Zindelijkheidstrainig


#1

Hoi lieve allemaal,  graag zou ik jullie advies willen vragen over mijn dochtertje van 2,5 jaar. 

Het potje staat sinds ze twee is op het toilet, als ik ga gaat ze met mij mee.  In het begin ging ze erop zitten, maar niet lang.  Enkele seconden en ze liep weg.

Ondertussen komt ze zeggen als ze kaka gdaan heeft ( in de pamper ), maar je ziet niet aankomen dat ze moet poepen.  Plassen zegt ze niet, af en toe houdt ze wel haar handje tegen de pamper.  Als je dan vraagt of ze pipi gedaan heeft zegt ze nee, terwijl ze kaka wel ja zegt. 

Wat is nu het probleem?  Als je vraagt of ze op het potje wil ( bijvoorbeeld als de pamper al enkele uren droog is of om de twee uur heb ik ook al geprobeerd)  zegt ze ja.  Dus broek uit pamper uit, en dan wil ze niet...je krijgt haar met geen enkele afleiding op het potje!!  Als je haar erop wil zetten strekt ze zich helemaal, ze gilt alles bij elkaar, met andere woorden een onbegonnen zaak.

Mijn vraag nu aan jullie;  Moet ik er niks meer over zeggen en afwachten?  Moet ik haar dwingen ( dit zegt mijn moeder namelijk)?  Hoe moet ik haar dan wel stimuleren? Is ze er wel klaar voor?.. Graag jullie hulp

Groet


#2

Hallo,
Ik werk zelf met kinderen in de leeftijd van 0t/m 12 jaar oud en uit ervaring zeg ik je moet je kind niet pushen je kan natuurlijk wel vragen of ze op het potje wil zo ja dan kan je zeggen ga maar zitten maar je moet haar niet dwingen om op het potje te gaan zitten dat gaat averechts werken en wil ze op den duur helemaal niet meer. op den duur gaat ze vanzelf zeggen dat ze moet plassen op poepen maar je kan het altijd aan haar vragen maar nooit dwingen om op het potje/wc te gaan zitten!

Vriendelijke groet linda


#3

Niet pushen!!

Hallo,

 

Ik heb een zoontje van 3 jaar en 4 maanden. Hij leek zindelijk te worden al voor hij 2 jaar oud was, zowel met poepen als plassen ging het geweldig op de pot. Toen was de lol er ineens af en nu is hij nog niet zindelijk. Het overdag op het potje of de wc plassen begint nu weer te komen, maar poepen vindt hij (en heel veel kinderen) eng als hij gaan luier aan heeft. Ik heb pushen ook geprobeerd, maar dat gaf zeker niet het gewenste effect. Hij zat bijvoorbeeld een half uur op de pot, had niet gepoept en/of geplast, je bent zelf geërgerd en hij gestresst waardoor het zeker niet meer lukt. Op de peuterspeelzaal zeggen ze dat het helemaal niet erg is en dat het vanzelf wel komt. Ik maak me nu dus ook geen zorgen meer, ik kan alleen maar hopen en proberen het voor elkaar te krijgen dat hij voordat hij naar het basisonderwijs gaat toch overdag zindelijk is. Ik wens je veel succes en adviseer, je kind is nog erg jong en kan haast onmogelijk al helemaal zindelijk zijn. Push maar niet, het komt echt vanzelf goed. Het heeft bij de een gewoon wat meer tijd nodig dan bij de ander.


#4

Hallo,

Mijn zoontje was vrij vlot zindelij met een paar maanden niet dwingen is fout maar je kunt het wel stimuleren door je dochter er regelmatig op terz etten.

Lukt het niet volgende keer beter je kunt elk uur bijvbeeld op het potje zetten of het potje ergens neerzetten misschien gaat ze er vanzelf op groetjes


#5

Hoi hoi,

Wat bij mijn 3 kids goed werkte was

1. niet pushen...maar wel stimuleren

2. luier uit ..zo voelde ze het toch wel als ze een ongelukje hadden. En geloof me heeft me veel natte en vieze broeken gekost.

Maar ze waren wel alle 3 rond hun 2 helemaal zindelijk binnen een aantal weken.

Succes!