Zelf hapjes maken


#1

Hallo allemaal,

Onze zoon heeft lange tijd potjes voeding gekregen, maar nu na 10 maanden vind ik het wel tijd worden om zelf hapjes te maken. (makkelijker gezegd dan gedaan)
Een aardappel met groente koken lukt nog wel, vlees vind ik vaak zo droog worden en moeilijk te mixen, maar hoe doe je dit met pasta en rijst.
Ook in de staafmixer en wat maak je daarbij?

En prakken jullie alles door elkaar of geven jullie dit apart.
Ik moet eerlijk zeggen als ik het zelf proef, vind ik het echt niet lekker, Maar misschien zijn mijn kookkunsten toch niet zo goed…

Gewijzigd door - jeuly op 02 Oct 2013 00:38:23


#2

Hier ook een zoontje van 10 maanden. Hij krijgt deels potjes en deels met de pot mee.
Ik hou het eenvoudig. Gister bijv broccoli, aardappels en gehakt. Ik rul t gehakt. Prak t met de aardappels en broccoli. Het vet van t gehakt erdoor en klaar.
Vanavond bloemkool, kip, aardappels. Ivm de kip gooi ik het dan wel in de staafmixer. Is een saaie smaak (en saaie kleur) maar hij vindt dat blijkbaar erg lekker en eet dat goed.
ohja ik maak t wel iets soepeler met kookvocht van de groente.
Pasta hebben we wel eens gedaan, staafmixer. Wat roerbakgroente en gehakt. Was hier geen succes (allergische reactie kregen we ergens op).
Rijst werkt niet goed, wordt een blok beton in staafmixer. Gewoon prakken kan wel.
Sommigen doen tomaat door een hapje heen en zeggen dat t lekkerder ervan wrodt…
Tja ik hou het dus bij ‘saaie’ smaken maar de kleine eet er goed van.
Daarnaast om te oefenen krijgt hij ook wat stukjes groente. Ik wil er nl naar toe dat hij rond zijn verjaardag gewoon stukjes mee-eet aan tafel. Deden zijn zussen ook.
Er zijn ook boeken (die van AH wordt veel gebruikt) en websites over kindereten maken.

succes!

Gewijzigd door - Domino op 02 Oct 2013 09:40:51


#3

Op internet zijn veel ideeën te vinden, maar ook het boek Opperdepop van AH heeft veel mogelijkheden. Vlees vond ik ook lastiger, werd inderdaad snel droog!

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#4

Een kindje van 10 maanden eet al brood dus het kan ook al gewone pasta (macaroni en spaghetti) en rijst eten. Hoef je niet te pureren. Bovendien is pureren van pasta niet te doen. Dat wordt stopverf.

Het prutje wat door de pasta of rijst moet, kun je wel bijv. pureren en daarna door de pasta of rijst mengen.

Wat betreft vlees: gehakt kan altijd (rundergehakt, kippengehakt). Ik gebruikte ook weleens gekookte hamreepjes. Niet teveel vanwege het zout. En verder kun je ook kipfilet-vleesbeleg of boterhamworst kopen (van die plakjes voor op brood) en die kleinsnijden door een aardappelen-groentenhap of door de pasta.

Geraspte kaas kan ook zowel door pasta als door aardappelen/groenten. Of een schepje smeerkaas om het smeuïger te maken.

En wat denk je van vis? Filet van witvis bijv. Ook prima te gebruiken!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 02 Oct 2013 21:58:43


#5

Bij mij hebben ze eigenlijk haast nooit potjes op. Vanaf het begin heb ik vrij veel zelf gemaakt en hoefden ze al snel helemaal geen potjes meer.
Met 10 maanden gebruikte ik echt geen staafmixer meer. Met pasta of rijst is dat sowieso geen aanrader.
Vlees sneed ik gewoon heel erg klein. Bij pasta gerechten kregen ze naar verhouding meer saus dan pasta. Dat was het enigste wat ik wel pureerde want ik maak mijn pasta sausen sowieso zelf en anders krijg je hem niet zo glad. Vaak deed ik dan bv wortel en aardappel extra door de pastasaus om hem dikker te maken klein beetje pasta erbij en klaar.
Aardappels en groenten gaven wij meestal apart zodat ze de afzonderlijke smaken beter leren kennen. Bij wat scherpere dingen die niet zo gewaardeerd werden(bv prei) deden we de aardappel er wel doorheen om de smaak wat zachter te maken.
Apart koken voor de kids deden wij nagenoeg niet, vond ik teveel gedoe. Ik kookte gewoon wat wij aten zonder zout(gewoon op je bord erover doen) en de kids aten dus hetzelfde als ons maar dan zoutloos. Voordeel was dat alle restjes verwerkt konden worden tot babymaaltijden. Die gingen dan de diepvries in voor als wij wat aten wat hun niet mochten.
Als vlles gebruikten wij vaak kip/witvis die ik dan gaar stoomde in zo’n stoommandje. Soms ook weleens een klein beetje ham of een half ei. Verder gehakt, tartaar, en draadjesvlees heel fijn gesneden.
Als brood eten goed gaat dan zou ik niet meer gaan mixen, over 2 maanden is hij een jaar en dan zou hij in principe gewoon met de pot mee moeten kunnen eten en dan gewoon in stukjes ipv gepureerd/geprakt


#6

Reeds een aantal weekjesaan de gang en het gaat goed, dank jullie wel allemaal voor de tips. Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds alles onder elkaar prak.
Aardappelen en groenten kan hij best zo eten, maar dat vlees blijft droog en zonder kiezen lijkt me dat toch een hele onderneming…, dus vandaar dat ik dit toch maar in de staafmixer prak met de groenten.

groetjes Jeuly

[img]http://lb1f.lilypie.com/XoxZp1.png" width=“400” height=“80” bord


#7

Mijn zoontje is bijna 1 jaar. Ik snijd zijn vlees heel klein en doe er een klein beetje jus over. Is t gelijk minder droog.
aardappels en groente kleine stukjes die hij zelf eet.

Soms prak ik ook alles door elkaar.

Of af en toe een potje. Meneer is voor veel dingen die wij eten allergisch en dan is dat een mooi alternatief voor een keertje.