Zindelijkheidstraining bij Forlax-gebruikster


#1

Evelien (3 jaar en 3 maanden) gebruikt sinds ze anderhalf jaar is Forlax 4g voor de stoelgang. Dit gaat redelijk goed, hoewel ze af en toe ineens problemen heeft met drukken. Dan loopt het toch vast en als het verhogen van de dosis Forlax niet snel genoeg helpt, geef ik haar een klysma (Microlax).

Ongeveer twee maanden geleden zijn we begonnen met zindelijkheidstraining. En met success! Althans, ze kan op de wc plassen. Maarrrrr… drukken niet. Het is één keer gelukt, op de crèche. Maar afgelopen week wilden ze het daar weer proberen om haar op de wc te laten drukken en toen was het grote paniek! Met als gevolg dat ze het op ging houden en natuurlijk weer vast liep. Nu zijn we maar even helemaal opgehouden met uberhaupt maar het woord ‘wc’ in de mond te nemen. Dus ook plassen gaat weer in de luier.

Hoe moet dit nu verder? School is voorlopig nog niet in zicht (volgend jaar april), maar ik wil het er ook niet op aan laten komen. Is hier iemand op het forum met ervaring met Forlax-gebruik en zindelijkheidstraining?


#2

Ja ik heb hier een dochter gehad met Forlax gebruik. 1 zakje per dag. Zij kreeg darmproblemen bij gebruik van Losec. Wij zijn gaan afbouwen met Forlax toen ze 3 werdt. Had ze 1 dag geen ontlasting gehad dan kreeg ze de volgende dag gelijk een zakje Forlax.
Het ontlasting was inderdaad een groot probleem. Angst met incombinatie harde ontlasting. Zij had ook klysma’s op voorraad liggen.
Krijgt zij standaard een zakje Forlax?
Gaat ze op het potje of wc?
Hier was het een Forlax en in de ochtend had ze altijd ontlasting op het potje. Er zat echt structuur in. Ik zette haar s’ochtends met een boekje of tv aan op het potje en dan onbedacht kwam de ontlasting.
Wij hebben in overleg met de kinderarts haar een poosje op meer Forlax per dag gehad zodat we zeker wisten dat ze ontlasting ging krijgen die dag. En als je aandrang hebt is het niet op te houden met Forlax ze kreeg een poosje 1,5 zakje volgens mij. En dan kwam het wel op het potje/wc.
Waarom gebruikt ze Forlax?

Succes


#3

Coramora, bedankt voor je reactie! Evelien krijgt standaard 2 zakjes Forlax per dag, eentje na het ontbijt en eentje na het avondeten. Bij minder zakjes loopt ze vast en soms moet ik de dosis dus zelfs nog verhogen (wat pas na twee dagen effect heeft, dus niet meteen de volgende dag al).

Ze kan op de wc plassen, met behulp van een brilverkleiner. We moeten haar er dan op tillen, want het opstapje is niet hoog genoeg. Maar dat lukte tot voor kort prima, ze heeft al een aantal beloningsvellen volgeplakt met stickers en dus al een aantal cadeautjes gescoord. Maar inmiddels lijken we weer terug bij af.

Ze zou het wel kunnen, want juist als ze moet drukken, dan geeft ze dat aan. Maar ze raakt in de stress als je vervolgens voorstelt om naar de wc te gaan. Het lijkt inderdaad alsof ze het eng vindt.

Ze gebruikt Forlax om haar ontlasting zachter te maken. Evelien drinkt slecht, wat een oorzaak van de harte ontlasting zou kunnen zijn. Maar meer laten drinken is hier net zo’n zinloze strijd als haar proberen te laten eten … Dus voorlopig zit ze aan die Forlax vast.

In mijn ogen zou de Forlax er juist voor moeten zorgen dat ze die angst niet hoeft te hebben. Want met 2 zakjes per dag raakt ze de ontlasting over het algemeen makkelijk kwijt (in de pamper). Ergens tussen haar oren gaat het dus fout. Zijn er meer kinderen met angst voor drukken op de wc en hoe hebben jullie dat opgelost?


#4

Mijn dochter (3.5) gaat ook niet graag naar de wc op op het potje voor ontlasting. Ze heeft het wel een paar keer gedaan maar ze wil het niet. Ze is wel zindelijk te noemen, want als ze moet poepen komt ze om een luier vragen. Ik vind het erg lastig, want mijn dochter gaat het ook ophouden en houdt dit vlot 3 dagen vol. Hierna komt het dan uiteindelijk wel in het potje terecht, maar dan ook alleen maar omdat ik haar er op het laatste moment op zet. Als ik aan haar vraag of ze het eng vindt, dan zegt ze van niet.
Heel soms gaat het vanzelf. Afgelopen weekend bijvoorbeeld, we waren bij mijn ouders en binnen stond het potje (ze had al eerder aangegeven te moeten poepen maar toen kwam er niets). Wij zaten buiten en ik kijk door het raam, zit ze op het potje. En jawel hoor, ontlasting! Ze kan het dus wel.
Ik heb ook geen oplossing. Ze wordt in maart 4 en gaat dan naar school. Ik heb dus nog even, maar vindt het lastig hoor.


#5

Dus in de broek doet ze het niet… Moet je nagaan inderdaad ze is dan wel zinderlijk te noemen.
Mijn dochter poept altijd thuis… Ze houdt het op totdat ze thuis is.
Ik denk dat soms de remedi is, negeren lekker luier om doen, en vandaag of morgen doet ze het zo op het potje.
Volgens mij had Sje het een keer benoemd in een ander blog door het te negeren en geen aandacht er aan te geven komt het vanzelf.

Succes