Zindelijk worden

Minke is nu bijna 2 en een half en ondanks dat ze precies kan vertellen waarop je moet plassen en poepen ( “op het potje”!) taalt ze er werkelijk niet naar om het eens te proberen. Ik vraag me af hoe het dan nu verder in zijn werk gaat… moet ik haar gewoon eens een dag zonder luier laten lopen ( thuis dan he) om te kijken of ze het dan wel bewust wil proberen ( tip van vriendin van ons, haar zoontje is evenoud en is nu net overdag helemaal zindelijk na een paar dagen geen luier meer omdoen). Ik ben bang dat ze nu gewoon niet echt wil proberen want die luier is natuurlijk ook wel makkelijk… ik wil niets forceren, maar heb nu het idee dat ze het wel best vindt zo. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Of ging het vanzelf maar wat betekent dit dan, gaan ze opeens zomaar wel op het potje?? Ik hoor heel graag jullie ervaringen!
groetjes!

Tja wat ik heb gedaan is; toen ik het idee had dat ze er mee bezig was, wat leuke onderbroekjes gekocht en gezegd, je bent nu een grote meid; vandaag gaan we proberen geen luier aan te doen maar een onderbroekje, en dan mag je plassen en poepen op het potje, als ze het dan eng vind of toch niets vind kun je naar mijn mening gewoon de luier om doen, misschien lukt het wel, en zo niet gewoon luier weer aan, maar als ze voldoende praat kan ze het misschien zel wel aangeven hoor. Jada is nu 2 jaar 7 maanden en heeft in de laatste maand geen ongelukje meer gehad dag en nacht, dus kan wel hoor! Ik zou zeggen probeer het gewoon, maar misschien dat andere mamas hier anders over denken!

Erik taalt er ook nog amper naar, maar heel af en toe roept hij: “Plassen, potje, snel!” En dan pakken wij als een dolle het potje in de hoop dat er iets komt, maar dan komt er niets. Hij plast al wel onder de douche en kan ook prima als een mannetje staan te plassen (holle rug, één hand op z’n rug en met de ander z’n piemeltje vasthouden…hihi, dat ziet 'ie op het kdv), maar op het potje…nee. Misschien op de wc proberen, met een verkleiner? Denk dat we dat hier maar eens gaan doen.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Hoi hoi,

Nikki was ook 2,5 jaar toen we zijn begonnen, maar dat was in de zomer. Ze had in de tuin geen luier aan en in het zwembad een zwembroekje. Op een gegeven moment riep ze, toen ze in het zwembad zat, “mama luier aan!!”. Maar mama had het potje klaar staan en hup op het potje gezet!! Het plasje zat er in en mama deed de plasjesdans (ow wat ben je dan blij hahaha!)!!! En Nikki kreeg een snoepje geloof ik… Vanaf toen was ze overdag zindelijk (nog wel een ongelukje of 5 in totaal denk ik), maar als ze weer wat ouder zijn, vergeten ze te plassen als ze aan het spelen zijn… 's Nachts had ze een luier aan totdat ze 3,5 was geloof ik… Ze was iig 's nachts ook al een tijdje droog toen ze naar de kleuterschool ging… Ik zou zeggen probeer het eens… Niet dwingen, dat helpt niet, werkt alleen maar averechts… Succes!!

Groetjes Yvonne

Aaron is 2 jaar en 3 maanden en vind het ook nog wel oke met een pamper.
Hij wil alleen niet meer zitten als ie heeft gepoept en hij zegt het ook als ie heeft gepoept, dus hij merkt het al wel!
Pas geleden heb ik het een avond geprobeerd toen hij uit bad kwam…we hadden toen het potje klaar staan en hij ging er 3-4 keer op zitten, gewoon voor de leuk en telkens kijken of er iets inzat.
Een 5 minuutjes later had ie ineens een hele natte broek!
Probeer het nog wel eens.

Mijn zus heeft haar zoontje zindelijk gekregen binnen 1 dag!
Ze zei: de luiers zijn op in de winkel!
Mijn neefje geloofde dat en dacht: ik MOET wel op het potje!

Gr, Danielle

Fijn dit topic, ik wilde er ook een over beginnen.
Wat wij momenteel doen met Jack, op aanraden van mijn nichtje die op een kdv werkt is hem op "vaste tijden’, dus regelmatig op het potje zetten. Gewoon om hem te laten wennen. En heel soms komt er een plas, of een mini-plasje en dan mag hij een sticker plakken en natuurlijk ben ik dan ook heel blij. Maar het is echt geluk als hij toevallig net dan plast als hij op het potje zit hoor!
Maar hij geeft het absoluut niet zelf aan, dus ik twijfelde eerst ook of ik hem op het potje moest zetten. Maar goed, we bieden het aan, wil hij dan is het leuk en anders niet. Geen druk. Jack is bijna 3 dus het zou wel eens leuk zijn vind ik als hij zindelijk zou worden.

