Zindelijk: minder vaak poepen


#1

Hoi allemaal

ik heb even een vraag. Onze zoon is nu ruim 1,5 week zindelijk. Op zich super, want op donderdag ging de luier af en vanaf zaterdagmiddag (2,5 dag later dus) was hij droog en zijn er geen ongelukjes meer gebeurd. Nu valt het mij alleen op dat hij minder vaak poept. Eerder poepte hij minimaal 1 keer per dag in de luier, soms ook 2 keer.

Nu gaat hij soms 1 of zelfs 2 dagen niet naar de wc om te poepen. Hij klaagt niet over buikpijn en als hij poept kost het ook niet zichtbaar meer moeite of zo, maar ik merk wel dat er erg kleverig is en harder stinkt dan anders (sorry voor het smerige verhaal).

Herkent iemand dit?

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#2

Zindelijk worden wat poepen betreft is veel moeilijker dan zindelijk worden met plassen. Dat is iets psychisch. Heel veel kinderen hebben er moeite mee.

Zoek maar eens op google. Mogelijk zitten daar interessante zoekresultaten tussen.

Groetekes, Sje


#3

Ik heb inderdaad ook al op google gekeken. Maar volgens mij is het geen kwestie van niet durven, en daar lees ik veel over. Hij poept wel, doet er geen moeite voor, het is niet hard, maar alleen (veel) minder vaak. Hij zegt dat hij niet hoeft.

Ik weet het niet, maar het lijkt me dat hij (als hij niet op de wc durfde te poepen), 's nachts wel in zijn luier zal poepen? Of werkt het niet zo bij kinderen…
Geen idee, maar hopelijk wordt het snel weer wat regelmatiger. Dank je wel voor je snelle reactie!

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#4

Het kan ook best dat-ie door die zindelijkheid een ander ritme krijgt wat ontlasting betreft. 's nachts in de luier poepen, weet ik niet of-ie dat dan kan gaan doen. 's nachts liggen alle lichaamsfuncties die niet nodig zijn om in nood te overleven namelijk zo goed als stil en daar hoort de darmfunctie ook bij volgens mij. Verschillende andere lichaamsfuncties gaan op een zo laag mogelijk pitje.

Dus de kans op een poepluier tijdens de slaap is erg klein zou je zeggen.

Onze oudste gaat eens in de 2-3 dagen naar het toilet. Al zolang ze zindelijk is. Blijkbaar is dat niet erg, en ze heeft er geen last van. In de luiertijd had ze wel zo ongeveer elke dag ontlasting.

Groetekes, Sje


#5

Als het indd angst zou zijn dan deed hij het indd wel in de luier waarschijnlijk.
Toen Madelon nl net zindelijk was met plassen, wachtte ze met poepen tot ze der luier aan had voor 's nachts. Lag ze 5 minuten op bed ging het mama ik heb gepoept

Liefs Michelle