Zindelijkheid: hoe vaak en hoe lang op wc zetten?

Ook van ons een topic over zindelijkheid, een van de velen weet ik op ikkeben

Onze oudste is bijna 26 maanden en we zouden haar graag uit de luiers hebben voor de baby geboren wordt (begin nov). Dus zet ik haar nu regelmatig op de wc (potje wil ze niet). Maar we twijfelen of ze er wel aan toe is. Je ziet haar haar buikje samentrekken op de wc (alsof ze wil poepen). En ze roept nu steeds sneller ‘lukt niet, lukt niet’, en wil er weer vanaf. Maar dan heeft ze amper 20 seconden ofzo op de wc gezeten.
Ik weet dat Sje vaak zegt dat de beste leeftijd 27maanden is, maar dan start ze bijna op de psz, dus ‘stress’ en niet handig lijkt me.

Hoe vaak en hoe lang zetten jullie je kindjes op de wc?

Wat ik nu doe is:
-s morgens ong half uur na t drinken (na t naar bed brengen van haar jongere zusje)

• bij t slapen gaan. (deze week brengt papa haar naar bed en vergeet t…)
  • s middags uurjte na t drinken (moet ik nog gaan doen)
  • s avonds bij t naar bed gaan.

Is dit genoeg? Moet ze vaker? Ze doet nooit wat op de wc…

in onderbroek, zonder luier, laten lopen is hier geen optie. We hebben vloerbedekking en haar jongere zusje schuift over diezelfde vloer heen en weer. We spelen niet zo heel veel (en neit lang) buiten. Dus buiten zonder luier lopen een dagje zit er ook niet in.

Wie heeft tips?

Hoi,

Bij ons waren de kinderen ouder, zo rond het 3de jaar gingen ze pas plassen
op het potje.
Op de wc duurde veel langer, dit vonden ze eng.
Poepen gebeurde alleen in de luier en dit was rond 3 1/2 jaar pas op het
potje.
Met het vierde jaar op de wc plassen/poepen.

Wij deden het destijds zo: s morgens bij het wakker worden op het potje.
Tv aanzetten en de kinderen er een poosje op laten zitten.
Ondertussen gaven we beker met melk en boterham.
Vaak kwam er dan wel een plas.
Verder deden we het zo: ieder uur op het potje.
Is veel, weet ik, maar zo kwam er wel steeds een plas(je).
Behalve als we weggingen met de auto dan ging de luier om en werd
er meteen geplast op de bestemming waar we heen gingen.
Om de 2 uur kregen ze hier wat te drinken en dan zorgde ik ervoor dat het een half uur voor het plassen was.

Wil niet zeggen dat dit zo bij iedereen goed gaat, of dat je het zo moet doen, maar bij ons werkte dit prima!

Succes ermee, en niets forceren, komt allemaal van zelf.
Vaak voelen ze het zelf ook aan en zeggen dan dat ze moeten plassen en poepen.
Die luier is dan zo afgedaan!

Groetjes Lisan.

Hier mag je trouwens als je naar de basisschool gaat met 4 jaar en je bent
nog niet zindelijk, niet naar school.
Ze willen dat je je kinderen eerst uit de luier hebt.
Een enkele keer was er nog een ongelukje, dus hadden we wat extra kleren en ondergoed in de tas.
Dus wij waren blij dat we dit voor het vierde jaar in orde hadden.
Zie dat jou meisje 2 jaar is, je hebt dus nog 2 jaar te gaan!

Hier trouwens ook nooit in de onderbroek/blote billen laten lopen, wij hebben
ook vloerbedekking.
In de zomer wel buiten in het blootje laten lopen, dan viel er wel eens iets op de tegels. Maar dat is zo weer opgeruimd!

Gewijzigd door - Lisan op 12 Jul 2012 13:39:15

Eerlijk gezegd denk ik dat de enige optie is om haar zonder luier in een onderbroek te laten lopen… Jammer dat dat voor jullie geen optie is, ik denk dat dat de enige manier is om haar zindelijk te krijgen binnen een korte tijd. Hier is dit in ieder geval op die manier gelukt toen onze dochter net 2 jaar was (en omdat ze zelf al aangaf geen pamper meer aan te willen). Ik weet dat mama1980 het ook op deze manier gedaan heeft bij haar dochter.
Zo lang je dochter een luier aankrijgt zal ze daar in plassen totdat ze zelf aan gaat geven op het potje/wc te plassen…
Succes!

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 12 Jul 2012 13:42:24

Ik heb Seth eerst een tijd lang ongeveer 5 keer per dag op de wc gezet, gewoon op vaste tijden. Soms kwam er iets en anders niets.
Daarna had ik met hem afgesproken, vanaf die dag gaat de luier uit en toen zette ik hem ieder uur op de wc. Toen had hij het vrij snel door.
Ook als we naar buiten gingen bleef de luier uit (en ja, dan ging het weleens mis).
Hier was hij toen snel zindelijk, maar ik had wel het idee dat hij er echt aan toe was. Hij was toen 2,5 jaar.

