Zelf slapen en vroeg wakker

Mijn dochtertje is nu 5 maanden en is echt een heerlijk rustig meisje! We hebben haar tot nu toe altijd overdag beneden in de wieg laten slapen en namen haar dan als we zelf naar bed gingen mee naar boven en legden haar al slapen in haar ledikantje en dan sliep ze gewoon door.
Sinds deze week begonnen met haar overdag ook in haar bedje leggen boven, omdat ze dan wat meer rust krijgt, er loopt namelijk ook een peutertje rond die haar beneden nogal eens wakker houdt of maakt.
Maar dit lukt dus niet echt goed, zolang je erbij blijft zitten en ze een vinger of hand vast mag houden vindt ze het prima en valt ze ook in slaap, maar zodra ik haar wakker in haar bed leg en wegga is het drama. Huilen, huilen, huilen, ze heeft net een uur gehuild voordat ze in slaap viel. Ik ga dan om de 5 a 10 minuutjes even kijken en geef haar een kus en aai over haar bol, dan is ze ook meteen stil en grijpt naar mijn hand om hem vast te pakken, maar zodra ik de deur weer uitga begint ze weer opnieuw.
Is dit een kwestie van volhouden of zijn er nog andere tips??
Overdag vind ik het niet zo’n probleem om haar even te laten huilen, maar s’avonds als mijn andere dochter ook in bed ligt is het niet echt een optie want dan houdt ze haar zus ook wakker.
Een ander dingetje wat ik met mijn eerste dochter nooit heb gehad is dat ze errug vroeg wakker wordt. Mijn eerste dochter is een echte slaapkop en slaapt al vanaf dat ze doorslaapt tot half acht/acht uur door, heerlijk!! Maar haar zusje dus niet. Ze wordt meestal rond zes uur wakker en dat vind ik toch echt iets te vroeg :confused:
Vanochtend was het zelfs 5 uur!! Ik probeer het dan nog zolang mogelijk te rekken voordat we eten geven, maar ze ligt dan vaak zo te zwaaien met haar armen en begint dan al snel te pruttelen dat we toch maar de fles halen. Daarna is het goed en valt ze vaak ook meteen weer in slaap. Ze krijgt nu 4 flessen van 180/7, ben vandaag begonnen met 210/7, misschien dat dat gaat helpen, en ze krijgt rond half zes groentehap, maar dat is nog niet heel veel.
Iemand nog tips om haar langer te laten slapen. S’avonds haar laatste fles later geven maakt geen verschil en doe er tegenwoordig ook rijstebloem bij maar dat helpt ook niet.

Alvast bedankt!

[img]http://lilypie.com/pic/090526/EYTm.jpg" alt=“Lilypie 1st Birthday Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/rhSHp2.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” />

Hi

Fijn dat je zo’n rustig meisje hebt!
En boven slapen zal dus voor haar wennen zijn lijkt me. Ze is denk ik gewend aan wat geluid beneden en aan jouw geur.
Zou t helpen om bijv een knuffeltje of hydrofiel luier die jij een nachtje bij je hebt gehad, in haar bedje te leggen? (luier onder t hoofdje). Ze ruikt jou dan en is misschien wat meer gerust? Of dus een knuffeltje in haar handje (heeft ze toch iets vast… is ze blijkbaar gewend).

Wat je ook kan proberen is een muziekje aanzetten als ze gaat slapen. Hoort ze toch wat… ze is natuurlijk geluid gewend en misschien vind ze t boven te stil? Of samen met je oudste dochter boven bijv even spelen zodat ze jullie hoort en dan wel zelf in slaap kan vallen. Zo went ze er aan.

Je zou t kunnen proberen met eerst een slaapje, dan vervolgens een anders slaapje toevoegen als dat goed gaat…

Onze oudste heeft de eerste 6 maanden ook heel veel in de kinderwagen geslapen beneden in de woonkamer en moest ook erg wennen aan t boven slapen. Ben toen zelf vaak boven gaan rommelen, zodat ze me hoorde… En inderdaad bij huilen om de 10 min kijken… ik weet hoe moeilijk t is!

