Zindelijkheid, al aan toe?


#1

Vind het moeilijk om te bepalen of mijn dochter nu in d’r koppie al toe in aan training. Ik wil overigens wel graag van die luier af! 3 kids erin is duur…
We hebben vloerbedekking, dus zonder luier laten lopen is geen optie.

Mijn oudste is nu bijna 3 jaar en doet alles dus nog in luier. Zij geeft niet aan als zij gepoept of geplast heeft. Ik weet dat ze t wel weet wanneer ze poept, maar of ze door heeft als ze plast?! Eigenlijk geen idee. Ze geeft geen signaal, ook niet lichamelijk. Ik heb haar afgelopen najaar wel een onderbroekje onder de luier aangehad, maar ook daar reageerde ze niet op. t interesseert haar niet.

Ik heb haar af en toe wel op de wc gezet (bijv een week lang 1 keer per dag na ochtend-drinken), maar er kwam nooit een plasje…

Ik weet dat je kids op vaste tijden best op wc kan zetten (bijv na tussendoortje, voor na bed enzo, , hoewel bedtijd ritueel al lang genoeg duurt… en dat dus geen ideale momenten zijn). Ze werkt nogal tegen… (opstandige peuter op t moment). En na d’r slaapje wil ze gewoon nog ff in pyama rondhupsen en begint te brullen als ze meteen in kleding moet.

of is t tijd gewoon door te zetten??

Mijn 2e dochter geeft meer aan als ze bijv plast terwijl ze naar bed moet, geeft ze aan dat ze nieuwe schone luier om moet! Maar die wil niet op t potje, omdat de oudste niet wil… Samen trainen lijktniet handig ivm concurrentie-strijd (jongste haakt dan af).

iemand tips na dit lange verhaal??


#2

ohaj ze is verder nogal ‘lui’ of anders gezegd ‘gemakzuchtig’ aangelegd. Aan en uit kleden? mama doen. Maar mama vindt dat ze dat grotendeels wel zelf kan doen… etc.
Wat haar betreft is een luier om lekker gemakkelijk en fijn…
leer ze dat maar eens af?!


#3

Tja, moeilijke situatie gezien haar gemakzucht. Als je kinderen dwingt tot zindelijkheidstraining, dan werkt dat doorgaans averechts. Anderzijds lijkt het wel of zij dat “dwingen” juist nodig heeft. Moeilijk.

Je zou haar op andere manieren kunnen sturen: kindjes mogen niet naar school als ze nog een luier dragen overdag. En daar lieg je niks mee want dat is ook echt zo dat een kind zindelijk moet zijn voor het naar school mag.

Dus ik weet niet hoe graag ze ooit naar school wil, maar dat zou evt. een manier kunnen zijn om haar toch richting zindelijkheidstraining te sturen. En verder, als ze bijna 3 is, zou je haar ook kunnen vragen waarom ze niet op het potje of de WC wil. Misschien heeft ze er wel een reden voor die eerst opgelost moet worden.

Groetekes, Sje


#4

Sje dank je voor je reactie.
Helaas wil ze juist helemaal niet naar school! Ze heeft kort op peuterspeelzaal gezeten en vond dat helemaal niks. Ze heeft niks met andere kinderen
Verder… op ‘waarom’ vragen geeft ze helaas geen antwoord. Net of ze dat nog niet begrijpt…


#5

Hm, dat maakt het er allemaal niet makkelijker op. Hoewel het feit dat ze geen zin heeft in school misschien de reden kan zijn dat ze zindelijk worden zolang mogelijk uitstelt? Zou dat kunnen?

Je zou evt. het CB kunnen bellen voor advies. Misschien hebben zij tips en/of geruststellende woorden.

