en regelmatig vragen of ze een plas moest. En haar er af en toe aan herinnerd dat ze geen luiertje aan had.
Het is in heel die weken op 1 hand te tellen dat ze per ongeluk in haar broek geplast heeft. Ze krijgt overigens in bed nog wel een luier aan. Doordat zo’n onderbroekje veel lekkerder zit, voelt zo’n luiertje veel vervelender aan dus de motivatie is in elk geval groot om zo goed mogelijk de plassen op de pot te doen.
De poep op de pot is een ander verhaal. Dat is psychisch voor die kleine moppen veel moeilijker om dat voor elkaar te krijgen, dus sta er niet versteld van als je kindje speciaal om een poep te maken toch nog even om een luiertje vraagt. Niet tegenin gaan, gewoon doen, want anders gaan ze er nog buikklachten aan overhouden.
En ook dat komt vanzelf goed want sinds een paar dagen als ik tegen mijn dochtertje zeg “Kom we gaan even een plas op de pot doen”, zegt ze zelf “Nee, ik wil een poep op de pot doen”. Er komt dan geen poep maar ze is er blijkbaar toch wel mee bezig.
Dus nogmaals, niks forceren, niet boos worden als je kindje na een periode zonder luier ineens weer even een paar dagen een luier aan wil. Hoort er allemaal bij.
Succes ermee!
Groetekes, Sje
Oh ja, wij werkten ook met stickertjes. Heb boven in het toilet op de muur 2 A4-tjes hangen. Eentje voor plas op de pot en eentje voor poep op de pot.
5 stickertjes op een rij bij de plas was een klein bakje chipjes 's avonds (iets van 5 kinderchipjes ofzo, dus eigenlijk nagenoeg niks maar die kleine moppen zijn daar al heel gelukkig mee), en 3 stickertjes op een rij bij de poep was ook een klein bakje chipjes 's avonds.
Inmiddels nu ze overdag zo goed als zindelijk is, krijgt ze een stickertje als ze de hele dag niet in de broek geplast heeft. Anders blijf je stickertjes plakken voor al die plassen die ze op een dag doen.
Groetekes, Sje