Liefs, Anne

We hebben hier wel dagen gehad dat ze er elk uur zat
En in de tijd dat ze binnen 2 tellen zei dat ze klaar was, hebben we wat leesvoer voor haar neergelegd. En tijdens het ‘lezen’ begon ze zo te plassen
Ik meende altijd dat je gelijk na het eten de meeste kans hebt op een boodschap. Dus misschien is een half uur wel al wat te lang!

Groetjes Manderijn.

Onze oudste is nu 27 maanden en er komen steeds meer stickers op haar blaadje. Toch geeft ze nog steeds niks zelf aan. Ik zet haar meestal als ze wakker word op de wc en voor het slapen gaan en na het middag- en avondeten.
Ik merk dat ik zowel bij de oudste als bij de jongste 's morgens altijd al te laat ben. Ze laten het lopen zodra ze goed wakker zijn, dus dat is erg moeilijk op te vangen.
We hebben nu periodes dat de oudste een aantal dagen achter elkaar 1 plasje op de wc doet en soms zelfs wel 2 op een dag. Maar er zijn ook periodes (zoals nu weer het geval is) dat ze een hele week helemaal niks doet.
Zonder luier laten lopen kan hier op zich prima, we hebben zeil, maar ook hier tijgert de jongste rond. Hadden we laatst dat de oudste in de keuken had gepoept op de vloer (ik snap het nog steeds niet) en de jongste er dus doorheen kroop :open_mouth: Het was echt even de laatste keer dat we de oudste zonder luier laten rond lopen
De oudste heeft de laatste tijd dat ze overal zomaar gaat poepen. We snappen er niks van, maar ze heeft nu ook al 3 keer in bad gepoept :S
Lang leve de zindelijkheid haha

Maar wat zou het enorm schelen in de kosten, geen luiers meer!!

Groetjes

@goudvisje20,

Hier hebben de kinderen destijds ook regelmatig een keer in
bad gepoept.
Vies is dat he?
Dan vulde ik het badje niet weer, maar ging ze even omspoelen
onder de douche.

Groetjes Lisan.

Ik heb beide niet op vaste tijden op het potje gezet. Ze moeten naar mijn idee zelf aangeven. Tuurlijk kun je het potje/wc wel aanbieden en vertellen wat ze er mee moeten. Dion ging vanaf anderhalf al regelmatig op de wc of potje plassen maar was er nog niet lang niet aan toe om zindelijk te worden. Met hemelvaart zaten we op de camping en toen hebben we de luier afgelaten omdat hij regelmatig aangaf dat hij moest plassen en na een kleine week was hij helemaal zindelijk zelfs 's nachts. Marijn was vanaf het ene op het andere moment zindelijk. Hij was toen 3 jaar en 2 maand.
Ik zou zeggen laat het los en ga ze niet teveel pushen kan ook averechts werken. Wel blijven aanbieden maar als ze niet willen willen ze niet.

We hadden het potje in de kamer gezet en omgekocht met kleine snoepjes . Ze was toen ook 26 maanden. En binnen een week had ze het door . In het begin ook geregeld op de wc gezet en beloond. Toen het het plassen onder de knie had daar geen snoepjes meer voor en zo ook het poepen aangeleerd. Nu zit ze zelf op de grote mensen wc. Wel krijgt ze nog een luier aan als ze naar bed gaat.
Er gebeuren nog wel ongelukjes als ze moe is of druk aan het spelen is.

Veel succes met de training

Thanks voor de reacties.
Tja in bad poepen herken ik wel, bah! Vooral zo rond de 1,5 jaar. Nu gaat ze niet meer in bad en gebeurt t ook niet meer eigenlijk.
Soms geeft ze t poepen aan, dat ze t gedaan heeft. Plassen eigenlijk nooit. Geen idee dus of ze t snapt of niet…

Gewoon dus haar dagelijks meerdere keren op t potje/wc zetten is dus enige wat je kunt doen. Ik weet dat je niet moet forceren… maar ze wil er nu zo snel af! Er komt nooit wat… Blijven volhouden dan maar.

Vlak na slapen op wc zetten heeft geen zin hier, dan zit alles al in de luier.

