Zelfredzaamheid toiletbezoek...tips?


#1

Jasper is ruim twee weken geleden gestart op de basisschool (en twee dagen per week voor-tussen-naschoolse opvang), daar wordt natuurlijk verwacht dat Jasper zichzelf kan redden bij het naar de wc gaan. Dat lukt over het algemeen ook prima, maar wanneer hij een grote boodschap moet doen wordt het een stuk lastiger, jasper kan zichzelf namelijk nog niet goed schoonmaken, en ik weet ook niet goed hoe ik hier verandering in aan kan brengen. Ik laat het hem i.e.i. ook altijd wel zelf doen, maar controleer het altijd en dat is vaak ook echt nodig.

Jasper heeft eigenlijk altijd wat dunnere ontl. wat het schoonmaken wat moeilijker maakt, en daarbij heeft ie een enorm gevoelige huid (zijn billen waren altijd flink kapot bij het krijgen van tanden/kiezen, hij reageert snel allergisch (KMA, eczeem, rode uitslag bij sommige tomaatsoorten en misschien nog wel meer…)

Vandaag had hij een lange dag, met voor en naschoolse opvang, eenmaal thuis bleek hij ook weer vies, bij het schoonmaken gaf ie pijn aan en bleek zn huid al helemaal kapot te zijn. Daar baal ik natuurlijk flink van, maar ja, wat nu? Bij de voorlichtingsavond op school hebben ze al duidelijk te kennen gegeven dat de zelfredzaamheid van de kinderen verwachten voor wat betreft toiletbezoek, ik ga het natuurlijk morgen wel melden maar ik weet ook niet zo goed hoe ik dit probleem moet oplossen en of de juf bereid is hem toch te gaan helpen…

Herkenbaar en tips?

Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#2

Hoi Carolien,
Herkenbaar!
Motorisch gezien is het voor die kleuters ook erg moeilijk om de billen te vegen, Jasper is daar echt niet de enigste in.
Misschien een idee om Jasper vochtige doekjes mee te laten nemen? Dat is minder gevoelig voor zijn billen en het poetst wat makkelijker.
Verder helaas geen tips dus succes!
Groetjes Nancy


#3

Dat schoonvegen van die billen na een grote boodschap kan inderdaad een hindernis zijn voor die kleintjes.

Daarom zijn wij een aantal maanden voordat onze meiden naar school gingen, begonnen met billen-afveeg-training. Toiletpapier pakken, billen afvegen (aan de achterkant en naar achteren, niet over het plasgaatje heen). Papiertje bekijken. Zit er geen poep meer aan, dan klaar en broek omhoog. Zit er nog poep aan, weer toiletpapier pakken, billen afvegen en papiertje bekijken. Net zolang tot er geen poep meer aan het papiertje zit.

Dat hadden ze vrij snel door dus op school nooit moeite gehad met billen afvegen na het poepen.

Groetekes, Sje


#4

Hier hetzelfde als bij sje papiertjes blijven pakken tot er niets meer aan zit. Je zou zelf eventueel vochtige doekjes of zacht wcpapier mee kunnen geven in zijn tas want mijn ervaring is dat het op de meeste scholen schuurpapier is.

Liefs Michelle


#5

Oppassen met vochtige doekjes, want die veroorzaken nogal eens verstoppingen. Die mag je hooguit 3 per keer gebruiken en als een kindje blijft pakken omdat er telkens nog poep aan het papiertje zit, is het schooltoilet binnen de kortste keren verstopt.

Groetekes, Sje


#6

Ow wist ik niet Sje. Gebruik die dingen nooit.

Liefs Michelle


#7

Beter om ze niet teveel te gebruiken.
Bij ons op school spoelen kinderen weleens de papieren afdrooghanddoekjes door en dat zorgt vaak voor verstoppingen. Kun je nagaan wat er gebeurt als kinderen vochtige doekjes mee gaan nemen.

Dus als het nodig zou zijn dat een kindje vochtige doekjes gebruikt, dan zou ik dat sowieso eerst met de leerkracht overleggen.

Groetekes, Sje


#8

Ik zie niet helemaal hoe jullie dat voor je zien als je je kind zelf wc papier mee geeft. Dat als ze dan naar de wc moeten dat ze eerst hun tas opzoeken tussen de 20 andere tassen en dan met alleen het wc papier naar de wc gaan? Ik denk dat mijn kinderen alles wat ze tegen komen uit de tas plukken, en de kleine of grote boodschap in de broek hebben hangen
Nu heb ik makkelijk praten, ik heb van die thuispoepers

Groetjes Manderijn.


#9

@Mandarijn, bij onze dochter op school hebben alle kindjes een eigen laatje dat buiten het lokaal staat. Hierin komen de broodtrommeltjes en bekers en bij onze dochter ook het vochtige toiletpapier (wat gewoon doorgespoeld kan en mag worden). Onze dochter heeft deze van de poep- poli in het ziekenhuis mee gekregen en ook de tip om deze mee naar school te nemen.


#10

Ook hier staan niet alle yassen bij elkaar maar per 5 ofzo. Verschillende open kasten voor de jassen en tassen en ieder heeft zijn eigen plek. Weet ook niet of dat werkt hoor wc papier mee naar school. Is hier niet nodig nl.

Liefs Michelle


#11

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat leuk dat er op sommige scholen rekening mee gehouden word op zo’n manier.

Groetjes Manderijn.


#12

Hahaha mandarijn, denk dat dat bij Tim ook zo is als hij zelf zijn toiletpapier uit zijn tas moet plukken. Tim poept altijd op verschillende tijdstippen, maar altijd thuis en nooit op school. Ik heb hem wel geleerd hoe hij zijn billen af moet vegen. Net als bij Sje moet hij papier blijven gebruiken tot er niks meer op het papiertje te zien is.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#13

Ja ik zie dat dan helemaal voor me, hoe er met doekjes van en naar de wc word gesjouwd. Want als je klaar bent moeten die doekjes ook weer terug gelegd worden.

Groetjes Manderijn.


#14

Heb voor 2 lange dagen (vso-nso) een deal kunnen sluiten met de leidsters van de overblijf, zij vinden het geen probleem Jasper even extra te controleren tussen de middag. Aankomende vrijdag ga ik met hem naar de huisarts, ik vermoed voedselallergieen waardoor hij altijd wat dunne ontlasting heeft (en dus moeilijker om zelf schoon te maken) en volgens mij heeft ie een liesbreuk… maar goed, eerst vrijdag maar afwachten, ik ben benieuwd…

We doen thuis ook schoonmaaktraining, maar het blijft lastig voor hem. Ik ben dus blij dat ze hem voorlopig op de overblijf even willen checken.

Billendoekjes mogen idd niet in de wc, maar vochtig toiletpapier zoals zwelgje omschrijft wel, dat gebruiken we thuis ook. Ik zie het nog niet zo zitten om dat mee te geven naar school, bij jasper worden alle tassen in een grote mand verzamelt, dus dat wordt zoeken…

Gewoon maar blijven oefenen dus…!
Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers