Zindelijk worden, hoe aanpakken?

Noah is ruim 3jaar geweest, en wil nog steeds niet op het potje of op de wc.
Hij heeft 1keer (bij toeval) een plasje op de wc gedaan, en daarna nooit weer.
Na het drinken hebben we hem al eens op de wc gezet, zonder luier laten lopen al geprobeerd… maar hij plast gewoon van zich af, en zegt niks.

Als hij 3jaar en 10maanden is, mag hij naar de basisschool, en moet ie toch echt zindelijk zijn.
We hebben hem ook gezegt dat ie straks wel plasjes en hoopjes moet doen op de wc, omdat ie anders niet naar de basisschool mag… en hij wil zoo graag naar school.

Ik heb al een soort kalender gemaakt met de cijfers 1,2,3,4,5,6,7 etc, en elke keer als ie een plasje doet mag hij 1 sticker plakken, en bij een hoopje 2.
Als ie dan 7stickers heeft, mag hij iets kleins uitzoeken.

Maar dit blijkt geen stimulatie voor hem te zijn.

Hoe pak ik het aan?? Heeft iemand nog tips?

Liefs, Melanie

Ik zeg; cold turkey, onderbroekjes kopen en aantrekken, de eerste dag ben je de hele dag aan het dwijlen, maar goed, die luiers zijn zo goed, ze voelen niets, en dan wel, het is nu lekker weer, (denk ik ) nu kan het zo, als het kouder word zit je weer. Ik zou zeggen; vent je bent nu groot, het is tijd voor grote mannen onderbroeken net als papa. Kijk! Trek hem maar aan, luiertjes zijn nu alleen nog voor Joel!

Ik weet natuurlijk niet hoe Noah zelf is, dat kan jij alleen beoordelen. Maar ik merkte bij J dat de grootste beloning die ze kon krijgen; droge billen waren!

Ik sluit me aan bij m’n voorgangsters; per direct kappen met die luiers. Hier ook een ventje dat het allemaal wel prima vindt en bij hem gaan we straks in de vakantie (als we drie weken bij huis zijn) ook kappen met die dingen. Hupsakee, dan moet 'ie het maar zo leren. Stickers stimuleren hem ook niet, hebben we hier ook al geprobeerd. Dus tja. Er zit niets anders op, denk ik.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Koop alvast een kado voor hem en laat het hem zien.

Hij wil het dan natuurlijk uitpakken maar dan zeg jij: als jij 2 daagjes niet in de broek plast dan mag jij ermee spelen.

Wij hebben dit gedaan met zijn slapen…4 nachten niet roepen oid en mama niet wakker maken…werkte perfect…zo goed zelfs dat ie nu al weken doorslaapt…en dat allemaal met een kado die hij heel graag wilde hebben (zand/watertafel)

Ik zeg ook in een keer stoppen. Hij is oud genoeg om het fysiek te kunnen, gewoon een kwestie van wennen. Eventueel belonen met een kado. Bij Nora hebben we dat pas achteraf gedaan.

Succes!

lfs

lastig is dat he. Ik moet zeggen, die van mij is 2,5 nu en ik vind het onderhand ook wel mooi geweest met die luiers hoor. Hij kan prima op de pot plassen, alleen geeft hij zelf nog niet aan dat hij plassen moet. Poepen is een ander verhaal lijkt wel.
Ik heb, misschien heel onpadagogisch, nu een bakje met allemaal hele kleine snoepjes bij de wc staan, elke keer als hij op de pot een plas (of poep) heeft gedaan mag hij 1 snoepje. Dat stimuleert wel, hij loopt nu de hele dag zonder luier en eigenlijk gaan alleen de poepies nog mis, maar ik moet hem dus wel zelf op de pot zetten. Mijn gedachte is om straks over te gaan op een sticker systeem en dan bij 5 stickers een snoepje en dat verder af te bouwen. Hier alleen nog de vraag, hoe krijg ik hem zover om ook de poepies op de pot te doen??

Lfs

Ik ben de luiers ook zat. Nu het mooi weer is, wil ik Eva af en toe zo in de tuin laten lopen, kijken wat ze doet. En anders misschien inderdaad toch cold turkey. Ik vind 3 wel een mooie leeftijd om er echt mee te kappen, maar dan is het eind augustus en ga je niet meer zo snel bloot in de tuin lopen. Dus we beginnen wel eerder denk ik…Ik lees mee met de tips, want Eva poept en plast volop in haar luier nog. Ze zegt wel, ‘poep’ en wrijft dan over haar billetjes, zo van: dat moet weg. Ze is zich er wel bewust van, maar zolang mama haar verschoont…waarom zou ze dan zindelijk zijn? Dus wij gaan voor haar bepalen dat ze nu echt moet gaan proberen hoor!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Eerdaags ga ik hier ook maar over op de cold turkey methode … Fabienne wordt in september 3 en mamma vind het ook wel mooi geweest !!

