Zindelijk worden

Hallo allemaal,

Vandaag begonnen om Martin (2,8 jaar) zindelijk te krijgen. Hij wilde de laatste tijd alleen het badje uit als hij geplast had en was daar ook bewust mee bezig.
Vanmorgen reageerde hij blij toen hij hoorde dat zijn luier afging. Wilde meteen op het potje zitten, maar er kwam helaas niets.
Daarna heeft hij de hele dag in zijn broek geplast, we hebben natuurlijk zonder gemopper zijn plasjes opgeruimd. Hij gaf het pas aan als hij geplast had. We hebben steeds gezegd dat de plasjes in het potje moeten. Tussendoor heb ik ook steeds gevraagd of hij nog plassen moest.
Als er een plasje in het potje zit mag hij een sticker plakken, dat vindt hij ook top! Maar vandaag was er nog geen resultaat, nu verwacht ik dat ook niet meteen en beginnen we morgen overnieuw.
Toch heb ik nog wat vragen:

• Is Martin er echt aan toe?
  • Morgen willen we ook uitgaan, kan hij dan tijdelijk weer een luier om, of werkt dat verwarrend? Ik zit niet op die nattigheid in de auto of in een winkel te wachten…
  • Hoe lang duurt het voordat er wat vooruitgang geboekt wordt?
  • Martin is een nogal koppig mannetje, hoe kan ik hiermee omgaan als hij weigert om op het potje te plassen?

Graag jullie ervaringen!

Groetjes

jantje

Als hij zelf aangeeft dat hij het fijn vindt om zonder luier en met onderbroekje door het leven te gaan dan is hij er blijkbaar aan toe.

Tijdelijk weer luier om werkt niet verwarrend. Althans ik heb de ervaring niet dat het verwarrend werkt. Leg er wel bij uit waarom hij tijdelijk weer een luier aan krijgt.

Hoe lang tot vooruitgang? Is niks op te zeggen. Het ene kind is met een week zindelijk, het andere kind na 2 jaar trainen nog niet.

Als hij weigert op het potje te plassen, niet dwingen. Dat werkt alleen maar averechts.

En hou er rekening mee dat hij altijd een terugslag kan krijgen. Ook al is een kind zo goed als zindelijk, dan nog kan er een terugval komen. Dit kan o.a. door een verandering in de omgeving of iets anders indrukwekkends (verhuizing, school, baby, ziek, sterfgeval, etc.).

Probeer tijdens zo’n terugslag niet boos te worden als hij ineens weer vaker in zijn broek plast. Gewoon geduldig weer opnieuw beginnen met zindelijkheidstraining en dan zul je merken dat hij ineens weer snapt hoe het ook alweer werkte.

Groetekes, Sje

Bedankt voor je reactie!
Martin is gelukkig goed van begrip, hij snapt vaak alles wel, dus kan ik het hem uitleggen wanneer hij morgen weer even een luier omkrijgt.
We gaan gewoon verder zonder luier (gelukkig hebben we een stenen vloer… dat dweilt makkelijk schoon).

jantje

bij luca heeft t een weekje geduurd, maar die had het daarvoor ook echt niet. Vond een poepluier niet erg, plaste heel af en toe op de wc, maar alleen als ik t vroeg. Toen met mooi weer heb ik zijn luier uitgedaan en toen opeens ging het goed. Ik ging twee dagen daarna even met hem weg, niet aan gedacht dat hij geen luier om had, en toen plast hij toen in de winkel. Het was toen 30 graden, dus zn broek was zo droog. Verder gep;ast en gepoept op de wc in de winkel! Daarna is het gelukkig niet meer gebeurt. Wat ik eigenlijk zeggen wil… opeens hebben ze die klik! Dus lekker oefenen, en als je langer weg moet zou ik wel een luier aan doen. Luca heeft snachts ook gewoon een luier aan! Succes he!