ZEZ-uitkering

Ik heb ook een vraagje over zwangerschapsverlof, maar toch heel anders dan het andere topic… Vandaar even een nieuwe…
Ik werk als gastouder in een ander gezin, en word gezien als zelfstandige. Dat zou betekenen dat ik geen geld verdien in mijn verlof, logisch ook, anders zou het vraaggezin waar ik werk zowel mij doormoeten betalen, als een vervanger voor mij, en dat zou wel heel duur en oneerlijk zijn…
Daar is sinds vorig jaar een nieuwe regel voor bij het UWV, namelijk de Zelfstandig En Zwanger uitkering (ZEZ) Hartstikke fijn natuurlijk…
Probleem van het UWV is alleen dat alles zooooo lang duurt! Je mag deze uitkering pas aanvragen als je over twee weken met verlof gaat. Ik wil tot de 36e week doorwerken, dus dan zou ik het bij 34 weken aan kunnen vragen. Voor ze het hele verhaal daar in behandeling gaan nemen, en vandaar uit beslissen en betalen, ben je (volgens de regels 6-8 weken) bijna 4 maanden verder! Zo is het ook met Joey gegaan toendertijd, en dat betekende dat ik die uitkering pas kreeg toen Joey al ruim 3 maanden was, en ik al weer aan het werk was! Wel met terugwerkende kracht, maar toch bijna 4 maanden geen inkomen, waardoor ik betalingsachterstanden kreeg! Endat is wel het laatste wat je wil als je van je verlof denkt kunnen genieten… Geldzorgen, betalingsherinneringen, administratiekosten en zelfs incassokosten van alle instanties, das zo vervelend, en je kunt dan gewoon niks doen want het loon van mijn vriend is om van te leven, wat ook stukken duurder word als er net een kindje bij is, en er veel kraamvisite komt.
Heeft iemand hier ervaring me? En misschien een tip hoe ik deze tijd sneller kan laten gaan, of kan overbruggen? Ik heb het UWV deze situatie uitgelegd, maar ze zeggen dat ze de aanvragen niet eerder in behandeling willen nemen, omdat ze bang zijn dat ze weer extra werk zullen krijgen wanneer een zwangerschap niet goed verloopt, en het recht op de uitkering vervalt…:S
Ik zou natuurlijk rekeningen kunnen gaan betalen van het loon van mijn vriend, maar dan zit ik wel heeeeel krap bij kas net als je zo’n heerlijk baby’tje hebt en je juist zo veel geld nodig bent!

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Tja dat je zwangerschapsverlof hebt vanaf 24 weken weet ik maar al te goed. Ik had van mijn eerste kindje 2 dagen langer zwanger moeten zijn, dan had ik zwangerschapsverlof gehad, en zou ook de begrafenis etc vergoed worden… Ik ben helaas niet verder gekomen dan 23 weken en 5 dagen. Ze zeiden dan ook keihard dat ik beter twee dagen had kunnen wachten met bevallen…
Goed dat je het nog even zegt, want dat kan ik het uwv ook voor de voeten gooien ja! Dankjewel! Of het helpt is een tweede… het uwv kennende

Ja onmenselijk he… Ik begrijp best dat ze ergens een grens moeten trekken, maar als je dan op 2 dagen vast zit is dat wel heel lulig. En het ergste was nog wel dat ze dat ook gewoon zo zeggen… had dan nog twee dagen gewacht! Alsof het fijn is met een overleden kindje in je buik te lopen…
We hebben Jayvey* wel begraven, hij heeft een mooi afscheid gehad, en binnenkort plaatsen ze een hele mooie steen. Dat heeft ook heel lang geduurd, want we moesten eerst de kosten van een grafje voor 20 jaar en de uitvaartkosten betalen, en daar hebben we ons wel voor in de schulden moeten steken… Nu weer een grafsteen van 1500 euro, daar betalen we de komende andershalf jaar dus maar weer mee af… Ellendig hoor, daarom kan ik me ook zo kwaad maken om het uwv, ze denken wel aan zichzelf, maar niet aan de mensen achter de nummers die we zijn…