Ze praat wel over het potje en zit er op, het daadwerkelijk een plas doen op de po gaat nog niet, af en toe een drup of toevallig plasje. Ze weet dat ze een stickertje krijgt maar dat werkt denk ik onvoldoende. Dus bij de eerst volgende mooie periode, de boel uit … heb al onderbroekjes gekocht!

Nou wij hadden hier ook een die hard. Vieze luier kon hem niets interesseren gewoon in door blijven lopen en vooral niet melden. Ik zei iedere keer dat wordt een week voordat Marijn naar school gaat hard aan de slag. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Een vriendin het haar dochtertje (even oud) waren laatst op visite en Marijn stond gewoon voor mijn neus te poepen en toen zei ik van nou nou dat moet toch op de wc. Naomi dan zei hij"nou die plast en poept op de wc" is niet zo maar oke. Nou zei Marijn ik wil ook geen luier meer voor. En sindsdien is hij zindelijk. Hij plaste voortijd ook wel op de wc maar alleen als ik het aan hem vroeg.
Dus er is nog hoop.

Het klinkt wat eentoning, maar idd gewoon de luier aflaten. Dan leren ze het beste zindelijk worden. Wij hebben het wel stap voor stap gedaan, dat voelde voor ons wat beter.

Tim deed ook nog alles in zijn luier en het boeide hem 0 dat hij in een poepluier moest rondlopen. Maar we wilde hem langzaamaan wel aan het potje laten wennen. We hebben hem dus op vaste tijdstippen op het potje gezet en dat vond hij geen probleem. Begonnen met 2 keer per dag. Lange tijd deed hij niks of heel af en toe iets. Totdat hij ineens iedere keer dat we hem erop zetten iets deed. Het aantal vaste momenten steeds verder uitgebreid. Dat ging een paar weken goed, maar zelf zei hij nog steeds niet zelf dat hij naar de wc moest. Maar ja omdat hij telkens wat deed op het potje, moesten we toch een stap verder gaan. Dus heel rigoreus de luier uit. De 1e dag meteen 4 natte onderbroeken achter elkaar en daarna niks meer. Af en toe nog een ongelukje in het begin, maar dat mag geen naam hebben. Sinds hij zindelijk is hebben we het potje meteen opgeruimd en doet hij alles op de wc. Hij is sindsdien ook meteen s’nachts zindelijk, dus daar ben ik helemaal trots op.

Groetjes,
Sandra

Nu het onderwerp toch besproken word, heb ik meteen ook even een vraagje.

Sylvie is nu 1 jaar en 2 maand. Vroeger was het heel normaal dat kindjes met 1,5 zindelijk waren. Aangezien ik thuisblijfmama ben heb ik er de tijd voor om het haar nu al te leren. Ze trekt steeds al aan haar luier en het verschonen is echt een ramp. Wat dat betreft zou het heerlijk zijn als ook zij op het potje kan… Ze vind het alleen niet leuk om op het potje te zitten en ook op de wc bril verkleiner wil ze niet. We hebben een rare po en ik ga sowieso nog een normale kopen. Nu hebben we 1 die in 2 delen kan en het middelste stuk schuift zomaar van de onderkant af, beetje onhandig en misschien zit dat ook wel niet lekker.
Maar hoe pak ik het aan bij mn kleine meid die nog maar 1 jaar en 2 maand is? Ook gewoon cold turkey of zoals meerdere mama’s hebben gedaan op vaste tijdstippen op de po?
En als je dus cold turkey doet, hoe pak je dat dan aan? Als ze geplast heeft gewoon zeggen dat moet op de po, meer niet? Snapt Sylvie dat?
En wat als ze plast op mijn vloerkleed of op de bank?

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Gewijzigd door - goudvisje20 op 30 May 2011 22:44:07

Goudvisje; met zo’n kleine is het wel moeilijk hoor, dan zou ik kiezen om S. in katoenen luiers te doen! Dan voelt ze namelijk natigheid. Als je ze zo 1,2,3, van een goed absorberende pamper in een broekje doet vraag je denk ik om problemen. Ik heb J vanaf 1,5 in onderbroekjes gedaan, het duurde wel een maand of 3 voordat ze overdag zindelijk was, en dit was met katoenen luier vanaf haar eerste verjaardag. Dus weet wel waar je aan begint! Ik vond het de moeite waard, want die 1,5 jaar luiers heb ik me bespaard, en dat is een hoop geld!

