Zijslaper en puckababy

Onze jongste dochter heeft fysio vanwege een afgeplat hoofdje. Het was eerst aan een kant afgeplat, maar is nu op d’r achterhoofdje plat. Advies van fysio is nu hoofdje afwisselend links/rechts leggen. Maar ons meisje draait zo dat ze dus plat op d’r achterhoofdje ligt. Van de fysio mag ik het zijligkussen gebruiken (met die driehoekjes… weet even niet hoe het heet). Of anders een opgerolde hydrofiel luier onder haar schoudertje tot billetje. Dat laatste hadden we tot nu toe in haar bedje, maar dan ligt ze vaak nog op d’r achterhoofdje.
Ze slaapt in de puckababy (de fysio weet dat), maar is die combi wel veilig?? zijslaapkussen en puckababy. Moet er dan niet aan denken dat ze op d’r buikje draait… Ze slaapt boven, in kinderwagen is geen optie. Wat zouden jullie doen? Zijslaper wel of niet gebruiken? Met een gewone slaapzak in de zijslaper slaapt ze weer minder goed… lastig!

Bekend verhaal. Hier het zelfde gehad met ons dochtertje. Ik heb haar veelal zonder puckababy in de zijslaper gelegd. Vaak was ze in de zijslaper rustiger, maar als ze erg onrustig was heb ik wel een tegen de regels in overigens, haar toch in de puckababy in de zijslaper gelegd. Ze sliep toen nog wel veel in de wagenbak beneden, maar we hebben ook een camera op de babyfoon en ik kon haar dus goed in de gaten houden en ze draaide ook nog niet. Zonder camera zou ik het niet gedaan hebben. Amy is niet zo breed, dus die zijslaper zou wanneer ze toch zou draaien het draaien niet tegen zijn gegaan. Met krap drie maanden ben ik de puckababy mini gaan gebruiken, waardoor ik haar armpjes in de puckababy kon houden, en zodra ze sliep kon ik de ritsjes openen en haar armpjes er uit halen. Tis even puzzelen, maar ik was blij toen de puck niet meer nodig was. Werkt alles toch wat eenvoudiger. Overigens was het afbouwen van de puck geen enkel probleem. 4,5 maand konden we over op de combi sleeper.
liefs Annelies

Lilypie First Birthday tickers

Dank je voor je reactie!
helaas heb ik hier geen babyfoon met camera. En ik kan ook niet elk half uur ofzo even een kijkje gaan nemen. De oudste vraagt ook veel aandacht (pffff soms ben ik dat ook zoo zat, maar dat is een ander verhaal )

Ik heb ze nu maar in gewone slaapzak in zijslaper gelegd. Maar tja… naar klein uurtje slaap al weer wakker. En ze moet nog 2 uurtjes tot haar volgende voeding. UIt bed halen red ze t niet, laten huilen is ook zo wat… dilemma’s die kleintjes

Hmmm armpjes uit pucka weer halen… kan vanmiddag eens proberen of dat gaat lukken. Wordt ze daar niet wakker van??
En tja… pucka heeft ze hier ook aan om t doorslapen te bevorden. Ze slaapt vaak in pucka langer dan in gewone slaapzak. In gewone slaapzak komt ze nl uiteindelijk wel in slaap en slaapt dan 45 min. Ohja sinds gisteren gebruik ik inderdaad ook de mini en niet meer de piep. Ze is nl vrij lang…

Hoe lang heb je de zijslaper gebruikt???

Hier is ze trouwens toch nog zo eigenwijs dat ze op d’r achterhoofdje gaat liggen, ondanks zijslaper. En dat mag juist niet!!! Maak me daar best wel eens zorgen om. Ook dat ik niet genoeg met haar zou oefenen ofzo…

Hoi,
Wij zijn de zijslaper gaan gebruiken juist omdat je nu veel hoort over risico van afgeplatte hoofdjes etc. Ik heb hem gebruikt tot amy net door de vier maanen heen was. Ze ging met precies vier maanden draaien van rug naar buik en ze had dus ook genoeg kracht om zichzelf op haar rug te draaien in de zijslaper.
Zodra ik dat zag legde ik haar weer op de juiste zij terug. ze werd dan soms wel wakker, maar ze sliep wel weer zelf in.
Vanaf het moment dat ze zo sterk was dat ze zelf haar houding bleef bepalen heb ik de zijslaper weggehaald en nu zien we dat ze zelf afwisseld met haar hoofdje. Dat wordt echt beter naarmate ze ouder worden.
Ik heb haar veel in de gaten gehouden toen ze nog in de puck en zijslaper sliep. Op de camera dan…maar is het geen id om haar wat vaker te checken als je de deur op een kier laat staan en dan gewoon even om een hoekje spiekt hoe ze erbij ligt?
Dan kun je haar evt. goed leggen als ze is gedraaid.
liefs Annelies

Hoi,

ach… ze heeft vanmiddag zo veel gehuild. maar okay t is natuurlijk ook wennen voor haar. Voor t eerst echt een hele dag in die zijslaper en dan ook nog op de zij waar ze tijdje niet op heeft gelegen.
Ik heb ze vandaag maar wel in gewone slaapzak gelegd. Nu neem ik aan dat t voor haar wennen zal zijn en dat ze over een weekje ofzo beter erin zal slapen. Want zelfs in de box huilt ze int zijslapertje.

