Zichzelf slaan

Hoihoi,

Ik zit een beetje met me handen in het haar.
Nayaro die heeft de laatste tijd iets een beetje raars na mijn idee.
Hij slaat zichzelf namelijk in zn gezichtje …
Als ik of me vriend zeggen op een rustige manier dat hij iets niet mag, dan slaat hij of na voren, als we hem daar dan weer op zeggen dat het niet mag: slaat hij zichzelf in zijn gezicht!
Het is echt heeeel rot om te zien … & erg zielig. Want hij kijkt er dan ook heel treurig bij & wetend dat hij iets niet mag!

Op het kinderdagverblijf merkte ze het deze week ookal op! Een leidster maakte een hele vervelende opmerking toen ik zei dat ik het geen leuk gezicht vond & het moeilijk vond om er op te reageren! : Ja zei ze: als hij dat doet lijkt het net alsof hij altijd slaag thuis krijgt!

PARDON? Ik heb er nix over gezegd, want khad zoiets van: WOW wat zeg je nou eigenlijk?? Ik schrok er van …

Ik weet ook niet hoe ik op Nayaro’s gedrag moet reageren, hij gaat ook wel eens zitten tegen de deur & bonst dan met zijn hoofdje ( dit gebeurd niet heel vaak, heeel soms ) Maar als ik dan zeg geschrokken van: Nayaro wat doe je nou? dat doet toch pijn of auw, dan lacht hij …

Dus kvind het moeilijk om erop te reageren want anders denkt hij misschien dat hij op die manier aandacht krijgt. Ik ben nu wel bezig om als hij zichzelf in het gezichtje slaat, te zeggen: dat hij zichzelf niet moet slaan maar moet aaien! En dan samen met zn handje: aaai, aaaai, aaai!
Dit is wel moeilijk want als ik dus zeg: Nayaro neeee, dat mag niet …
Moet ik vervolgens overgaan in aaai, aaai … en dan snapt hij misschien weer niet dat wat hij daarvoor deed juist niet mag?
Negeren is ook geen optie, want ik vind het zo zielig & niet fijn om te zien … dat ik dat niet kan, soms schrik er namelijk van … hij doet het soms best hard!

Hebben jullie tips?
Doen jullie dreumesjes dit ook? Is dit dus misschien een periode of ?
Wat zouden jullie doen?

Nayaro - Danil / 14 September 2008

Erik doet het ook, het schijnt niets bijzonders te zijn. Ik probeer het vaak te negeren, als het echt pijn zou doen zal 'ie wel stoppen denk ik dan maar. Of ik probeer 'm af te leiden, één van de twee. Dat van dat slaag thuis, wat een domme opmerking van die leidster. Die weet duidelijk niet dat het heel vaak voorkomt op deze leeftijd, niets van aantrekken hoor!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

pff wat een domme doos die leidster,
wat een belachelijke opmerking.
ik zou het terug hebben gekaatst als ze zelf kids had. zoiets van: dit zegt misschien iets over jou, maar zo’n opmerking hoef jeniet over ons gezin te maken!

rico slaat zichzelf alleen alsie een bal in zijn hand heeft (ja de ballen freak hahaha) ook gewoon omdat ie het leuk vind.
ook geeft hij kopstoten tegen de boxrand wat ik minder leuk vind,
laatst had ie er een blauwe plek van boven zijn wenkbrouw, en demensen kijken dan altijd zo raar.
echt lastig die situaties. vooral als ze zichzelf echt verwonden.
maar rico doet het (nog niet klop klop klop) uit drift.
als ie 1 van ons slaat (papa of mama dus) dan doet ie dat 9 van de 10x ook uit enthousiastme. dan is ie trots dat ie iets heeft gedaan en dan wil ie gewoon zn handen in de lucht gooien of naar voren, echt zo’n spastische aanval, die helaas vaak hard aankomt, vooral tegen mijn oog.
ik heb vorige maand gewoon een kras langs mn oog gehad, dat iemand aan me vroeg of een kat me had gekrabt. hihi. nee dat was mn zoontje

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Morgan slaat zichzelf ook of ze gooit zichtzelf dramatisch op de grond. Lekker negeren als het pijn doet stoppen ze wel. Ik sloef vroeger zelf met mijn hoofd tegen de muur. Mijn ma in paniek de ha gebeld die zei hetzelfde als het pijn doet stopt ze wel.

