Joey was tot een week geleden overdag helemaal zindelijk! Ook als we weg gingen gaf hij netjes aan dat hij moest plassen, en bij anderen op de wc was geen probleem.
Alleen als ik de stad in ging voor een middagje dan deed ik hem wel een luierbroekje aan, omdat er dan vaak niet heel snel een wc voor handen is.
Maar hij begon toch steeds vaker weer in de broek te plassen… Ik denk dat de lol van de wc er een beetje af is, en dat hij zo druk met spelen is dat hij geen zin heeft om naar de wc te gaan. Toen ik op 6 natte onderbroeken per dag zat heb ik hem weer luiers aan gegeven.
Maar na drie dagen baalde ik daar toch wel van, en gisteren heb ik met hem een plaskaart geknutseld waar stickertjes op kunnen. Samen bob-de-bouwer stickers gekocht, en meneertje zit weer gewoon op de wc, liever nog iets te vaak dan te weinig Hij vind die stickers machtig interesant en kan niet wachten tot hij zijn cadeautje verdiend heeft!
Maar hoe moet dat nu met weg gaan… Luierbroekje aan of toch onderbroek en dan reservekleren meenemen? En die plaskaart, moet die alleen thuis gelden, of gaat die ook mee op familiebezoek? Of gaan we die stickers bij terugkomst in huis alsnog plakken?
En als jullie bijvoorbeeld in de stad zijn en kindje heeft een onderbroek aan, ga je dan in elke winkel vragen of hij naar de wc mag? Of ga je opzoek naar een klanten-wc zoals bij de hema? Ik vind dat nogal een toestand hoor, want dan moeten we vaak al zo’n eind lopen dat hij in z’n broek plast! En een luierbroekje geeft hem het gevoel dat hij sowieso wel zijn plasje kan laten lopen, dus dan leert hij het nooit bij een dagje weg!
Pffff wat een moeilijke fase, dat zindelijk worden! Ik dacht nog wel dat we het lekker makkelijk gered hadden, zo van de een op de andere dag was hij uit de luiers, en nu begint alles weer van voor af aan, al is het nu ook wel weer direct goed zonder ongelukjes…
Groetjes Anouk