Zetpil

Daaag

Mijn zoon is ziek
Ik heb om 11 uur een zetpil gegeven en binnen een uur is Stijn aan het poepen geslagen. Heeft de zetpil al zijn volledige werk gedaan???
Ik heb er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht, dit is ook nog nooit gebeurd. In de bijsluiter staat niets.
Zijn koorts is misschien een halfe graad gezakt in ongeveer 2 á 3 uur. Gaat dat normaal sneller of niet?

Toedels
Wietske

Een zetpil wordt altijd erg gauw opgenomen in het lichaam (sneller dan bijv. een gewone aspirine)
Ik denk dat het zijn werking al wel gedaan heeft hoor (maar dat hangt er een beetje vanaf wat je bedoeld met “binnen een uur”. Was het bijv. na 10 minuten al? Of pas na 50 minuten?)

In ieder geval veel beterschap voor de kleine!

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Gewijzigd door - Bieb op 18 Sep 2006 17:10:33

Na een half uur begon hij met poepen en daar heeft hij een half uur over gedaan.
Het klinkt misschien goor, maar ik heb toch even gekeken of de zetpil er tussen zat, was niet zo
In de loop van de dag is zijn koorts alleen maar opgelopen naar 39.1. Zijn gewone temp is 36.7.
Stijn ligt nu in bed met een nieuwe zetpil en we zien wel hoe hij het gaat doen vanacht. Morgen ben ik in elk geval vrij.
Wietske

Een zetpil moet niet voor niks rectaal ingebracht worden. Dat is juist omdat het via die weg snel z’n werk kan doen. Dus ik denk dat je er vanuit mag gaan dat het zijn werk dan al aan het doen was. Maar een halve graad zakken in ongeveer 2 tot 3 uur is wel erg langzaam.

Maar het kan, want mijn huisarts heeft mij het volgende geleerd:
Zakt de koorts met paracetamol dan is er sprake van een virus
Zakt de koorts niet dan is er sprake van een bacteriële infectie en dan moet antibiotica voorgeschreven worden.

Dus als de koort eigenlijk nauwelijks zakt dan zou ik even contact opnemen met de huisarts want dan is er iets anders dan een virusje aan de hand.

Beterschap met de kleine man!

Groetekes, Sje

quote:
Maar het kan, want mijn huisarts heeft mij het volgende geleerd: Zakt de koorts met paracetamol dan is er sprake van een virus Zakt de koorts niet dan is er sprake van een bacteriële infectie en dan moet antibiotica voorgeschreven worden.

Dus als de koort eigenlijk nauwelijks zakt dan zou ik even contact opnemen met de huisarts want dan is er iets anders dan een virusje aan de hand.

Jep, dit is wat mij ook verteld is (ooit)
Als het morgen nog zo is zou ik even bij de huisarts langsgaan om alles even te laten checken (oortjes, keeltje, longetjes etc. Zo gedaan )
Succes!

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Dank jullie wel

Een beetje vreemd dat zijn koorts bij de 1e zetpil is opgelopen. Inmiddels heeft hij de 2e zetpil gehad en het is nu gezakt naar een verhoging van 37.4. Het is weer veel beter
Eten wil hij eigenlijk haast niet, dus we geven hem voor de vocht en voeding maar wat meer flessen melk. Dat vind hij dan toch nog het aller lekkerste, sap wil hij haast niet.

We gaan nu slapen tot dat Stijn misschien weer wakker wordt. Gelukkig is het even knuffelen, wat melk en dat slaapt hij wel weer.