Zindelijkheid op school

Onze zoon is net 4 en een klassiek voorbeeld van gebrek aan concentratie als het om zindelijkheid gaat. Thuis gaat het om de haverklap mis, zowel plassen als poepen, omdat hij teveel in zijn spel opgaat. Op vakantie mocht hij helemaal zelf gaan, en de hele vakantie perfect droog gebleven. Weer thuis, hoppa, weer helemaal mis.

We zitten nu al ruim een jaar in deze fase, hij weet best hoe het moet, maar zelfs met wekkers zetten lukt het hem niet om droog te blijven. Inmiddels hebben we alle beloonsystemen wel gehad, niks werkt meer. Hij krijgt nu 2 onderbroeken voor een dag, en daarna loopt hij bloot. Hij is zelf verantwoordelijk voor het verschonen als hij nat is, dat gaat goed. Meestal zijn tegen 5 uur beide onderbroeken vies, maar eenmaal in z’n blootje gaat alles prima op de WC…

Ik vind het zelf niet zo’n punt, alles op z’n tijd, maar over 5 weken gaat hij naar school. Hij is ook nog eens heel introvert, dus als wij er niet zijn, durft hij vaak niet naar de WC. Op de peuterspeelzaal hield hij de hele middag zijn plas op (dus hij kan het best!), maar hoe gaat dat straks op school? Is de nieuwigheid voldoende om hem over de drempel te helpen, net als tijdens de vakantie? Zal hij niet vreselijk geplaagd worden? Zijn hier misschien moeders of kleuterjuffen met tips hoe we dat met school kunnen afstemmen? Alvast bedankt!!

mama van
Olaf (juli 2002)
Jente & Mika (augustus 2005)

hoi mama van Olaf, het lijkt of ik over mijn dochter lees als ik jou verhaal lees.

Ook mijn dochter Nienke gaat na de vakantie naar school en heeft gemiddeld nog 3 of 4 natte broeken per dag. meestal kan ik het voorkomen door tegen haar te zeggen dat ze naar de wc moet gaan om de 1.5 a 2 uur, maar straks op school doet de juf dat echt niet. net als jouw zoon was ze op de peuterspeelzaal altijd droog, maar dan moest ze thuis ook meteen naar de wc, anders had ze na een kwartiertje thuis ook al een natte broek.

Ik ben ook zo bang dat ze straks gepest gaat worden, dat zou ik zo erg vinden. (vroeger ben ik zelf ook erg gepest, om andere redenen.) dus ik ben daar erg alert op. het lijkt ook wel of het haarzelf niet interesseert, ze loopt rustig een half uur door met een kletsnatte broek. ze zegt niets, ook al word ik nooit boos. alles hebben we geprobeerd: stickers plakken, centjes in spaarpot bij elke keer zelf plassen, cadeautjes, extra verhaaltjes bij het slapengaan enz. enz.
Ik hoop maar dat straks op school toch de schaamte voor het broekplassen te groot is en dat ze toch tegen de juf zegt wanneer ze moet plassen.

Sorry dat ik je niet kan helpen met tips, maar aan de andere kant is het ook heel fijn om te weten dat je niet de enige bent met dit probleem. Sterkte!

Hoihoi,

Het is inderdaad prettig om te weten dat er meer zijn die het rustig aan doen! Bij ons kwam er toch een kentering een paar weken terug. Toen vroeg hij zelf of hij ook wel 's nachts met een onderbroek naar bed mocht, net als zijn grote vriendin Lotte.

We hebben afgesproken dat hij met luierbroekje een paar weken mag proberen, maar dat hij dan ook overdag extra zijn best moet doen. Als beloning zijn we weer begonnen met stickers plakken en kadootjes na x stickers… De stickerkaarten hebben we samen gemaakt, voor elke week een andere kleur.

De eerste week was nog vallen en opstaan, maar sinds 2 weken gaat het geweldig, ook 's nachts. Uiteindelijk moest het initiatief toch van zijn kant komen om hem zover te krijgen… Als straks school begint moeten we maar zien hoe het dan gaat, want dat is natuurlijk heel spannend!

