Zelf opruimen, en meehelpen?

Helpen jullie kids mee, en ruimen ze op? Ik bedoel echt meehelpen dan he, niet er meer zooi van maken dan het al is. Ruimen ze hum eigen spulletjes op? J helpt nu elke avond met het dekken van de tafel (lees; mama zet alles klaar in de keuken en dan loopt J er mee naar de eethoek en dekt de tafel, zo goed en kwaad als het kan!) Ze is daar best goed in, maar met dingen achter zich laten slingeren is ze ook een ster, ik word er gek van. Dan is net alles opgeruimd en staan daar een paar schoenen, hier ligt haar haarband, daar een speeltje! Moet ik daar maar gewoon aan wennen of mag ik aannemen dat een 3 jarige best wel spulletjes weg kan zetten?

Fabienne helpt mee met boodschappen uit pakken en boodschappen doen, ze pakt het en legt het in het wagentje (nou ja leggen … karretje is wat hoog hahaha) … ze helpt de tafel te dekken. Helpt mee in de tuin met opruimen, harken, onkruid verwijderen … niet altijd zo nauwkeurig maar ik moet zeggen dat ze erg behulpzaam is. Ze helpt met veel erg graag mee, vind dit ook leuk. Het laten slingeren van speelgoed of wat dan ook is niet erg veel. Als ik haar vraag het op te ruimen dan doet ze dat. Liggen er bv potloden en krijtjes op de grond dan vraag ik of ze het in haar bakje doet voordat het een potloden paradijs wordt op de grond. Ze speelt veel aan tafel en het meeste ligt dan ook daar, ze sjouwt wel wat mee maar dat is weinig en als het op de route ligt pak ik het wel weer op.

Ik denk dat je J best kan aanleren om op te ruimen, Fabienne snapt dat prima. Als je zegt; J je maakt er een rommel van, zullen we even de schoenen terug zetten en …

Bij Fabienne is het eigelijk een beetje te … als ze geen zin meer heeft in brood, wilt ze het in de prullenbak gooien !!! Nu geef ik het liever aan de vogeltjes of eten wij het stukje op. Dat weet ze nu ook wel … maar boven bv … raapt ze de pluisjes van de grond dus wellicht heeft ze een opgeruimd karakter? Lijkt haar moeder wel !!!

Ook hier is het geregeld een bende in huis. Voor ik hem vraag iets op te ruimen, kijk ik wel eerst hoe hij speelt. Die auto die daar staat, staat die daar maar te staan of is het toch onderdeel van zijn spel? Want hier kan soms de hele (kleine) woonkamer bezaaid liggen met auto’s en blokken, maar dat is dan wel onderdeel van één spel

Hij weet wel dat hij bijv. eerst zijn schoenen op moet ruimen voor hij mag spelen. Eerst zijn auto’s op moet ruimen voor we een boekje gaan lezen e.d. We hebben het wel steeds moeten herhalen en soms wil hij het nog wel eens vergeten maar over het algemeen doet hij het aardig goed. Nu hebben wij ook wel een hond en zeggen we geregeld iets van: ruim het maar even op voordat de hond er mee vandoor gaat. En dat werkt hier prima

H. is nog erg jong natuurlijkm aar op het KDV leren ze het nu al dus thuis zet ik dat een beetje door.
En ze kan het al best goed :smiley:
Zeker voor het slapen gaan… Alles in de doos en dan gaan we slapen.
Natuurlijk oden wij meer dan zij doet maar het begin is er!

Ook als ze iets heel hard op de grond gooit (zoals haar beker, de afstandsbediening die ze niet mag) dan pak ik haar bij haar handje, zeg ik dat ze het op moet rapen en mama moet geven. Dat doet ze keurig. Ze gooit nu al bijna niks meer op d egrond maar loopt naar me toe en zegt mama hebben :smiley:

Ik lees het al, ik heb gewoon een luie vlerk die mama al het werk laat opknappen, thanks dames, hier gaan we vandaag meteen mee beginnen.

hahahaha … succes @malawimamajada

Terwijl ik hier achter de PC zit, roept Fabienne, wat een rommel hier (ze heeft mozaiek omgegooid) en is het weer in het doosje aan het doen !!! Het kan dus echt

Hier ook een lui monster hoor. Op het KDV krijgen we altijd te hren hoe goed ze wel niet op kan ruimen, maar als ik hier zeg eerst je lego opruimen voor je wat anders pakt zegt ze letterlijk is goed doe maar. Dus dat moet er hier ook nog een stuk strakker in. Overigens doet ze wat ze leuk vind wel, dus stofzuigen, vegen en soppen. Dus ze moet ook leren dat er niet leuke dingen zijn.

Groetjes,

Michèle