Zindelijk

ik weet forseren heb geen zin want dat werkt averrechts.

af en toe proberen we toch op spelende wijs kaitlyn op het potje of wc te zetten

maar madam is weer zo iemand die gaat krijsen gillen als ze het ziet en houd zich helemaal stijf en dan echt keihard gillen of dat er wat heel ergs gaat gebeuren.

ze is nu 3 jaar dus ja toch moet het gebeuren dit jaar,dylan was ook 3 1/2 toen hij zindelijk was hoor.

nu hebben we ze al een paar keer laten rondlopen in alleen onderbroek en langebroek maar ze laat het lopen.

zij al tegen hans die heeft nog duidelijk geen controle en ook niet het besef dat ze gaat plassen.

dylan had op ten duur dat hij zei ooohhh ik plas doen dus toen moest te en deden we hem op de pot zetten maar kaitlyn dus helemaal niet.

wat moet ik hier nu mee we zitten vanalles te beloven en dat ze al heel groot is maar nee hoor neits help

dus ik hoop dat iemand hier met iets komt dat ik zeg jaaaaa dat is het dat gaan we doen hahhaa

Hoi Bianca,

Forceren of dwingen op een potje te zitten werkt inderdaad niet goed. Een kind kan dan een angst voor de wc of het potje krijgen.

Ik heb Paul ook niet gedwongen. Ik zette hem wel eens spelenderwijs op het potje maar hij vond het maar niets. Hij gilde al als hij iets roods zag, hij heeft een rood potje.

Op een gegeven moment kwam hij naar mij toe en zei; Ik heb een plas gedaan. Ik dacht nee he, het was zomer en hij liep in zijn zwembroek rond. Dus toen ik de dweil wilde pakken werd hij heel boos en zei; Nee mama, ik heb een plas gedaan op de wc. Eigenlijk is het vanaf dat moment goed gegaan. Hij was er duidelijk aan toe, net 3 jaar. Maar helaas hij is ziek geworden en heeft net ruim 5 weken in het ziekenhuis gelegen en hij is helemaal niet zindelijk meer, voelt het geen eens meer aankomen. De eerste paar keren schrok hij zelf als zijn broek nat was. Nu is draagt hij weer volop luiers. En ik denk dat het wel weer vanzelf komt. Ik beloof hem geen cadeautjes en zeg niet dat hij nu al een grote vent is, als het mis gaat en hij is nat voelt dat voor hem als falen en dat werkt ook averechts. Hij vroeg mij ook toen het constant mis ging, Ben ik nu weer een baby? (ik kon wel door de grond zakken)

Ik denk dat sommige kinderen het een eng idee vinden en daarom niet voelen wanneer ze moeten plassen. Ze leggen de link niet tussen een volle blaas en plassen op een potje/wc. Het komt vanzelf. Je zou natuurlijk altijd kunnen informeren bij het CB of bij de huisarts voor tips.

Succes!

Annemieke

Hoi Annemieke (en Bianca!)

Dat is dus iets waar ik weer ff niet bij stil gestaan heb: dat over “grote vent zijn”.
Want ik kan me voorstellen dat als Stephan eenmaal voor het eerst op de wc plast (wat hij nog niet doet trouwens) dat je dan super-trots bent en al gauw zegt: zooooo, wat ben jij een grote vent zeg!!!
Maar inderdaad, als het dan wél een keertje mis gaat, leg dan maar eens uit dat hij nog stééds een grote vent is!
Dus bedankt voor het attenderen erop!
Zo zie je maar aan hoeveel (kleine) dingen je eigenlijk moet denken met een kind!

Stephan is dus 2,5 jaar en ook nog niet zindelijk.
Nou maak ik me daar nog helemaal geen zorgen om gezien zijn leeftijd hoor!
Maar hij gaat nu wel aangeven dat hij bah gedaan heeft en laatst nam hij mij opeens mee naar de wc.
Ik zei: moet mamma nu je broek even naar beneden doen dan?
JA! zei hij toen.
Ik was nogal (erg) verbaasd maar deed het toch, rompertje open en luier af.
Toen zei ik: nou, dan moet Stephan zeker net als mamma maar even op de wc zitten?
JA !
Nou, hij zat er 1 seconde op en wist niet hoe gauw hij eraf moest haha!
Nou lag de wc-verkleiner helaas ook boven…
Maar toch…ik vind het op zich wel wat zeggen dat hij me meenam naar de wc.
Hij wordt zich er toch wat bewuster van blijkbaar.

Aan een potje doe ik trouwens niet.
Ten eerste wil hij er absoluut niet op en ten tweede: straks is hij daar aan gewend en moet ie alsnog opnieuw aan een wc gaan wennen!
Lijkt mij dat je dan “dubbelop” bezig bent…

Verder zou ik als ik (andere) Bianca was, me nog even niet zo’n zorgen maken om Kaitlyn.
Ze is nog maar 3 en inderdaad is ze zich er blijkbaar nog helemaal niet bewust van.
Volgens mij heeft het dan geen enkel nut.

Groetjes, Bianca

Gewijzigd door - Bieb op 12 Jan 2004 13:25:44