ZEZ-uitkering

Ik heb ook een vraagje over zwangerschapsverlof, maar toch heel anders dan het andere topic… Vandaar even een nieuwe…
Ik werk als gastouder in een ander gezin, en word gezien als zelfstandige. Dat zou betekenen dat ik geen geld verdien in mijn verlof, logisch ook, anders zou het vraaggezin waar ik werk zowel mij doormoeten betalen, als een vervanger voor mij, en dat zou wel heel duur en oneerlijk zijn…
Daar is sinds vorig jaar een nieuwe regel voor bij het UWV, namelijk de Zelfstandig En Zwanger uitkering (ZEZ) Hartstikke fijn natuurlijk…
Probleem van het UWV is alleen dat alles zooooo lang duurt! Je mag deze uitkering pas aanvragen als je over twee weken met verlof gaat. Ik wil tot de 36e week doorwerken, dus dan zou ik het bij 34 weken aan kunnen vragen. Voor ze het hele verhaal daar in behandeling gaan nemen, en vandaar uit beslissen en betalen, ben je (volgens de regels 6-8 weken) bijna 4 maanden verder! Zo is het ook met Joey gegaan toendertijd, en dat betekende dat ik die uitkering pas kreeg toen Joey al ruim 3 maanden was, en ik al weer aan het werk was! Wel met terugwerkende kracht, maar toch bijna 4 maanden geen inkomen, waardoor ik betalingsachterstanden kreeg! Endat is wel het laatste wat je wil als je van je verlof denkt kunnen genieten… Geldzorgen, betalingsherinneringen, administratiekosten en zelfs incassokosten van alle instanties, das zo vervelend, en je kunt dan gewoon niks doen want het loon van mijn vriend is om van te leven, wat ook stukken duurder word als er net een kindje bij is, en er veel kraamvisite komt.
Heeft iemand hier ervaring me? En misschien een tip hoe ik deze tijd sneller kan laten gaan, of kan overbruggen? Ik heb het UWV deze situatie uitgelegd, maar ze zeggen dat ze de aanvragen niet eerder in behandeling willen nemen, omdat ze bang zijn dat ze weer extra werk zullen krijgen wanneer een zwangerschap niet goed verloopt, en het recht op de uitkering vervalt…:S