Zindelijkheids training

ik wil graag met ons zoontje bezig om zindelijk te worden, maar het wil niets van het potje of wc weten. hij vind het heel interessant en hij wil ook altijd doortrekken, maar er op zitten ho maar. hij zit ook het kdv en daar zit hij ook de kindjes naar de wc gaan maar dat heeft geen invloed. volgens mij is de zomerperiode een mooie tijd om er mee bezig te gaan. hebben jullie nog tips, want forceren werkt volgens mij alleen maar averechts. max word in okt 3.
mama van max en remy

Forceren heeft inderdaad geen zin. Dus zolang hij geen interesse heeft in zindelijk worden, zou ik niks doen.

En als je je zorgen maakt dat hij er geen interesse in heeft omdat-ie in oktober al 3 wordt, zou je het evt. bij de huisarts of op het bureau kunnen aankaarten.

Groetekes, Sje

Tja zou het ook eens proberen gewoon zonder luier te laten lopen, misschien vind hij het wel makkelijk zo met een pamper aan en denkt ie joh laat maar, maar plas langs je benen hebben lopen is natuurlijk iets minder fijn! Probeer het eens, kan van het ene op het andere moment klaar zijn met die luier! Succes

Ik heb even wat informatie voor je opgezocht goed voor dim straks en goed voor mijn opleiding ^^ :

Het kind moet lichamelijk in staat zijn om aan te voelen wanneer hij plassen of poepen moet. In eerste instantie zal je kind zich er wel bewust van zijn dat hij nu moet plassen of poepen maar kan dat nog niet van te voren aan zien komen. Pas later zal hij zich ook bewust worden van de aandrang en weten wat er aan de hand is vóór het gaat gebeuren. Als ouder merk je vaak dat je kind bezig is zijn luier vies te maken aan een bepaalde houding of een blik in zijn ogen. Je kunt hem hier zelf opmerkzaam op maken door te vragen of hij aan het plassen is bijvoorbeeld.

Naast aanvoelen dat de aandrang er is, moet het kind ook voldoende controle over zijn sluitspier hebben. Om het op te kunnen houden als dat nodig is en om te laten gaan wanneer hij op het potje of op de wc zit. Meestal is dit zo rond het tweede jaar. Meisjes zijn over het algemeen wat eerder zindelijk dan jongens.

Begin je te vroeg of ben je te gespannen bezig met zindelijk maken van je kind dan kan dit leiden tot angst en onzekerheid. En zo wordt het alleen maar lastiger voor je kind om zindelijk te worden. Voorkom ook vooral dat het een machtstrijd wordt tussen jou en je kind, want dat ga jij verliezen: je kind kan zelf bepalen wanneer hij plast of poept, niet jij!

pff wat veel hier staat het hele verhaal:
http://www.allesoverkinderen.nl/ne_zindelijkheid.htm

Wij zijn/waren hier ook bezig met potje en naar de wc gaan maar Marijn heeft de lol er een beetje af en vond het eigenlijk meer leuk dan dat hij het echt aanvoelde komen. Hij perste zijn urine eruit dus ja dat is niet zindelijk zijn. Ik hoorde laatst een tip van iemand om een onderbroekje onder de luier te toen zodat ze voelen dat ze nat zijn want met die luiers van tegenwoordig voelen ze bijna niet dat ze nat zijn. Het is in Nederland ook niet echt vaak mooi weer dus kun je ook niet vaak oefenen om zonder luieren te laten lopen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat Marijn er nog niet aan toe is.

en als je gewoon binnen in een onderbroekje laat lopen dan?
misschien beland er dan een keer wat op de vloer is dat zo erg ^^ valt schoon te maken… hoewel als ze op een stoel zitten ofzo wordt de ramp al snel erger ^^ maar altijd zorgen dat er een potje binnen hand bereik is lijkt me erg belangrijk.
Ze er bewust van maken.

Ik heb ooit ergens gelezen, weet zelf niet of ik ervoor in ben trouwens… maar heb nog even om erover te bedenken, om zelf naar de wc te gaan me de deur open zodat kinderen kunnen zien dat jij het ook gewoon op de wc doet. Lijkt mij heel vreemd maar goed haha zag dat ze het in die film: alles is liefde ook deden…

@ All
De kleine gaat vaak mee als mama op het toilet zit, vind ze super interesant, ook geeft ze me het toiletpapier aan! hihihih En ook helpen doortrekken en zwaaien tegen de plasjes! vind het allemaal prima, ga daar niet geheim zinnig over doen, heeft mijn moeder ook nooit gedaan, en vooral omdat ze een meid is vind ik het helemaal belangrijk, laatst vroeg ze me ook wat maandverband is! Ze had het uit het mandje meegenomen, nou daar ga ik als ze ouder is ook echt niet moeilijk over doen, creert alleen maar geheimzinnigheid!

ownee haha zou ook nergens geheimzinnig over zijn
Alle vragen worden hier zo goed mogelijk beantwoord en anders zoeken we het wel samen op, lijkt me heel goed voor zijn ontwikkeling als je niet steeds zegt daarom of omdat het zo is als je het antwoord niet weet.

Net zoals waarom zijn bannanen krom? omdat ze niet recht zijn :S haha ze groeien naar het licht daarom, zulke antwoorden hebben kinderen niets aan.

Potjes training loopt vanzelf wel los ze moeten er ook maar net aan toe zijn ^^