Zindelijkheid en een terugslag


#1

Lieve collega-ouders,

Mijn  dochter Mirthe is 2 en een half en sinds twee, drie maanden zindelijk. Zij is daar vroeg mee maar was er duidelijk aan toe. Het kostte ons destijds weinig moeite, het ging vanaf het begin eigenlijk 'vlekkenloos'.

Maar nu, na drie maanden heeft ze ineens een terugslag. Ze plast vaak in haar broek, geeft niet meer aan dat ze moet plassen, en zelfs als ik vraag of ze moet plassen, zegt ze nee, en plast dan 2 minuten later doodleuk haar hele broek nat. Ontlasting gaat overigens wel nog steeds keurig op de pot....

Ze gaat sinds twee maanden naar de peuterspeelzaal, maar daar gaat het heel goed. Ze plast daar zelden in haar broek, maar thuis is het achter elkaar mis...

Herkent iemand dit?? Heeft iemand tips voor mij??

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

groetjes Merel

 


#2

ik snap je verhaal volledig.
Allereerst raad ik je eens aan om te kijken of er sinds de terugslag veranderingen zijn gebeurd, heeft je kindje iemand dichtbij verloren? een nieuw persoon bij gekregen?
Daarnaast zeg je dat ze naar de peuterspeelzaal gaat en dat ze daar niet in de broek doet.
Ook dit kan voor je kind een grote verandering zijn. Hierdoor zal hij zich zeker voelen bij de andere kinderen, en daardoor aanpassen en toch pipi op het potje doen, terwijl ze thuis ineens een soort van schaamte/ onzekerheid,…
praat er eens met haar over. Hoe voelt zij deze verandering aan. Hoe voelt ze zich dan als ze thuis is.
belangrijk is dat je je kindje zeker niet straft omdat hij terug in zijn broek doet.
Leer er met haar over praten en beloon haar elke keer als ze wel op het potje gaat als ze thuis is.

indien nog meer vragen, laat maar iets weten

nathalie