Groetjes,
Ilse

Ilse, mama van
Olaf (juli 2002)

Hoi Ilse,

Geweldig dat het bij jou nu zo goed gaat. Ik ben ook weer begonnen met stickers plakken, Nienke mocht zelf de stickers uitzoeken die ze dan mag plakken, maar in de afgelopen week staan er nog maar 2 stickers op. (2 van de 7 dagen droog). Het stickers plakken interesseert haar niet, ik moet weer wat anders verzinnen. Tips zijn welkom. Ik maak me wel zorgen over straks op school. Op dinsdag is het ook de bedoeling dat ze overblijft, omdat ik die dag werk. Zo’n hele dag op school, ik moet nog maar zien of dat goedgaat. maarja, we hebben nog een paar weekjes de tijd…

Groetjes van Gaidy, mamma van Nienke (4)en Charlotte (bijna 2)

Stickers deden het bij onze Evianne ook niet. Maar we ontdekten dat ze erg graag naar de basisschool wil. Ze kan het wel dat wisten we zeker, ze deed het alleen niet. Nu ze ineens loopt te roepen dat ze naar de basisschool wil en daarom morgen maar alvast 4 jaar is, hebben wij dr ook meteen medegedeeld dat een voorwaarde van de basisschool ook het naar de wc gaan is. Nou het gaat werkelijk super, meteen de hele dag droog. Je moet het maar net vinden denk ik dan.

Bij ons werkte het ook om uit te leggen dat hij pas naar school mag als hij thuis droog blijft. Het stickers plakken gaat dit keer ook wonderbaarlijk goed, meestal is hij er na een paar dagen op uit gekeken. Waar 'm dat in zit, weet ik niet, misschien dat het uitmaakt dat we per week werken en voor elke week opnieuw een doel stellen.

Vandaag was de eerste schooldag, en het is harstikke goed gegaan! Met de zindelijkheid dan, want hij kwam doodmoe thuis, is gaan slapen en werd met koorts weer wakker. Wilde niks eten, niks drinken, dus maar weer zijn bed in. Maar ondertussen dus wel de hele dag een droge broek, ondanks de drukke toestanden. Super!

Nu maar hopen dat hij morgen weer een beetje beter is.

Ilse, mama van
Olaf (juli 2002)

Hoi Ilse,

Wat een belevenis voor Olaf, die eerse schooldag! Erg sneu dat hij nu net ziek thuis moet komen. Ik hoop inderdaad dat hij snel beter is geworden. Ik ben sinds een paar dagen ook begonnen met te vertellen aan Nienke dat ze eigenlijk alleen naar school mag als ze goed op de wc plast en altijd droge broeken heeft. Ik was erg bang dat ik haar juist onzeker zou maken daarmee, maar dat valt mee. Ze is er wel van onder de indruk, want vandaag zei ze nadat ze naar het toilet geweest was: goed he, mama, wat zal de juf trots op me zijn! Dus ik heb goede hoop dat het bij ons ook nog wel zal gaan lukken. Nienke hoeft pas 4 september naar school, dus we hebben nog even…

Veel succes in deze voor je kindje zo spannende periode,

Groetjes, Gaidy, mama van Nienke en Charlotte.

Hoi Gaidy,

Olaf is gisteren de hele dag ziek thuis geweest, flink koorts, maar knapte in de middag gelukkig snel op. Hij had ook echt zin om vandaag naar school te gaan.

Volgens de juf(fen) zijn er meer kinderen die moeite hebben met zindelijkheid. Vrijwel allemaal omdat ze te geconcentreerd spelen. Die kinderen sturen ze op een vaste tijd allemaal naar de wc, en voor Olaf werkt dat heel goed (zo doen we het thuis ook). Vandaag weer met een droge broek thuis, en gelukkig ook met heel wat meer energie dan maandag

Jullie ook heel veel succes met de laatste loodjes! Het is toch wel raar hoor, die eerste schooldag, heel dubbel gevoel…

Ilse, mama van
Olaf (juli 2002)