Groetjes,

Michèle

haha ja op DAT moment misschien,
sommige zijn echt hardleers en die blijven het doen (mijn broer vroeger, wat ik eerder vertelde, met de gloeiend hete kachel haha)

Ha ha ha ik stopte ook alleen op dat moment Inge. Twee dagen later stond ik weer te bonken

Groetjes,

Michèle

haha dat doet mij aan iemand in een separeercel denken die met zn eigen in de weg zit.
maar ik moet zeggen dat ik ooit zoveel (even totaal offtopic)
menstruatiepijn heb gehad, dat ik gewoon met mijn nagels tegen de muur was gegaan enik had afgebroken nagels, ik werd echt GEK van de pijn.
liever weeen, dan kan ik tenminste niet bewegen van de pijn

Ja, ik vind het wel een moeilijke kwestie hoor!
Negeren is na mijn idee ook niet de ideale manier, ik doe het op sommige momenten wel & op andere momenten weer niet, want ik wil gewoon niet dat hij zichzelf keihard slaat natuurlijk! haha …
En ja, hij stopt indd vast wel als het echt pijn doet, maar kinderen vergeten pijn zo snel weer hé, dat is het nou net!

Maar het zal dus dan wel een periode zijn, als jullie kindjes het ook zo nu&dan doen? Niks om over te piekeren of zorgen over te maken dus? haha …

meid, wat je zegt,
daarna doen ze het weer, maar dat is letterlijk met ALLES.
je moet 100x of 1000x herhalen voordat ze dingen snappen dat iets niet mag.
en dan bedoel ik niet, nu niet mag en morgen weer wel.
maar gewoon helemaal niet.
denk dat dit gewoon een fase is.
ze kennen hun krachten nog niet zo goed en willen misschien eigenlijk gewoon zichzelf aanraken op hun hoofdje maar door het spastische “drift” gevoel gaan ze dan slaan.
zoiets komt ineens opzetten, ze kunnen hier dus ook echt niks aandoen.
het is juist goed voor de ontwikkeling dat ze deze dingen doormaken.
komt echt goed meisie, niet piekeren!
je kunt trouwens wel iets proberen,
wat ik ook met rico doe.
als hij MIJ slaat, pak ik zn armpjes vast zodat ie niet wer slaat en zeg: nee!! mag niet!
dan zeg ik: je mag mama niet slaan, maar wel aaien! en dan pak ik zijn handje en aai daarmee over mijneigen haar.
dan zeg ik: nou rico… mama…aai!!
en dan aait ie.
de dag erna slaat ie dan wel weer haha maar zo blijf ik het oefenen.
dit kun je ook met hem doen, bij hemzelf
hij slaat zichzelf?
jij zegt: nee dat doet zeer! en pakt zijn handje en zegt: jemoet niet slaan maar aaien, en dan aai je zijn hoofd met zijn handje.
zo blijven oefenen, dan krijgen ze misschien wel door (wat hier wel het geval is) dat aaien veel fijner is!

Morgan kneep mij in het zwembad heel hard want ze mocht niet van de kant springen van mij en ik ‘knijp’ dan altijd even terug als ze blijft knijpen. Dat houd in dat ik eigenlijk mee aai dan knijp. Gaat ze me meteen aaien maar echt op de meest overdreven manier die er is. Hoe bedoel je dramakoningin.

Groetjes,

Michèle

@ Mama van Rico.
Ja, indd daar benik dus ook mee bezig met het aai - senario.
Of hem op schoot pakken en dan gwn zn handje vast houden en met hem kletsen over het ‘voorval’ en dan gaan we over op iets anders!

@ Michéle …
Ja, dat is inderdaad ook een manier …
Maar ik denk dat dat bij Nayaro nu averechts werkt.

En waar ik misschien ook nog wel het meeste mee zit is dat die leidster die opmerking maakte! :S
Zit er een beetje mee in me maag, alsof ik Nayaro ook maar zou slaan elke dag ofzo! Zou het niet in me hoofd kunnen halen, dus misschien dat dat een beetje de druk op het gedrag heeft gezet.
Vind het lastig, want de volgende keer dat ze een rare opmerking geeft, dan denk ik dat ik echt uit de pan brand!
Gelukkig gaat ze per 1 januari over op ander werk … ze heeft al weleens vaker van die vage opmerkingen gegeven!
Maar met zo’n opmerking als deze raakt ze me wel echt … kvoel me dan in een hoek gedrukt want ze doet ook altijd alsof ik maar een ‘jonge’ moeder ben weet je wel! :S Terwijl ze ook wel heel aardig kan zijn, maar kweenie beetje met zo’n ondertoon!

Ach , ben blij om te lezen dat meer dreumesje het doen. En dat het helemaal niet apart is!