Zindelijkheidprobleem

Hallo allemaal,

Ik weet dat er al heel wat threads bestaan rond mijn onderwerp (zindelijk worden) maar eigenlijk kom ik mijn ‘probleem’ niet echt tegen. Mijn zoontje is drie jaar en vier maanden en een maan of twee geleden zijn we met de luiers gestopt. Het plassen op de wc en het ophouden van de plas waren binnen de kortste keren geen enkel probleem meer. Hij heeft nog wel eens een ongelukje maar dat mag echt geen naam hebben. 's Nachts heeft hij overigens nog wel een luier om, hoor.
Maar het poepen is wel een probleem. Deel van het probleem is dat hij de hele dag door beetjes poep ‘afgeeft’, zeg maar. En hij weigert om dat op de wc te doen, of op het potje. Hij voelt het wel min of meer aankomen, ik zie het ook aan zijn gezicht en gedrag (heeft de neiging weg te kruipen), maar hij doet het dus in zijn onderbroek. Ik heb geprobeerd met hem af te spreken dat hij een luier of luierbroekje vraagt als de poep komt, maar dat lukt niet, hij blijft het in zijn onderbroekje doen. Op deze manier moet ik soms wel drie of vier onderbroeken per dag verschonen, of weggooien, afhankelijk van de troep. Terug naar een luier vind ik geen optie, het plassen gaat tenslotte hartstikke goed, maar ik ben zo langzamerhand wel een beetje moedeloos…hoe moet ik dit aanpakken?
Heel erg bedankt alvast voor alle reacties, mensen die dit herkennen en mij dit laten weten, en misschien zelfs wel voor een goede tip.

Gewijzigd door - karelsmom op 22 May 2011 14:46:11

hoi,
ik zit hier met een soort gelijk probleem.
Emma is ook plas zindelijk… (zelfs 's nachts)
maar poep is een probleem. Ze wil het maar niet op de wc doen, soms gebeurd het wel eens per ongeluk (met de plas mee zeg maar). maar ze wil het ook niet meer in een luier doen, want “ze hoeft geen luier meer!” dus zit het idd vaak in haar onderbroek.
Ze houdt het ook juist heel lang op, soms wel 2 dagen, met als gevolg dat ze eerst 2 uur buikpijn heeft en dan… een onderbroek vol!
ik baal er ook van, maar weet niet wat ik eraan kan doen. Ik hoop dat ze snel leert dat het erbij hoort op de WC…
Ik heb weleens gelezen dat sommige kinderen moeite hebben met afscheid nemen van hun poep, en het daarom niet op de WC of pot willen doen… (raar verhaal weet ik, maar was echt een artikel)

dus mensen met oplossingen, graag!!

groetjes gidget

Lilypie Maternity tickers

Zindelijkheid wat poepen betreft is bij heel veel peuters een probleem. Dat heeft een psychologische oorzaak. Ze denken dat ze een stukje van zichzelf verliezen en ze zijn bang om de controle te verliezen.

Het heeft dus niet echt te maken met “weigeren om het op het toilet te doen”, ze weten gewoon niet goed hoe ze moeten poepen op het toilet of het potje.

Vergeet ook niet dat ze in wezen nog nooit poep hebben gezien. Hun luier wordt verschoond zodra ze gepoept hebben en die luier wordt meteen dichtgeklapt en weggegooid. Dus ze weten helemaal niet wat poep is.

Onze oudste had ook moeite met haar stoelgang en toen heb ik op een bepaald moment uitgelegd wat poep eigenlijk is. Vlak daarna had ze door hoe het moest en was het probleem opgelost.

Ik heb het haar als volgt uitgelegd: Je buikje controleert elk hapje wat je eet. De meeste hapjes zijn goed genoeg om van te groeien, maar er zijn ook hapjes die niet goed genoeg zijn om te groeien. Die hapjes gooit je buikje op een hoop in je billen. Dat hoopje kan daar niet voor altijd blijven liggen, dat moet eruit want er moet ook weer nieuw eten in je buikje kunnen. En dat hoopje wat dan uit je billen moet komen, dat is poep.

Zo was het voor onze oudste helder dat poep eigenlijk afval is wat je kwijt moet en dat je niet een stukje van je lichaam kwijtraakt.

Ik heb haar datzelfde verhaaltje vertelt met slokjes drinken en plas. En aangezien plassen goed ging, wist ze dus dat poepen ook goed zou moeten kunnen lukken want plas is ook afval uit je buik.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 22 May 2011 15:29:47

Hallo Sje,

Ik had jouw manier om aan je oudste uit te leggen wat ontlasting eigenlijk is al bij een andere thread gelezen, en het ook al geprobeerd. Het zotte is dat het lijkt alsof hij dat allemaal best wel snapt, en ook opslaat maar zodra het komt is het een soort ‘instinct’ dat het overneemt. Als ik bijvoorbeeld in de buurt kom op zo’n moment, begint hij direct tegen te stribbelen, en nog verder weg te kruipen. Ik mag me er dan echt niet mee bemoeien, het lijkt echt wel een soort angst, ja.
Poep heeft hij wel gezien hoor. Hij vraagt vaak genoeg of ie het even mag zien. En hij vindt het geloof ik ook wel vies, maar blijkbaar niet genoeg om in te zien dat het afval is en op de wc thuishoort.
Maar dat hij niet ‘gewoon’ een of twee keer per dag een grote boodschap doet is best vervelend. Alsof hij er ook bang voor is dat in een keer ‘los te laten’. Ik vrees dat we gewoon moeten wachten tot hij wel op de wc durft, tot het kwartje valt, zeg maar. Bedankt voor je reactie. Groetjes!

@karelsmom is het een idee om hem up en go broekjes aan te doen? die doe ik Emma nog aan naar de creche… en ik zeg dat het een broekje voor de zekerheid is. Ze is altijd er blij als hij droog blijft… ze trapt er wel in!

groetjes

Lilypie Maternity tickers

Hoi Gidget,

Als ik een beetje ontlasting in zijn onderbroekje bespeur, doe ik hem meestal meteen zo’n up and go ding aan. Ik weet namelijk dat er dan meer komt. Maar het probleem zit em er toch voornamelijk in dat hij niet op tijd een signaal af wil geven. Dan zou ik hem sneller een luier aan kunnen doen, of zelfs op de wc zetten. Maar ik denk nu dat het toch wel een kwestie van tijd is… Hij zou zomaar poepen in zijn onderbroekje maar als ik hem dan op de wc zet, stopt het meteen. Hij wil het echt niet, ik moet het niet willen forceren.

Lastig, he? Veel succes ook hiermee. Groetjes!

Gewijzigd door - karelsmom op 22 May 2011 20:37:14