Zich tekort doen/overgevoeligheid

Vanmorgen met de juf van Fabienne gepraat …

Fabienne maakt het zich vaak heel erg moeilijk. BV als de juf zegt dat ze nog 10 minuten heeft en de melkpauze dan voorbij is dan stopt ze acuut met eten. Ook al stimuleert ze haar wel dat ze nog even de tijd heeft.
In de sporthal is het gauw huilen wanneer ze bv haar laarsjes niet aan krijgt en de juf er niet gelijk bij kan zijn omdat ze nog 34 kinderen heeft! (logisch). Haar laarsjes half aan vindt ze vreselijk.
Ze praat vaak over “niet eerlijk” … kan niet incasseren en is dan intens verdrietig.

Ik herken dit zeker van mezelf, gauw gespannen, het TE goed willen doen, alles zoals het hoort.

Wat vinden jullie? Kan ik haar hier in ondersteunen op een bepaalde manier?

tja, dan zit het al wel in de aard van het beestje (zeggen wij hier) als jij er ook last van hebt.

Kan je met Fabienne er overpraten en haar zeggen : Fabienne als er op school iets niet zo gaat als je wil dan hoef je niet meteen te huilen maar ga je naar de juf toe.
En…de juf wil jou ook helpen met je laarsjes aan te doen…maar ze moet ook andere kindjes helpen en dan hoef je daar niet om te huilen want je komt ook aan de beurt.

Misschien speelt het bij Fabienne dat ze dan bij dingen denkt “ow jee direct ben ik te laat”.
Ze huilt misschien uit spanning? (is de juf direct boos op mij als ik niet op tijd klaar ben)

Het is voor haar maar ook voor de klas vervelend natuurlijk als ze veel moet huilen.
Tis lastig…hopelijk krijg je goede adviezen hier.

Gr, Danielle

Wat een ontzettend lastige situatie.

Voornamelijk heel erg sneu voor Fabienne. Zeker als jij het ook van vroeger herkent is het er denk ik niet zomaar uit te krijgen. Maar ondanks dat ze nog jong is zou ik er toch proberen met haar over te praten. Denk dat dit het enige is wat je kan doen.

Ik zou er in ieder geval niet te veel druk op leggen, want ook dat kan averechts werken. Wellicht dat het straks beter gaat als ze zich meer op haar gemak voelt in de klas. Zoveel kinderen is niet niks voor zo’n kleine meid. dus logisch dat ze daar even aan moet wennen. En het feit dat ze natuurlijk ook pas net op school zit. Het ene kind is sneller gewent dan het andere kind. Dus wellicht dat ze straks beter met de situatie om kan gaan dat ze even moet wachten voordat de juf haar komt helpen.

Zegt de juf in het algemeen dat ze nog 10 minuten hebben of alleen tegen Fabienne? Als ze het alleen tegen Fabienne zegt, dan zou ik de juf vragen hiermee te stoppen. Want een kind zegt het toch niks als ze nog 10 minuten heeft om te eten/drinken. Dus dan heeft ze in ieder geval nog 10 minuten extra haar eten op te eten of haar beker leeg te drinken. Ze zou bijna op het einde kunnen zeggen, dat ze nog heel even heeft. Als ze dan stopt dan mist ze niet veel tijd. Maar nu stopt ze terwijl ze nog 10 minuten heeft en dat is natuurlijk best veel.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

@Sandra … ze hebben een soort tijdklok in de klas hangen met een rood/wit vlak. Fabienne kan gewoon nog niet in schatten hoe lang 10 minuten is en is denk ik gelijk gespannen. Zo van; ooh ik moet stoppen met eten want het is (bijna) tijd. Natuurlijk proberen we haar zo goed mogelijk alles uit te leggen.
Ze is gewoon een heel gevoelig meisje waarbij alles net even meer binnen komt …

Wat sneu. En lastig. Als jij het van jezelf herkent, is het dan wel mogelijk om haar daar helemaal zelf in te begeleiden? Omdat het voor jou juist ook moeilijk was? Heeft school geen intern begeleider ofzo met wie je kan bespreken hoe je hier het beste mee om kan gaan?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

@Mriek … dat zou ik eens moeten navragen … ik heb het nu bij mijn psycholoog neer gelegd. Daar kom ik regelmatig om de puntjes weer even op de i te zetten. Ik had hem al gemaild want ik dacht; hoe moet ik hier mee omgaan als ik het zelf al vaak moeilijk heb met bepaalde isseus …

quote:
@Mriek ... dat zou ik eens moeten navragen ... ik heb het nu bij mijn psycholoog neer gelegd. Daar kom ik regelmatig om de puntjes weer even op de i te zetten. Ik had hem al gemaild want ik dacht; hoe moet ik hier mee omgaan als ik het zelf al vaak moeilijk heb met bepaalde isseus ...

Wat dachten hetzelfde dus Goed van je dat het het daar hebt neergelegd. Ik hoop dat het goede tips oplevert!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”