Zindelijkheid Nu al op het potje?

Tja de laatste tijd heb ik zelf niet zo veel meer gepost. Aan de ene kant druk, en aan de andere kant liep het hier met de kids allemaal gesmeerd.
Maar nu zit ik ff met een dilemma.
Sinds een paar weken geeft Noa(17 maanden) aan dat ze moet poepen. Dat zei ze eerder ook al wel maar toen pas als de luier vol zat. Nu zegt ze het voor dat ze gaat poepen.
M’n gastouder opperde om het potje tevoorschijn te halen. Maar is dit niet een beetje vroeg?
Aan de andere kant wil ik haar ook niet tegenhouden in haar ontwikkeling als ze er wel aan toe is.
Iemand ervaring met een kind die al zo vroeg met zindelijkheid bezig is?
En gingen jullie daar mee om?
Ik zit te denken om het potje wel alvast neer te gaan zetten en haar er op te zetten als ze het zelf aangeeft. Spelenderwijs, niet echt zindelijkheidstraining. Zou dat al kunnen?
Rens was ook best vlot zindelijk met 28 maanden poep en plaszindelijk en vrijwel gelijk ook 's nachts. Dat vond ik al snel, dit had ik nog niet verwacht eigenlijk. of zijn meisjes hier toch vlotter mee als jongens?

Groetjes Ramona

Normaal wordt aangehouden om rond de 27 maanden te beginnen met zindelijkheidstraining. Maar als het kindje voor die tijd al zelf aangeeft interesse in zindelijkheidstraining te hebben, dan gewoon doen.

Dus haal dat potje maar voor de dag hoor en als het goed gaat, gaat het goed. Mocht ze het na een poosje alsnog weer niet interessant vinden en liever de luier te gebruiken, ook goed. Ze geeft het vanzelf wel weer aan als ze toch weer op het potje wil.

Dus zodra ze aangeeft dat ze moet poepen, lekker op het potje zetten!

Groetekes, Sje

Dat dacht ik dus ook. Van mij hoeft ze echt niet nu zindelijk te worden hoor ik reken nog minimaal een jaar op luiers eigenlijk. Ik hoop alleen dat het voor haar geen negatieve ervaring word. Dat hoor je toch ook wel eens bij kindjes die te vroeg op het potje worden gezet?

Als ze te vroeg op het potje gezet worden terwijl ze er nog helemaal niet aan toe zijn, dan kan het averechts werken, maar als ze zelf interesse toont, zou ik er gewoon in meegaan. Nog steeds niks opdringen want de ene dag is dat potje interessanter dan de andere keer, maar gewoon als ze het zelf aangeeft dat ze erop wil.

Groetekes, Sje

Om eerlijk te zijn… ik ben nu met de oudste met t potje bezig. Niet dat zij er nog iets op gedaan heeft…
maar de jongste (16 maanden), wil dan ook. Probeert er ook op te kruipen. We hebben haar er gewoon ook al paar keer op gezet, soms met kleren aan, soms ook bloot. En zowaar… laatst een paar drupjes . Waarop de oudste zei “zit water in potte”.
Spelenderwijs doen wij t nu dan ook gelijk met de jongste, maar die hoeft nog niet. Inderdaad zou jij ook kunnen doen, zeker als ze t aangeeft! Vanaf 18 maanden schijnt t te kunnen… dus waarom met 17 maanden niet?!
Moet zeggen dat ik hier bijna verwacht dat m’n jongste eerder zindelijk is dan de oudste… geen belangstelling en geeft niks aan. Lijkt alsof ze t niet begrijpt ofzo…

Ik heb een leuk (informatief) boek over zindelijkheidstraining: Zindelijk maken is kinderspel. De ondertitel is ‘met anderhalf jaar’ uit de luiers’…
Wel erg vroeg vind ik zelf, maar als ze het zelf aangeven…gewoon proberen zou ik zeggen!

@mamaJ: heb jij t boekje ook gelezen? En ist nuttig? toevallig zag ik namelijk gisteren t boekje toen ik aant googlen was op zindelijkheid… en dacht erover t aan te schaffen. Vind jij t een aanrader??

Er staan leuke tips in, al moet ik zeggen dat je via google ook veel te weten komt.
En het verschilt per kind of je het kunt gebruiken natuurlijk.
Die van mij is al wat ouder, dus begrijpt het makkelijker dan een kind van 1,5. Die zouden wel wat aan de tips kunnen hebben; er staan bijv. trucjes in over hoe je je kind op het potje krijgt, en belangrijker, hoe je ze erop houdt zonder ze te pushen. Meer spelenderwijs zeg maar.

Leuk boekje, maar zelf dus iets te laat gekocht haha

hmmm misschien heb ik er dan wel iets aan. Zou mijn oudste graag uit de luiers hebben, maar echt op t potje wil ze niet. Soms wil ze wel, maar er komt niks. Dus als ik haar er echt 2 keer op een dag op heb, ben ik al blij, hoewel ik meer momenten zou willen…

Nou gisteren het potje tevoorschijn gehaald. Ze vond het reuze interessant en wilde er continu op zitten. Niets gedaan natuurlijk maar dat hoeft ook niet. Ze roept nu wel de hele dag poep vooral als ze iets moet waar ze geen zin in heeft zoals bv naar bed gaan zegt ze gauw poep in de hoop dat ze op het potje mag.
Maar goed we zullen wel zien hoe het gaat lopen.

Groetjes Ramona

Ze adviseren in het begin om twee vaste momenten te nemen om op het potje te gaan. Ik ben begonnen met standaard vóór en direct na het slapen 's middags en ook 's avonds/'s avonds. Ging als een speer!

Inmiddels zijn er 3 plasjes in het potje beland. Ze vind het helemaal leuk. Maar het merendeel doet ze gewoon in haar luier. Ik zet haar er sowieso een keer of 2 op en als ze zelf wil. We zien wel hoe het loopt.

Groetjes Ramona

Goed bezig hoor!

Ik zette onze meiden in het begin elke keer als ze uit bed kwamen op de wc. Vaak plassen ze zo ongeveer meteen bij het wakker worden, dus dat was een goede training.

Op een gegeven moment ging ik ze ook net voor het naar bed gaan laten proberen te plassen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 24 Oct 2012 20:26:10

@Sje Bij het wakker worden lukt hier niet. De kleine madam maakt absoluut geen geluid als ze wakker is. Die gaat lekker liggen duimen en wacht tot ze uit bed gehaald word.
Maar vooral 's avonds voor het naar bed gaan gaat het nu goed