Zindelijk worden

Hallo,

Mijn zoontje van 2,10 jaar wil ik zindelijk krijgen. Nu loopt hij al een tijdje zonder luier rond, maar plast van de 6 keer 4 keer in zijn broek. Ook drukt hij in zijn broekje. Ik laat hem geregeld op het potje zitten, dan hoeft hij niet te plassen, maar hij is er nog geen 5 minuten af en plast in zijn broek. Van pure ellende heb ik hem maar weer een up en go luier omgedaan.
We belonen hem ook met een sticker voor elk plasje/poepje in het potje.
Omdat hij communicatief nogal sterk is, kan ik er goed met hem over praten. Hij geeft aan dat hij het niet voelt als hij moet plassen. Maar op deze leeftijd voelen kinderen dat toch al wel aankomen?
Weet iemand raadt? Moet ik stoppen en later nog eens proberen, of toch maar stug volhouden?

Groetjes,

jantje

Ik zou er lekker een tijd mee stoppen. Hij is er blijkbaar veel minder aan toe dan je denkt. Dus gewoon weer luier aan tot hij zelf aangeeft dat hij weer zonder luier wil.

Als je het forceert werkt het alleen maar averechts.

Groetekes, Sje

inderdaad gewoon even stoppen.
Mijn nichtje ruim 2,5 hebben ze ook van alles mee geprobeerd!
Beloningssysteem etc. maar wekte niet!
Ze deed zelfs zelf haar pamper aan !!! pffffff maar potje of wc ho maar.
Ze zijn ermee gestopt en gingen op vakantie en moeder had gezegd dat ze geen pampers bij had dus in italie onderbroekje aan.
Toen zei ze mama ik moet plassen heb ik een pamper aan?
Nee hebt geen pamper aan en madam zei oo dan ik ga ik naar wc.
En echt waar sinds dien dag en nacht zindelijk!

Komt dus vanzelf en niks forceren blijkbaar is hij er zelf nog niet aan toe.

groetjes Gytha

Hoi,

Ik heb het geprobeerd toen mijn dochter net twee was geworden, maar de ene keer gaf ze het wel aan en de andere keer liet ze het gewoon lopen. Ik ben toen gestopt en verder gegaan toen ze 2,5 jaar was, het ging geweldig en vanaf die tijd is mijn grote meid dag en nacht zindelijk.
Ze was er schijnbaar de eerste keer nog niet aan toe.

Mijn moeder gaf het advies om het in de zomer te doen, omdat ze dan weinig aan hebben en ze kunnen in hun blote kont lopen.

Groetjes van Cristel

Gewijzigd door - mamacristel op 15 Aug 2008 16:37:48

beste janniek

ik zou ook gewoon stoppen .
mijn dochter wordt bijna twee en wil wel zindelijk worden dat geeft ze duidelijk aan , maar bij haar is het probleem dat ze nog steets aan de diaree zit .
wel jammer anders was ik er wel aan begonnen .

gr de mama van leyla

veronique daniels

hoe krijgen jullie het voor elkaar om je kindje 's nachts zindelijk te krijgen?
onze dochter van 5 is overdag zindelijk sinds ze 3 is maar 's nachts heeft ze nog een luier om. Ze slaapt er doorheen en voelt het niet als ze moet plassen als ze slaapt.

Groetjes bianca
mama van Lisa (14-05-2003) en Lucas (31-12-2005)

dat gaat vanzelf bianca

Hier ook eentje van bijna 5 die 's nachts nog een luierbroekje aan heeft. Eigenlijk is ze elke ochtend droog maar een enkele keer slaapt ze toch nog door de plas heen. Ik heb begrepen dat er zat kinderen van die leeftijd zijn die 's nachts nog niet zindelijk zijn dus ik wacht het gewoon af wanneer ze echt droog blijft 's nachts.

Groetekes, Sje

wij hadden het geluk dat kevin met 2,5 maand zowel overdag als 's nachts zindelijk was heeft maar een week geduuurd met 's nachts was telkens droog heb op een gegeven moment gezegd we doen geen luier mer om hij heeft vanaf die tijd maar 2 keer een onngelukje gehaD

hoi hoi,
charissa is bijna 3 jaar en wil ook nog nie plassen of poepen op de wc. Ik maak hier geen drama van ik probeer het om de 2 weken en als het dna niet lukt stop ik weer 2 weken.

Liefs en dikke kus brenda en charissa

Hoi,
Mijn dochter heb ik toen ze net 2 jaar was overdag haar luier afgedaan…een aantal keren plaste ze op de po en er gingen ook heel wat kleine plasjes zomaar per ongeluk. Het was toen zomer dus lekker buiten.
Ik was toen zwanger van de 2e en had eerlijk gezegd weinig energie en had zoiets van…laat maar even.
Toen ze 2,5 jaar was heb ik het weer geprobeerd en ze was binnen 2 weken overdag zindelijk. Ze heeft 1x in haar onderbroek geplast en vond het zo vies. Ze gilde alles bij elkaar dat mama schoon moest maken…haha. Ik heb haar er even een paar minuten in laten rondlopen. Ze mogen best even voelen dat een natte onderbroek aan vies aanvoelt.
Ik ben nu aan het proberen om haar 's nachts zindelijk te krijgen. Er staat een po op haar kamer waar ze regelmatig gebruik van maakt. Ze heeft al 2x een droge luier gehad 's morgens dus het gaat de goede kant op.