Heb ze nu net ff beneden hier int campingbedje gelegd. In de puckababy. Kan ik ze even in de gaten houden en zien hoe ze t doet in de pucka. Ze hoeft nog maar uurtje tot haar voeding… En de oudste slaapt ook net boven. Tegen de tijd dat de oudste wakker wordt ist bijna flesjes tijd… en zou ze met haar gespeel en gegil de jongste wakker maken ist niet zo erg.
Maar combi pucka en zijslaper is denk ik dus niet zo’n goed idee… niet veilig genoeg.
Kan boven af en toe wel even gaan kijken, maar als ze bijna slaapt en ze ziet me is ze gelijk weer volop wakker.
tja t blijft zoeken. Die pucka is nl toch wel een uitkomst vergeleken met d’r gewone slaapzak. Ze slaapt veel en veel sneller dan!
s nachts slaapt ze overigens wel in gewone slaapzak.

Gebruikte je de zijslaper ook s nachts?? Zelf doe ik dat dus nu niet omdat ik s nachts niet ga kijken (zolang ze niet huilt). Overdag check ik toch wel regelmatig of anders wel elk uur denk ik.

Hoi,

nee de zijslaper nooit snachts, ivm veiligheid, maar ook dat het wel goed is dat er in iedergeval 1 moment is dat ze zelf mag bepalen hoe ze ligt.

Vind ze de zijslaper echt zo lastig? of zou het iets anders zijn dat ze huilt? Kan natuurlijk dat ze een beetje van slag is omdat het een verandering is…niet om je onzeker te maken of zo…maar hier nooit geen trammelant met op de zij slapen…zelfs denk ik dat Amy het prettig vond.

Je kan proberen, nu je de mini gebruikt…dat je het zo doet…
De arm die onder ligt niet in de puck, want daar kan ze toch niet mee zwaaien omdat ze er half op ligt…en de arm die boven ligt wel in de puck totdat ze slaapt en dan het ritsje openen en dat armpje ook los.

Je moet proberen niet zo benauwd te zijn dat ze wakker wordt, ik had dat ook wel in het begin hoor, maar stel dat…jij bepaald dat het nog geen tijd is, dus wat ik altijd deed als Amy wakker werd was haar even een aai over haar hoofdje/oogjes speentje en hardop welterusten zeggen en weglopen…het zal wel even proberen zijn…maar je mag best proberen haar te stimuleren opnieuw in te slapen.
liefs annelies

Dank voor je reactie! Goed idee om onderste arm wel los te houden. had daar nog niet aangedacht… haha altijd handig en fijn als iemand meedenkt. Terwijl ik daar zelf ook had kunnen opkomen…
Nu als ze wakker wordt krijgt ze ook speentje hoor en aaitje. Soms laat ik ze even huilen en dan na paar minuten speentje. Is ze weer moe genoeg. In zijslaper schuift ze naar boven als ze huilt. Ze zet zich erg af.
Ze komt gewoon moeilijk in slaap enzo.
Denk wel dat ze nu huilt door de veranderingen… maar t zijn er ook best wat ineens. Ze is net over naar grotere puck en daarbij ook ineens in de zij-slaper én nog eens op de zij die ze eerst niet ‘mocht’. morgen mag ze weer op de ‘bekende’ zij slapen. (per dag wisselen was advies fysio en niet per slaapje). In box protesteert ze ook tegen zijslaper… tja en dan nu ook nog eens 4 uur tussen de flessen ipv 3. Wennen voor t ding. Ik geef ze wel ff de tijd… maar vanmiddag viel goed op hoe snel ze in puck in slaap viel en met gewone slaapzak was t veel moeilijker.
t lastige is dat de oudste wakker wordt als ze net slaapt, als de jongste gaat huilen. Verder deert t me niet zo als ze huilt. de oudste heeft heel veel gehuild… veel meer dan de jongste nu doet. Dus daar wen je wel aan… (helaas). ga er nu veel relaxter mee om. Maar ik wil gewoon graag dat ze lekker slaapt en uitgerust wakker wordt. dan maakt lengte slaapje me niet zo uit!

komt vast goed hoor!. en het wordt snel makkelijker. Ook je meisje zal snel makkelijker omgaan met veranderingen. Eerst was Amy ook van slag als er iets veranderde en nu merk ik dat ze daar makkelijker mee om gaat.
Zet 'm op!!
liefs Annelies