Hi,

Knuffeltje heeft ze al, een hydrofiel met mijn geur zou ik nog kunnen proberen, goede tip!
Ze is zo gewend aan een hand omdat ze toen ze kleiner was moeilijk haar speentje in kon houden. Onze oudste wilde geen speen, bij haar zaten we dus tot ze 8 maanden was met onze pinken in haar mondje naast haar bedje…dat wilde we niet nog een keer dus nu veel moeite gedaan om die speen erin te houden. Maar doordat je dan je vingers op de speen houdt, pakte ze die altijd vast en dat wil ze nu dus ook nog steeds. Zo zie je maar, er is altijd wel iets
Kuffeltje wil ze dus niet, die gooit ze meteen weer naast haar neer.
Boven even spelen en rommelen doe ik meestal ook wel, zodat ik ook niet de hele tijd trap op en af moet , dus dat helpt helaas ook niet veel. En muziekje heeft ze ook al…
Ben bang dat we er gewoon weer even “doorheen” moeten…

[img]http://lilypie.com/pic/090526/EYTm.jpg" alt=“Lilypie 1st Birthday Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/rhSHp2.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” />

Voor het laten slapen in haar eigen bedje heb ik geen ervaring mee. Onze zoon heeft ook zeker tot en met 4 maanden niet veel in zijn eigen bedje gelegen maar vanaf het moment dat wij dit deden accepteerde hij het ook gewoon. Hij sliep/slaapt sowieso niet veel overdag. Nooit gedaan ook. In de eerste maanden veel hazeslaapjes van 45 min. tot een uur en later 2, 3 of 4 uur overdag. Ik zou zeggen kwestie van volhouden of het over een poosje nog eens proberen en nu nog beneden laten liggen als ze dit wilt.
Tja met dat vroeger wakker hebben wij vanaf 6 maanden al last van. Niet elke nacht gelukkig maar wel 4 nachten per week. Je kunt de klok erop gelijk zetten tussen 4 en 5 uur 's morgens!! Hier helpt dan vaak de speen erin en slaapt weer verder. Soms ook niet en dan leg ik hem bij ons. Dan valt hij wel weer in slaap nog. Alleen op werkdagen kan het niet want dan gaat om 6 uur de wekker alweer.

Als ze tevreden is na een fles dan lijkt het of ze het dan ook echt nodig heeft denk ik. Drinkt ze overdag wel haar flessen leeg? Soms is het bij ons wel dat hij ook echt honger heeft maar dan laat hij ook wel een hele fles staan overdag terwijl hij nog steeds 4 krijgt en is 8 maanden met fruit. groente. koekje en broodje. De flessen dan wel naar beneden. 2 x 180/6 en 2 x 150/5. Maar echt zonder een fles kan hij ook nog niet.

Groetjes Daniëlle

Lilypie First Birthday tickers

Hoi,

Jij hebt dus ook een vroege vogel. haha…kijk maar bij een vorige topic over vroeg wakker. Idem hoor. T’hoort gewoon bij de leeftijd. Als z e rond de 6 maanden zitten zijn veel kindjes vroeger wakker. Amy ook. Ik probeer haar ook niet meer in slaap te krijgen…ze krijgt haar speentje of ik neem haar bij me en soms dommelt ze bij mij nog wat in, maar anders laat ik haar in haar bedje wat rommelen, want ze heeft echt nog geen grote trek zo vroeg. Dus geen tips, maar wel herkenning.

Wij hebben Amy ook lang beneden gehad en ze accepteerde het direct toen we haar in haar ledikantje gingen leggen. Ik heb het wel opgebouwd. Niet direct alle slaapjes, maar vooral de eerste ochtendslaap en toen dat goed bleek te gaan slaapje nr. 2 enz…
Nu Amy ouder is leg ik geen hydrofielluier meer onder haar hoofdje want ze gaan toch behoorlijk het bedje door en dan is er wel een risicootje dat ze in de doeken komen te liggen met het hoofdje.
Een knuffel of een pippi doekje met jou geur is wel een id. Niet dat ik er wat van merkte, maar je kan het wel proberen. Ik heb en muziek-knuffelkoe en die doe ik altijd aan als ik haar op bed leg. Ze weet dan dat het tijd is en dat werkt goed. Toevallig heeft het KDV de zelfde muziekknuffel dus het deuntje is bekend.
liefs Annelies

Lilypie First Birthday tickers

Nine drinkt overdag al haar flesjes leeg, nu dus 4 keer 210/7 en ze krijgt groentehap. Als ze zo vroeg wakker wordt heeft ze echt wel trek, als we te lang wachten met de fles gaat ze los
Misshien volgende week ook met fruithap beginnen, misschien zit ze gewoon niet vol genoeg.