En ze zijn ZO sneaky; ik had gezegd dat als Jack op het potje plast, dat mama dan een brief zou sturen naar de Sint om het te vertellen en hem om een fietsje zou vragen.
Vanavond zat hij dus op het potje, en ja hoor, een eetlepel-hoeveelheid plas.
Jack: kijk mama, plas! Fietsje!
Ik: wat zeg je nou ( ja je denkt nog; hoor ik dat goed?)
Hij: Fietsje, Sinterklaas zeggen!
Tja wat zeg je dan…

Maar goed, wat vinden jullie van deze methode? Hem dus regelmatig op het potje zetten? Heb hem ook wel eens zonder luier laten lopen en plassen in zijn onderbroek vind hij erg vies, goed teken dus. Ik twijfel alleen soms of ik hem nou op dat potje moet zetten omdat hij het volgens mij totaal nog niet onder controle heeft snappen jullie?

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik dacht er ook al over na … maar andere kant nog heel geen zin in. Luie mama Jurian is er ook nog maar weinig mee bezig heb zelfs het potje nu even weggehaald. Maar … tja misschien toch wel goed om te gaan proberen… Maar wat als hij dan dagje naar oppas moet? Dan wel hele dag luier om of dozijn kleren meegeven voor de ongelukjes?

Wij hebben het potje al een poos klaarstaan voor Hylke.
En een tijdlang is het alleen leuk “speelgoed” geweest.
Maar sinds een poosje plast hij 's morgens als hij uit bed komt,
en 's avonds voor het slapen gaan keurig op het potje.

In het weekend en de dagen dat wij met hem thuis zijn
loopt hij de hele dag met een onderbroekje in plaats van een luier.
Dat gaat nog regelmatig mis.
Vooral op woensdagmiddag, na het zwemmen.
Blijkbaar krijgt hij dan toch zoveel water binnen, dat dat niet
te stoppen is

Als hij dan in zijn broek plast, dan komt hij wel meteen:
"ik heb in mijn broek geplast"
En als hij een drol kwijt moet, is hij net te laat met aangeven.
“Ik wil NU een luier om”.
Als hij dat zegt is het al te laat

Oh ja, ook hier stickers voor een flinke plas op het potje.
en op het kdv hebben we ze nu ook aan het werk gezet.
Wél extra kleren meegeven…

M.

Gewijzigd door - MarselenDiana op 25 Oct 2010 21:57:09

quote:
Ik dacht er ook al over na ... maar andere kant nog heel geen zin in. Luie mama Jurian is er ook nog maar weinig mee bezig heb zelfs het potje nu even weggehaald. Maar ... tja misschien toch wel goed om te gaan proberen... Maar wat als hij dan dagje naar oppas moet? Dan wel hele dag luier om of dozijn kleren meegeven voor de ongelukjes?

3 setjes is genoeg bij Hylke voor een dag.
(Behalve woensdagmiddag: dan zijn het 3 sets binnen anderhalf uur…)

M.

Thanks voor jullie ervaringen en tips ( En Mriek wat grappig dat Erik echt al staand als een ‘echte vent’ plast haha). Die wc verkleiner kan ik ook eens proberen, wie weet is dat interessanter. En dat op vaste tijden proberen lijkt me zeker een goede tip, bv na eten en na de slaapjes. Het enige is dat Minke nu vaak juist plast als ze slaapt, ze heeft altijd een volle luier als ze wakker wordt. Misschien kan ik het dan beter voor het slapengaan doen…
groetjes

Voor het slapen gaan kan ook hoor, en na het slapen gaan en voor en na het eten en drinken! Jij bepaalt de tijden, dus wat het beste is voor Minke en jezelf lijkt me. Succes iig!

Ik zei het net tegen ons mam. Ik zeg het wordt tijd dat Jurian zindelijk gaat worden. Ze keek me aan … en zei wacht maar tot de zomer … maar pas dan wel op met het gras in je tuin… daar kunnen dan best wat dode plekken in komen

@Mini-boy: haha, ik zie jullie gras al voor me

Maar, ik ben ook van plan om het van de zomer te gaan proberen.
dan is het toch makkelijker, denk ik…

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

sindelijk tja de ene is er eerder aan toe dan de andere

ik heb wel een tip als ze graag beloond word met een sticker of zo
ik heb hier met mijn oudste altijd geleerd dat als hij alleen maar even probeerd hij een sticker kreeg op zijn hand dat vond hij geweldig
als hij dan ook nog deed plassen dan kreeg hij er twee
zo ging hij graag proberen om te plassen en was helenmaal blij als het hem lukte
ik heb hem zo in een week sindelijk gekregen toen hij twee jaar was en drie maanden …
met zijn grote boodschap heb ik hem ook stickers gegeven maar om dat dit vaak wat enger is voor kinderen plakte we deze op een vel papier en als hij er vijf had dan kreeg hij een kleine verassing …
mijn jongste is drie die is nog niet sindelijk maar dat heeft andere redenen
ze zijn hem nu ook op school aan het belonen als hij maar even op de pot zit om hem een sticker te geven …