De cold turkey manier hebben we al zovaak geprobeerd… hij zit gewoon in zn eigen plas… en zegt er niets van.

Hij gaat wel wijdbeens lopen, maar t interesseert hem gewoon niet dat ie nat is, Lijkt wel.

Meneer is ruim 3jaar geweest, en ben die luiers spuug en spuug zat…

Ik ga het gewoon vandaag WEER proberen in zn blote billen!
Het is geen mooi weer, maar gelukkig heb ik zeil op de grond liggen…

Liefs, Melanie

nou ik zit dit topic eens te lezen, ik denk dat ik dat bij de volgende mooie dag ook eens ga doen,want pippy geeft best duidelijk aan dat ze moet plassen of poepen, of het net gedaan heeft (of soms wil ze voor ‘entertainment’’ op de wc zitten) … maar ze is heel duidelijk niet meer gedient van een natte luier…
dus ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen ! , maar ja vandaag ist ineens weer 15 graden, dus ik wacht ff tot een paar dagen mooi weer !

maar snachts hoef ik nog niet te proberen, want die luiers van haar smorgens die wegen een kilo zoveel plast zij ! da’s nie normaal… die spaart het op lijkt soms wel hahahaha

maar ik ga het ook gewoon doen hoor! tist proberen waard

Pippy is geboren 17.07.2009

@goudvisje20 … Het schijnt normaal te zijn dat kinderen tegenwoordig tussen de 3 en 4 jaar zindelijk zijn/worden. Een kindje van 1 jaar en 2 maanden is wel erg jong en als ze nog echt niet wilt? Ze moet het ook kunnen begrijpen en dat lijkt me op deze leeftijd te moeilijk voor haar. Ons dochtertje praat nu over de po en poep en plas … gaat mee naar de wc, … met 2 jaar is het al zoveel gemakkelijker dat ik me afvraag of je er nu al aan zou moeten beginnen. Fabienne heeft een tijdje de po op haar kamer gehad en ik heb een leuke po gekocht voor beneden zodat het interessant was er op te gaan zitten. Het kwartje moet vallen eer ze ook echt een plasje gaan doen! Succes!

hahaha … sugars303 … hier wegen die luiers 's-morgens ook wel een kilo. het is maar goed dat er goeie plak aan zit! Anders zou ie spontaan op de grond vallen van de zwaarte. Ja nu is het 15 graden en geen weer dus de volgende mooie dagen gaan wij het ook proberen …

@Bakmama: Consequent ben ik wel, maar als meneer door t huis loopt te gillen en te tieren dat ie perse een luier om wil… wat dan??

Hij heeft nu geen luier aan, en het is meteen fout gegaan… OEPS zegt ie… Ik heb een plasje gedaan!
En daar lag het op de grond.

Meteen weer een boxer aangedaan, en gezegt dat ie het moet aangeven als ie moet plassen…

Liefs, Melanie

Kijk je moet je er wel goed bij voelen Melanie, even volhouden en gewoon zeggen sorry jongen maar je mag geen luiers meer aan, en daarmee klaar. Als je het echt heel erg vervelend vind, tja dan is het moeilijk maar dan zou ik er niet eens aan beginnen, want naar mijn gevoel moet je er wel 100% achter staan. En laat hem maar 20 keer in z’n broek plassen, is wel even rot voor jou (en hem) maar dat vind hij op den duur echt niet meer leuk! Ohhh en word aub niet boos, ookal is het frustrerend, daar krijgen jullie alleen stress van!

Boos word ik ook absoluut niet…

Maar uuh…

Ik heb het potje weer in de kamer gezet, en ik vroeg aan hem., moet je al plassen?? Heb het in een half uur misschien wel 10x gevraagt… en hij zei… “Ja”.

Dus ik zette hem op het potje, en wat deed ie… Plassen!!! YEAH!!!

Hij voelde zich zooooo trots… (heb er een filmpje van gemaakt, die ik nog op mn hyves ga zetten). en hij mocht meteen een sticker plakken!

Liefs, Melanie

Ohhhh super!!! Wat mooi!!! Nou super trots zijn mama, en ook meteen vanavond aan papa vertellen zodat ze samen een vreugde dansje doen!