Zelf vermaken

HAllo,

Nog een vraagje van deze kant. Hoelang kunnen jullie kindjes wakker zijn tussen de flesjes door? En zich dan ook vermaken? Mijn dochtertje, bijna 4 maanden, redt net de 1,5 uur. En dan gaat ze alweer naar bed. Met als probleem, niet altijd trouwens, dat ze dan lang naar bed moet voor de volgende fles. Er zit tussen de flessen 4 uur. Dat proberen we althans. Soms is ze dus al ruim voor de volgende fles weer wakker, maar dan is er nog maar 2 a 3 uur tussen de flesjes.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Tja voor een baby van 4 maanden is het nog lastig zichzelf te vermaken. 15 min onder een leuke mobile en ze zijn er klaar mee, logisch ook. Het zijn nog echte handenbindertjes op die leeftijd. Ik probeerde ze zoveel mogelijk gewoon bij mijn huishoudelijke werkzaamheden te zetten. Badkamer poetsen, hup in wipstoeltje erbij… koken, hup in stoeltje erbij. Dat soort dingen eigenlijk en toch soms eventjes op de grond of in de box tutten. Dadelijk gaat ze zitten, kruipen ed. Dan kan ze al meteen zoveel meer en wordt het steeds makkelijker voor jou en voor hun zelf om zich bezig te houden.

Ik zette mijn dochtertjes in het wipstoeltje in de activityboog. Hadden ze de speeltjes op ooghoogte hangen.
Of in het wipstoeltje voor een aflevering van de teletubbies. Op die leeftijd kunnen ze nog niet verslaafd raken aan TV dus als ze dan eens een half uurtje op een dat teletubbies zitten te kijken is daar niks ergs aan.

En inderdaad was Asje schrijft, gewoon lekker in het wipstoeltje erbij zetten als je in huis ergens mee bezig bent. Vaak zat staan strijken met die kleine tegenover de strijkplank.

Groetekes, Sje

Inderdaad gewoon lekker met je meenemen overal naar toe.
En als ze al eerder wakker worden dan ga je lekker met d’r omtutten.
Maar leg haar elke keer als ze er uit is wel even in de box tot dat ze er echt zat van is. Zo wennen ze er vanzelf van en langszamerhand gaan ze steeds langer zelf spelen.

Voor de voeding. Het is echt niet erg als je een keer een half uur eerder wat geeft. Het ene moment verbruiken ze meer energie dan het andere moment. Het ene kind komt altijd stipt om de 4 uur en het andere kind is er heel wisselend in. Daar is geen pijl op te trekken. Probeer wel om ook een keer te rekken, dus ene moment 3.5 uur ertussen en het volgende moment 4.5 uur ertussen. Zo zit je weer op het schema. En als het niet lukt, dan lukt het niet. Zo erg is dat niet.

Slaapt je dochtertje snachts al door??? Zo ja, dan is het helemaal niet erg dat je de dag ervoor het flesje een uur eerder of later gegeven hebt. Mijn zoon begon de ene dag om half 7 honger te krijgen en de dag erop was het weer een keer om 8 uur.
En wanneer je dochter nog niet doorslaapt is er ook geen ramp. Misschien moet je langzaam opbouwen tot iets meer cc in de fles???

Groetjes Wiets

Hallo,

Onze dochter slaapt al vanaf haar 2e week door. Ze wordt nu tussen 8 en half 9 wakker 's morgens. We proberen 8 uur aan te houden 's morgens. En 's avonds om 8 uur in bed en dan om 22.30 nog een voeding.
Wat vooral vervelend is is dat je geen planning voor de dag kan maken op deze manier. iedere dag is weer anders. Wanneer komen ze beter in een ritme? Een ritme dat niet meer iedere keer veranderd?
En dat ze nog maar zo kort wakker kan zijn na opstaan/wakker worden. Met 1,5 uur heeft ze het echt wel gehad. En dat is dan soms als ze veel eerder wakker wordt wel een hele puzzel.

Ik heb nog een simpele tip voor je. Omdat ons oudste dochtertje in haar babytijd het liefst door ons persoonlijk vermaakt wilde worden, werden we steeds creatiever in het verzinnen van activiteiten voor haar.

We hebben toen voor 5 euro zo’n discolamp gekocht die je tegenwoordig overal in de speelgoedwinkels kunt kopen. Zo’n zwart bolletje op een rond plateautje, met allemaal gekleurde transparante plastic cirkeltjes erin. Die bol draait rond en door de lamp die erin zit krijg je allemaal bewegende gekleurde lichtjes op het plafond en de muren. Heeeeeeeeeeeel interessant voor zo’n kleintje.

Gewoon lekker in de box leggen. Lamp op een tafeltje of een stoel naast de box en laat maar draaien die lamp! Succes verzekerd voor 5 Euro!

Groetekes, Sje

Ik ben het met Wiets eens, ik deed Emilie ook altijd even in de box zodat ze spelenderwijs leerde om zichzelf te vermaken en daarna in het wipstoeltje. In iedergeval zat ze altijd bij mij in de buurt, en nu met 8 maanden kan ze zich prima zelf vermaken. Gelukkig, want ik heb thuis ook een partime-baan aan de administratie van onze eigen zaak. Nu ze begint met kruipen is ze iets meer een handenbinder want uiteraard is alles interessant en moet ik toch goed opletten dat ze geen gevaarlijke capriolen uithaalt! (grijns).
Maar goed, voor een kleine baby is het inderdaad leuk om een mobiel of speeltjes op ooghoogte te hangen zodat ze kan kijken en aanraken. Ik raad je wel aan om uit te kijken dat je het niet té druk maakt, te veel indrukken is namenlijk ook niet altijd de juiste manier… maar daar zijn de meningen schijnbaar over verdeeld.

Anouschka en Émilie

quote:
Ik raad je wel aan om uit te kijken dat je het niet té druk maakt, te veel indrukken is namenlijk ook niet altijd de juiste manier...

Te druk is inderdaad niet goed.

Succes.

Groetjes Wiets