Succes!!

Ik zou idd gewoon even stoppen en het later weer eens opnieuw proberen. Als het eens een paar dagen lekker weer is kun je het goed weer proberen, lekker buiten in een onderbroekje laten lopen. Op een gegeven moment komt het vanzelf. Wij hadden Bas in een week tijd droog hij was bijna twee en half. Maar wel ook meteen s’nachts. Bij Bas ging het poepen niet zo goed, vaak in de broek. hij wilde ook geen luier aan om te poepen en hield het zelfs op. Maar nu na een aantal maanden gaat het erg goed. Komt echt vanzelf.

Groetjes en veel succes Lean

Hoi,

Een ding heb ik geleerd doordat onze dochter obstipatie heeft. Je kan een kind niet dwingen zindelijk te worden. Je kan het nu en dan een proberen en het dan twee weken proberen met luierbroekjes en als het niet te koud is en je hebt een galdde vloer met onderboekjes. Bij de een zal dit rond de twee jaar zijn en bij de nader pas net voordat het naar de kleuterschool gaat. Kinderen moeten kunnen voelen en bgrijpen waar de plas vandaan komt en deze drang ook herkenen en sommige lichamen zijn daar snel op ingesteld en andere langzaam. Daarbij komt dat plassen en poepen aprt gezien moet worden. Bij plassen raken ze iets kwijt wat niet echt als een stukje van hun lichaam wordt gezien. Poepen is dikker je doet er meer moeite voor en daardoor assoseren ze dit met een deel van hun lichaam en kinderen kunnen dat heel erg vinden. Over het nachtzindelijk worden ligt helemaal aan hoe diep en lang je kind slaapt. Als een kind lang en diep slaapt zal het niet wakker worden. Vaak moeten kinderen niet alleen sávonds plassen maar ook midden in de nacht en dat is nu net het punt waarop een kind vaak diep slaapt. Als een kind wat lichter slaapt dan zal het wat makkelijker zindelijk worden.

Groetjes

lon106

Hai Janniek,

Wij zijn zelf bezig met ons zoontje van 3 jaar. Hij heeft er nog niet zoveel zin in al doen wij thuis alle moeite. Het komt erop neer dat wanneer hij er zin in heeft alles keurig op het potje doet. Hij is dan ook super trots. Maar zit hij midden in zijn spel dan doet hij het rustig in zijn broek terwijl ik de hele dag met een dweil achter hem aanloop.
Op de brilverkleiner wil hij al helemaal niet, hij zegt mij dan ook dat hij dat nog niet durft. Hij heeft dus al een aatal keren bewezen het op het potje te kunnen dus dat is wel een beetje verwarrend.
Wij hebben nu besloten het nog even te laten gaan want hij is er waarschijnlijk gewoon nog niet aan toe. Ik betrap mezelf erop dat ik toch de kindjes uit de omgeving als maatstaf neem en deze zijn over het algemeen allemaal alle zindelijk. Maar geen kind is hetzelfde dus ook niet daarin en de grootste groep peuters/kleuters blijken pas zindelijk tussen de 2 en 4 jaar dus we hebben nog even hoor, lekker even loslaten dus denk ik.
Hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Mireille

zindelijk maken lukt echt niet als ze er nog niet aan toe zijn of niet willen. Luca vond het wel prima die luier, als hij gepoept had zei hij zelfs niets, vond dat helemaal niet erg. Op een dag vertelde hij dat hij geen luier meer wilde en toen was hij zindelijk overdag. Snachts was had hij nog een luier, en die was een week lang droog. Toen hebben we die ook maar weggelaten. Hij is twee keer nat wakker geworden sochtends.

Gewoon even geduld hebben, ze laten het vanzelf wel zien!
Succes!

Lilypie 4th Birthday Ticker

Lilypie 1st Birthday Ticker

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Over twee weken gaat Martin naar de psz. hopelijk ziet hij dan dat andere kindjes zindelijk zijn en wil hij het dan ook. Gisteren was zijn vriendje (4 jaar) spelen, toen die naar de wc ging, wilde Martin op het potje plassen en dat ging goed!
Dus wie weet…

Groetjes,

jantje

Ja ik denk dat als kindjes het zien van andere kinderen dat ze wel eerder kunnen zijn met dit soort dingen. hihi, dat vriendje maar vaak komen laten spelen

Mijn dochter is dan net 2, maar is overdag zindelijk. Dit wilde ze zelf. heb niet aangedrongen. Zelfs met poepen is ze zindelijk. Je kan niet dwingen bij een kind, dat werkt averechts.

lfs Sonja