Zelfstandig eten

Ik vroeg me eigenlijk af, of jullie je kindjes zelfstandig laten eten of zelf het eten geven. Ik geef onze dochter nu zelf de warme maaltijd met een lepeltje. Omdat ik het nog door elkaar hussel, gaat dit niet met haar handjes. ( Ze wil geen stukken, wel bij het fruit) Maar sinds een paar dagen wil ze zelf graag het eten met een lepeltje uit het bordje scheppen. Grappig om te zien natuurlijk, maar uiteraard lukt dit niet,een knoeiboel. Hetzelfde geldt voor stukjes fruit eerst pakte ze dit gewoon met haar handje en nu wil ze dit prikken met een vorkje. Het zou wel fijn zijn, want dan kunnen we ook eens samen eten, dat lukt me nu niet doordat ik haar het eten geef. Moet ik dit nu al stimuleren of is dit echt nog te vroeg? Wanneer leren ze dit normaal gesproken?

Groetjes Jeuly

Hoi!
Hier sinds 2 maanden zelfstandig eten, maar idd zoals jij al aangeeft, stukjes. Deze prikt mn dochter aan een vorkje en deze stopt ze dan in haar mond.
Ik ben ermee begonnen toen mijn dochter zelf met de lepel begon te “prikken” in haar eten (ze kreeg voor de vorm altijd een lepeltje in haar handen). Heb haar toen een vorkje gegeven en in eerste instantie zij knoeien en ik tussendoor eten geven. Ze had het snel door hoe het moest.
Ik weet eigelijk niet wanneer ze het normaal gesproken leren, ik denk dat ze het zelf wel aangeven als ze er aan toe zijn.
Succes!
Groetjes Nancy

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Momenteel schep ik het vaak op z’n lepel en geef ik de lepel aan jasper over en stopt hij het in z’n mond. Alleen de laatste dagen vind hij het vervolgens grappig om de lepel vast te houden ipv terug te geven aan mama. En als ik 'm wil pakken gaat ie er mee gooien. Dus dat lijkt nu niet meer zo’n goeie manier.
Ik heb z’n bord altijd bij mij staan, want jasper wil alles tegelijk in z’n mond stoppen en lijkt hier zelf niet echt een rem op te hebben. Sommige dingen eet ie heel goed met z’n handjes, zoals wortel of doperwtjes, dat vind ik prima. Brood gaat heel goed met een vorkje. Maar zoals b.v. appelmoes komt overal te zitten, want na een schep op z’n lepel gaat ie die vervolgens heen en weer zwaaien (leuk toch…appelmoes op het behang ) Dus dan neem ik het wel van hem over. Wij stoeien er dus ook maar wat mee, de ene keer lukt het goed zelf, de andere keer help ik hem wat meer of neem ik het van hem over.

Je kan misschien beginnen met zelf stukjes brood laten eten/prikken met een vorkje? Dan kan je er wel gezellig naast zitten en mee-eten. Haar gewoon een lepeltje of vorkje geven en kijken hoe ze het doet. Gaat het even niet, neem je het van haar over, of je pakt haar handje met vork/lepel beet en help haar om het wel voor elkaar te krijgen. Gewoon een beetje oefenen, maar niet extra stimuleren, komt vanzelf.

Succes,
Groetjes Carolien

Lilypie Premature Baby tickers

ja, ik vroeg me ook af wanneer je daarmee begint. Ik voer ook nog alles. Alleen brood kan ik stukje voor stukje voor hem neerleggen en dan pakt hij het. Ik eet bijna nooit met hem samen omdat mijn eten koud is voordat hij klaar is. Mijn zoon schreeuwt als het niet snel genoeg ga, dus zelf eten lukt dan niet.

22-12-2009 colin geboren

heel herkenbaar! Hier wil ze het ook graag zelf doen. Brood gaat heel goed met de handjes en stukjes fruit ook,maar de groente vliegt je hier ook om de oren! haha! En als ik het dan idd ook weer van haar over wil nemen is het: NIE!! NIE!!! NIE!!! = nee nee nee. Dan zet ik het bordje voor haar neer zodat ze met de handjes kan ’ voelen’ en dan mag ik wel weer het lepeltje in haar mondje doen en verdwijnt de andere helft dan in haar haren. Heerlijk wortel maskertje voor de glans Jong geleerd…

mama1980

Brood mag Neeltje zelf eten, fruit ook, maar warm eten en vla voert mama, anders maakt ze er een grote smeerboel van . Minke eet zelf vanaf een jaar of anderhalf ofzo, maar ik help haar ook nog best vaak als we soep eten bijvoorbeeld. Verder “mag"ik haar niet meer helpen ( " Mama! Minke selluf doen!!”)
groetjes!

Luka wil ook sinds 2 maanden zelf eten.
Zijn papa 's ochtends doen we samen, ik schep en Luka hapt. Sinds 2 dagen scheppen we ook samen.
Brood prikt en hapt hij zelf met een vorkje, als er vleeswaren op zit eet hij het met zijn handen.
Het avondeten wil hij met zijn handen eten, in stukjes. Bij spinazie, andijvie, etc. geef ik hem een lepel en heb ik ( of mijn man) een lepel, kan hij proberen te scheppen en te happen en ondertussen ‘voeren’ wij hem bij.
Fruit, koekjes en zo eet hij met zijn handjes.

We hebben gekeken wat hij zelf wilde, met zijn handen of met vork of lepel eten.
Vond het alleen met de vork wel eng, erg voorzichtig is hij namelijk niet ermee…
maar het gaat beter!

Vanaf dat ze het zelf wil doen.
2/3 maanden na haar eerste verjaardag.
Het is eerst wat geknoei, maar inmiddels kan ze zelfs de soep helemaal zelf eten. Nu word ze ook bijna 2.
Laatst at er iemand mee die zich er over verbaasde dat ze alles zelf al at, ik vond het wel vrij normaal?

Groetjes Manderijn

Ik heb het hiet even teruggezocht, heb toen zelf ook een topic geopend toen ze het zelf deed… Dat was op 22 sept, dus ze was toen bijna 17 maanden. En ik moet zeggen dat ik de rommel er van wel mee vind vallen. Ze lust geen soep, dus die hoeft ze niet zelf te lepelen en een toetje eet ze met mij mee, want ze heeft er nog geen geduld voor om het zelf te doen. Komt vanzelf wel! Als ze 16 is zal ze het echt wel zelf kunnen