Ze heeft een keertje (perongeluk) haar plas laten lopen nadat ze van t potje kwam. Hoe vaak ik ook zei dat dat niet erg was, zij vond het een drama! Ze was nat! Paniek (en sindsdien wil ze niet meer op t potje maar wel op de wc zitten)…

Vlak na het slapen wil hier dus ook niet. Ik ben wel zo dat ik altijd aan de oudste vraag: Moet je een pasje doen? Als ze dan nee zegt, dan doe ik het ook niet. Ik dwing haar absoluut niet.
Herkennen jullie dit trouwens ook, nu we toch bezig zijn…
Onze oudste heeft 's ochtends altijd haar luier vol als ze wakker word, dus logisch dat ze daarna even niet hoeft. Maar de keren dat ik haar zonder luier laat lopen valt het me op dat ze de hele ochtend niet plast. Zelfs niet na een beker drinken. Ze kunnen het toch niet expres zo lang ophouden? Ze heeft ook al best vaak op het potje of op de wc geplast dus ik zou ook niet weten waarom ze het op zou houden. Maar als ze dus wel met luier loopt kan ik haar net zo goed 's ochtends niet op de wc zetten.
Ik denk trouwens dat ik er sowieso maar weer even mee op hou, want ze heeft nu al langer als een week niks meer op de wc gedaan. En dan 4 keer per dag wel op de wc terwijl ze nooit wat doet is ook niet echt motiverend lijkt mij.
Dus ik las weer een pauze in, het komt vanzelf

Ohja en snoepjes als beloning hebben we hier ook geprobeerd maar deze valt er niet voor Stickers plakken vind ze helemaal geweldig maar het motiveert haar niet

Groetjes

Gewijzigd door - goudvisje20 op 14 Jul 2012 11:30:24

Wij zijn bij Tim ook begonnen om hem op vaste momenten op het potje te zetten. Begonnen met 3 keer per dag. Voor zijn middagslaapje, na zijn slaapje en voor het slapen gaan s’avonds. Lange tijd deed hij niks, totdat hij het door had en af en toe wat deed. Gewoon zo doorgegaan, totdat hij ineens alle drie de keren wat deed op het potje. Daar ging overigens wel een tijd overheen hoor, voordat hij echt wat ging doen. Daar moet je echt geduld mee hebben. Toen hij dus iedere keer wat deed, zijn we de vaste momenten gaan uitbreiden. Totdat we zoveel vaste momenten hadden waarop hij wat deed dat we de luier zijn gaan weglaten. Dit ging niet goed, want in no time had hij al 5 natte broeken. Toen zijn we hem ieder uur op de wc gaan zetten en dit ging goed. Toen zijn we de tijd ertussen steeds gaan uitbreiden, totdat er 2 uur tussen zat. Steeds vaker ging hij het zelf aangeven, todat hij het helemaal ging aangeven.

En ook al wil je haar voor begin november uit de luiers hebben. Ieder kind heeft zijn eigen tempo met zindelijk worden. En vaak hebben ze als broertje of zusje komt weer een terugval, dus daar moet je wel rekening mee houden.

Ik zou gewoon 3 momenten aanhouden waarop je haar op het potje zet. Tim wilde er in het begin ook niet lang op zitten. Nou prima, ga niks dwingen want dat werkt alleen maar averechts. Zolang ze er op wil zitten is het prima. En geduld hebben, ze gaan vanzelf doorkrijgen dat ze iets moeten doen. En als dat goed gaat kun je de momenten gaan uitbreiden.

En idd als je haar echt heel snel zindelijk wil hebben dan kun je direct de luier weglaten. Maar dit is naar mijn mening niet voor ieder kind weggelegd.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

t topic is al weer even geleden…
vandaag haar voor t eerst vanmorgen zonder luier laten lopen in de tuin (vanaf uurtje of 11 pas, toen haar jongere zusje sliep). Natuurlijk ongelukje na ongelukje. Ze lijkt t niet op te houden. Telkens maar kleine plasjes.
En nu vanmiddag binnen ook nog even in onderbroekje laten lopen. 3 ongelukjes gehad en nu maar weer luier aangedaan. We hebben vloerbedekking en vindt dat dan niet zo’n succes. (buiten in de tuin brand je hier nu weg met 30 graden).
Haar na d’r fruithap (vanmiddag na bedtijd) poosje op potje gehad. Kwam niks. zij eraf en spelen. Ik ging haar jongere zusje verschonen en uitgerekend toen ging ze plassen. 5 minuten later weer een grote plas. Maar ze geeft t niet aan. Vermoed gewoon dat ze t niet weet wanneer ze moet plassen.
Begrijp me niet verkeerd: ben niet boos hoor als ze plast, ze kan er niks aan doen… maar tot nu toe (ook na een week wc-training) steeds niks op t potje/wc.
Vermoedelijk maar wachten tot december (tot de baby een maand oud is)…

hoi Domino,
Ik denk dat je of het ene moet doen (dus luier af/uit) of luier aan. Niet af gaan wisselen want dan krijgt je dochter niet de kans om het te gaan snappen.
Wat ook een trukje kan zijn bij het zindelijk worden is eerst een onderbroekje aandoen en daaroverheen de luier. Als ze dan plast zit dat natuurlijk niet zo lekker als een goede absorberende luier en dat gaat ze vervelend vinden. Misschien dat ze het dan aan gaat geven. Maar als ze er echt nog niet aan toe is zou ik het even laten voor wat het is, je kunt het (helaas) niet afdwingen.
Nogmaals succes!
Groetjes Nancy