Zelfstandig zitten

Hoi allemaal!

Noa is vijf maand en zit al een dikke maand met steun. Nu sinds een paar dagen zit ze ook zonder steun, soms zonder handen, dikwijls met haar handjes tussen de benen. Of ze houdt haar voetjes vast. Maar ze zit hierbij dikwijls zowat voorovergebogen.
Is dit slecht voor haar rug, of moet ik haar gewoon laten begaan? En vanaf wanneer mag je dan spreken van “zelfstandig zitten”? Want ze gebruikt nog veel haar handjes en soms als ze een beetje te wild is, valt ze ook nog om…

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

zelfstandig zitten is dus volgens mij als ze zelf goed rechtop blijven zitten. sommige bedoelen er ook mee dat ze zelf gaan zitten vanuit ligstand. ik denk dat er meerdere redenaties voor zijn.
Dylano ging zelf zitten en in het begin hing hij ook voorover met zijn handen tussen zijn benen ik heb er niets aan gedaan omdat hij zelf ging zitten en dus niet door mij weggezet werd. Als ze het niet zelf doen weet ik niet of het kwaad kan.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Grappig. Ik wilde een zelfde topic openen, maar dan ook met kruipen en het tegenovergestelde. Merel zit nl. nog niet zelfstandig. Ze kan goed zitten als we haar neerzetten, maar ze gaat nog niet van lig naar zit. Vanaf welke leeftijd moeten ze dit ongeveer kunnen? En kan ik het stimuleren of moet ik het maar begaan?

Groetjes Natasja

Lilypie

Hier gaat ze ook niet zelf van lig naar zit hoor. Denk dat ze daar nog te klein voor is…
Ik zou ook niet weten hoe je dat moet stimuleren, denk dat ze het zelf moeten ontdekken, niet?

Wat goed zeg dat ze nu al kan zitten. Volgens mij is ze er met 5 maanden wel vroeg bij. Toen Tim kon zitten ging dat de ene keer ook beter dan de andere keer. Hij viel soms nog om en zat nog met gebogen rug. Meer dan haar af en toe neerzetten moet je niet doen. Ze gaan vanzelf netjes recht zitten en ook het zitten vanuit ligstand gaan ze vanzelf doen. Dus gewoon lekker afwachten en voor je het weet kan ze goed zelfstandig zitten zonder om te vallen. En zodra ze goed stevig zit kun je lekker met haar gaan fietsen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Morgan gaat ook nog steeds niet zelf zitten. Als je haar neerzet blijft ze wel zitten alleen ze heeft geen geduld want ze wil alles pakken

Maar ze staat al wel. Zitten wordt geloof ik overgeslagen

Groetjes,

Michèle

Hier ook één die alles wil pakken. Daarom ook dat ze nog omvalt: ze wil altijd dingen pakken die buiten haar bereik liggen en dan valt ze… Maar dan ligt ze er gelijk dichterbij en kan ze haar speeltje toch pakken!

Morgan is nu driftig door de kamer aan het stappen met haar rollator. Het is dat je weet waar ze het voor doet anders gooi je hem met deuntje en al het raam uit

Groetjes,

Michèle

zie het al zo voor me. Soms heb ik effe genoeg van al die deuntjes, honderd keer hetzelfde na mekaar. En als ik dan op m’n werk ben, kan ik ze niet uit m’n hoofd krijgen en loop ik ze heel de dag te neuriën…

Lilypie Derde Ticker

Ha ha ha ha ik begrijp precies wat je bedoelt dat heb ik met de programma’s waar ze naar kijkt. Dan zit de aardslak te zingen en zo, mijn collega’s zijn dan zo blij met me

Groetjes,

Michèle

) hier gelukkig veel mama’s. Er wordt soms een heuse show opgevoerd op de werkvloer!

Lilypie Derde Ticker

Ha ha ha laatst deed mijn manager ook mee die zong de fabeltjeskrant en wij vielen allemaal in

Groetjes,

Michèle

Lilypie Derde Ticker

Seth had dat eerst ook, dat hij helemaal dubbelgeklapt zat…
Dan pakte ik hem maar weer op, of legde hem anders neer, want hij vond het zelf niet fijn en ging ervan spugen…
Nu ontdekte ik dat hij het geweldig vind om in het hoekje van de box te zitten, met zijn gezicht (deels) naar de spijlen toe, dan kan hij zichzelf vasthouden, en in evenwicht houden.
Nu heeft hij dat zo een tijdje gedaan, en kan nu heel goed zelf zitten en zit nu ook netjes rechtop.
Toen hij nog naar de spijlen zat, hield hij zich ook vaak met 1 hand vast, en rekte zich dan uit om een speeltje te pakken, zo leerde hij zelf een beetje evenwicht houden. Nu hij dan los zit snapt hij meestal wel dat hij niet te ver ergens heen moet om het te pakken, en anders rolt hij gewoon op zijn buik.
Hij gaat trouwens ook nog niet zelf zitten, hij probeerd het wel, maar het lukt nog niet…
Ik zou goed in de gaten houden of ze er geen last van heeft als ze zo dubbelgevouwen zit. En misschien vindt ze het zo in de box ook wel leuk?!
Liefs, Anne

Lilypie

Jurian is nu 1 jaar… maar zit nu sinds een week écht goed zelfstandig met rechte rug. Voor die tijd heel kromme rug en overbelast. Ik mocht hem niet meer in de fiets stoel zetten etc. (jammer want dat vond ik juist zo leuk) ook mocht ik hem niet meer stimuleren om te gaan zitten etc. Ze zei dat ze dat vanzelf gaan doen… nou NOT wij zijn toch weer gaan stimuleren en nu doet hij het pas goed.

Ook kregen wij advies (omdat hij zo’n kromme rug had en passief is/was) om een loopstoel aan te schaffen … nou dat is hier dus echt geen miskoop geweest. Geweldig en wat is dat ventje leuk actief geworden …

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

soms zit ze helemaal dubbel en dat vindt ze idd niet leuk, dus dan help ik haar recht. Maar ze kan ook met rechte rug zitten en dan laat ik haar een beetje zitten, zodat ze haar evenwicht kan oefenen.
In de box laat ik haar nog niet zitten, omdat ze dan niet zacht valt.
Een loopstoeltje gaat ze nog wel krijgen, als ze zes maand wordt.

Lilypie Derde Ticker

Weet je wat je ook kan doen… (als ze haar evenwicht nog niet kan houden) zorgen dat ze rechtop evt met iets in haar handjes … in een voedingskussen kan zitten. Dit deed mijn vriendin ook en haar kindje is heel sterk in zijn rug, en kon al snel rechtop zitten…

Is maar tip …

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ja, dat heb ik eerst ook nog gedaan met Seth.
In het hoekje van de box en dan in het voedingskussen, en er wel bij blijven
Je kunt er in de box natuurlijk ook kussentjes achter leggen, zodat ze niet hard valt, en er ook bij blijven.
Seth viel regelmatig, maar ik reageerde er niet heftig op en nu speelt hij gewoon verder als hij valt, alleen als hij zich echt pijn doet gaat hij huilen.
Liefs, Anne

Lilypie

Vallen hoort er helaas bij ja. Morgan stond al vrij vlot dus ook de nodige valparijen. Zolang je zelf maar niet in paniek raakt. Tegenwoordig slaat ze zelfs de kastdeur tegen der hoofd zonder dat ze reageerd…

Groetjes,

Michèle

voedingskussen is spijtig genoeg al naar mijn zwangere zus…

Lilypie Derde Ticker