Groetekes, Sje


#6

8k zou wachten tot de zomer want zie dat ze nog geen 3 is. En dan cold turkey, werkte hier perfect en als ze een onderbroek en nog een broek aanhebben is de vloerbedekking niet gauw nat hoor. Hier laminaat maar nooit hieven dwijlen. 5 dagen was hij zindelijk en 2 maanden later ook 's nachts.
Potje heeft hij nooit wat op gedaan dus rechtstreeks op de wc waar vel hing voor stickers. Dylano is ook vreselijk gemakzuchtig pffff

Liefs Michelle


#7

@Sje, ik denk niet dat ze besef heeft dat ze over een ruim jaar naar school moet. Ze weet wel dat wij over school hebben gesproken, maar in hoeverre haar dat aangaat weet ze niet denk ik. We praten wel met haar over dat die tijd komt en dat kindjes dan dingen leren. Heb niet de indruk dat zij dat associeert met zindelijkheid. Ze is de oudste en komt verder niet met schoolgaande kids in aanraking…

Hihi heb ook nooit gezegd dat mijn dochter een makkelijke is

@miremady: tja daar denk ik ook wel eens over na. Maar laatst heeft ze gewoon een plasje in haar slaapkamer op de vloer laten lopen. Afgelopen zomer ook geprobeerd zonder luier, maar na een halve dag al zo veel missers en geen besef bij haar dat we direct gestopt zijn.

Ik heb de indruk dat ze soms gewoon echt niet weet dat kinderen op gegeven moment geen luiers meer omhebben, en dat ze niet weet hoe het werkt op de wc…


#8

En van die oefenbroekjes dan?
Die houden alles netjes binnen, maar dan dus wel “nat” zeg maar.
Scheelt een boel dweilwerk

M.


#9

Je wilt niet weten hoeveel natte broeken ik op de eerste en tweede dag had, moest echt speciaal wassen anders kwam ik de dag niet door met voldoende kleren Iedere keer als hij in zijn broek had geplast zette ik hem toch nog op de wc. De derde dag snapte hij het En na 5 dagen was het klaar toen ging alkes netjes op de wc.

Liefs Michelle


#10

aha miremady deed jij het zo! het kwartje viel dus na de natten broeken op wc zetten… Hoe oud was hij toen? En de vloer werd niet echt nat? Dan ist misschien toch een idee… Hier zit ze veel, ze is niet actief, dus ik vermoed wel natte bank enzo.
heb niet zo veel broeken voor haar, een aantal en wat maillot’s…
En dan wellicht beide meisjes tegelijk van de zomer…

oefenbroekjes hebben we ook geprobeerd. Deert haar niks. Loopt ze rustig uren mee rond en wil dan de volgende aan, als t tijd is om te verschonen. Gek hè? Maar dat is weer paar maand geleden. Kan dat nog wel eens proberen.

Gewijzigd door - Domino op 28 Feb 2013 09:31:36


#11

Dylano was 2 jaar en en 10 maanden volgens mij. Pff hoe snel je dat vergeet. Hier niets op de grond. Waren misschien niet zulke grote plassen al waren zijn broeken wel goed nat.

Liefs Michelle


#12

vandaag komt ze naar me toe (natuurlijk net terwijl ik de jongste flesje melk geef) ze wil op de wc poepen. huh?! Ja dat mag, maar wc kan nu niet, ga potje maar halen. Ik verwachtte geen poep meer aangezien ze al 3 keer geweest was.
Nou alles uit, broek, romperlos, luier uit. En niks op t potje natuurlijk. Luier was warm…
valt me steeds weer op: ze wil pas op wc (of desnoods potje) zitten als de luier warm is… als ze dus al geplast heeft. Maar net of ze niet beseft dat ze dat dan al gedaan heeft.

Ze wil wel graag onderbroekjes aan… maar is niet genoeg stimulans om op wc ofzo te plassen…


#13

Persoonlijk zou ik nog even wachten. Ze heeft nog tijd zat, ze is nog geen 3. Ze is er op haar manier wel al mee bezig maar misschien is het nog iets te vroeg.
Ik zou ff wachten op het mooie weer en haar dan buiten zonder luier laten lopen.
Dan heb je best kans dat ze de eerste dagen een hoop broeken nat heeft maar grote kans dat het kwartje na een paar dagen wel valt. Helemaal als het echt mooi weer is is het handig want dan kan ze gewoon in een onderbroekje/zwembroekje lopen en heb je niet zoveel kleding nodig. En dikke kans dat dochter nr 2 dan ook al snel mee doet.
Ik weet niet welke luiers je gebruikt, ik gebruik tegenwoordig voor Noa (alleen 's nachts want overdag is ze droog)de allergoedkoopste van het kruidvat europrofit. Mij bevallen ze prima, nooit doorgelekt en ook geen luieruitslag. kosten 11.15 per pak van meen ik 68 stuks.

Groetjes Ramona