Zelf willen eten

Mijn zoontje is bijna 9 mnd. Sinds een paar dagen wil hij zelf het eten (stukje brood, fruit of lepel) in zijn mond stoppen. Nu vind ik een stukje brood of fruit niet erg, maar een lepel met eten erop wel. Dan word het een verschrikkelijke kliederboel. Dus als ik dat niet toelaat wordt hij erg boos. Moet ik dan ook het brood en fruit dan niet toelaten, alles over 1 lijn trekken?? Of zou het gewoon een fase zijn? Hij kan ook ineens heel veel kletsen en geluiden maken, en daarbij kan hij nu ook heel erg zielig huilen. Zou dat misschien met elkaar in verband kunnen staan, dat hij weer een sprongetje maakt en met zichzelf geen raad weet?

Gr San_27

hoi san
hihi leuk he als ze dat gaan doen
maare… jij bent zijn moeder en als jij niet wilt dat ie zelf eet dan gebeurd dat ook niet toch
dan kan je m gewoon zijn broodje en fruit wel zelf laten doen maar eten op een lepel niet daar is ie nog te klein voor
lekker kan je elke keer alles soppen na het eten
ik was daar altijd heel stellig in hoor en als ze gingen gillen nou dan eten we toch niet!!!
je kan het ook samen doen
laat je niet gek maken door dat gillen hij is je gewoon aan testen hihi
en dat gaat nog veel meer gebeuren kijken of ie zijn zin krijgt
ja het opvoeden gaat beginnen hihi en dat is niet makkelijk
veeeeeeeeeeel sucses

nancy mama van randy 10 damon 7 en chloe 3 mnd

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

hai hai
ja ik herken het!! maar ik liet hannah ook gewoon haar eten zelf doen, ik zou het niet afkappen, hannah is nu 1,5 en eet nu helemaal zelf!! heel handig!!
inderdaad bij hannah was het ook een fase daarna moest ik het weer doen en nu doet ze het zelf.
bij mij werd het ook een kliedreboel maar het kwam wel binnen en ze had er lol in!!
maarja dat is mij mening…!! maar afkappen met brood en fruit zou ik niet doen…juist leuk dat hij het zelf doet!! succes ermee!!
groet janneke

Misschien kun je hem tijdens de warme maaltijd gewoon wat kleine stukjes brood geven en ondertussen zelf snel die lepel in zn mond doen???

Onze dochter heeft ook zo een fase gehad van het zelf willen eten(inmiddels is ze bijna 4 dus kan ze het al zelf!) maar toen was ze ook een maand of 10.
Ik heb toen een opengeknipte vuilniszak onder haar eetstoel gelegd en haar een oud overhemd van mijn man aangetrokken en laat maar zelf kliederen.
Het is toch ook een fase van alles zelf willen doen (controle over iets hebben)
Ze komen er vanzelf achter dat het of niet meer leuk is of dat het makkelijker gaat als mama of papa het doet.
SUCCES!!!

goed idee van je claudia, ja inderdaad ik denk ook zelf laten kliederen…straks is het eetmoment voor hem niet meer leuk en wil hij het niet meer!! en ze zeggen niet gaan sttrijden want je verliest het geheid.
succes ermee!!
groet Janneke

Ik zit daar ook wat mee, Robbe is nu 9 maand en half en wil dat toch ook graag zelf doen. Ik zit op zich niks in met hem een lepel te geven met wat eten op, maar wat doe je met het bordje? Vul je zelf een lepel met eten en geef je hem die in zijn hand of geef je hem een bordje met een paar stukjes op? Met de vloer poetsen zit ik niks in, maar de muren afwassen??
Als je hem bv een bordje met brood geeft steekt hij alles tegelijk in zijn mond

Hoi San-27,

Welkom op de site.

Ik zou tijdens het warm eten niet ook nog stukjes brood geven. Dan bied je als het ware een alternatief aan en als hij doorheeft dat hij 's avonds ook brood kan krijgen, wil-ie straks misschien helemaal zijn avondeten niet meer.

Avondeten is avondeten en dat bestaat nou eenmaal niet primair uit brood.

Zijn brood en fruit zou ik hem gewoon zelf laten eten en het eten met een lepel zou ik samen doen. (ik geef mijn meiden dat altijd met een gebaksvorkje. Dat is goed te hanteren voor ze). En bij het avondeten: gewoon zelf de lepel in eerste instantie hanteren en dan mee vast laten houden. Zo krijgt-ie een gevoel van hoe zo’n lepel naar dat mondje moet en op een gegeven moment merk je vanzelf wanneer hij wel meer handigheid in het eten met een lepel krijgt.

Mocht je overgaan tot de methode “kliederboel” leg dan een plastic tafelkleed onder zijn kinderstoel. Dan hoef je niet elke keer je vloer te dweilen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 30 Jan 2007 16:50:31

helemaal eens sje
ze kunnen wel van alles willen maar ze moeten het ook kunnen
en je kan het ze natuurlijk altijd leren

nancy mama van randy 10 damon 7 en chloe 3 mnd

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Vandaag ging het alweer beter met eten. Als ik brood in z’n mond stop werkt hij het er met z’n tong weer uit om het vervolgens zelf weer terug in z’n mond te stoppen . Met het warm eten was het 3x waarschuwen dat hij de lepel niet mocht pakken met als reactie even mopperen, maar daarna was het ook weer over. Ik had niet gedacht dat de periode van ‘zelf willen doen’ al zo snel was. Aan de andere kant is het idd erg leuk. Bedankt voor alle tips…

Hallo,

Tips kan ik jou niet geven over eten, maar misschien kun je mij wel tips geven. Wat voor fruit geef je hem uit de hand dat niet zo een rotzooi wordt. Banaan lijkt mij bijvoorbeeld niet zo een goed idee.

Groetjes Patricia.

Wat we aan fruit eten is: appel, banaan, peer, mango en druiven. Met citrusvruchten wil ik nog even wachten ivm een gevoelige huid. Druiven snijd ik in 4’en. De rest prak ik eigenlijk nog. Maar banaan in kleine stukjes geven zou ook wel kunnen. Wel heb ik gelezen dat je ook een stuk peer in de hand kan geven met nog een beetje schil eraan als ‘houvast’. Dat is meer ‘a la rapley’. Verder kan ik je eigenlijk ook niet helpen.